کمبود تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان های دولتی، معضلی است که وزارت بهداشت را گرفتار خود ساخته اما کمبود اعتبارات، سد راه تامین کمبود تخت های آی سی یو در مراکز درمانی دولتی است.

مرگ در چند قدمی ICU/ بحران کمبود تخت های مراقبت های ویژه

سلامت نیوز:کمبود تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان های دولتی، معضلی است که وزارت بهداشت را گرفتار خود ساخته اما کمبود اعتبارات، سد راه تامین کمبود تخت های آی سی یو در مراکز درمانی دولتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کمبود تخت ICU در مراکز درمانی دولتی، مشکلی است که وزارت بهداشت را گرفتار خود کرده اما، کمبود منابع مالی مانع از آن شده است که بتواند نیاز بیمارستان ها در تامین کمبود تخت های مراقبت های ویژه را برطرف کند. 


بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، ظرفیت اشغال تخت های ICU در بیمارستان های دولتی همواره بالای صد درصد است. این حرف، یعنی اینکه تخت خالی ICU کیمیاست و بیماران نیازمند مراقبت های ویژه، باید چشم انتظار باشند که شاید یک تخت خالی شود!


این در حالی است که قریب به ۹۰ درصد بیماران بستری در بخش های ICU، افرادی سالمند و دچار چند بیماری همزمان هستند که می بایست از آنها مراقبت های ویژه صورت گیرد. اما، شرایط جسمانی این قبیل بیماران به گونه ای است که نمی توان کار درمانی زیادی برای آنها انجام داد.


دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به کمبود تخت های آی سی یو در بیمارستان های دولتی، گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی از افزایش تخت های ICU در بیمارستان های دولتی خواهیم داشت به طوری که در بیش از ۹۴ شهر شاهد افزایش تخت های مراقبت های ویژه خواهیم بود.


وی با بیان این مطلب که درصدی از تخت های ICU در جایی استفاده می شود که فایده ای ندارد، خاطرنشان کرد: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم بهترین استفاده را از تخت های مراقبت های ویژه داشته باشیم.


سخنگوی وزارت بهداشت در حالی این خبر خوش را می دهد که در حال حاضر وضعیت تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان های دولتی، بحرانی است.


بیمارستان فیروزآبادی یکی از صدها بیمارستان دولتی است. این مرکز درمانی دارای ۱۶ تخت ICU است، در حالی که روزانه حداقل چند بیمار نیازمند مراقبت های ویژه به این بیمارستان آورده می شوند. اما، کمبود تخت ICU باعث می شود که بیماران در اورژانس بیمارستان چشم انتظار خالی شدن تخت بمانند.


در مراجعه به اورژانس این بیمارستان متوجه شدیم که سه بیمار در انتظار خالی شدن تخت ICU هستند. در حالی که یک نفر آنان، ۵ روز بود که در اورژانس بیمارستان خدمات می گرفت.


دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت عنوان داشته که در حال حاضر ۵۴۰۰ تخت ICU در بیمارستان های وزارت بهداشت داریم و همین تعداد نیز کمبود تخت ICU داریم.


وی معتقد است که کمبود تخت های ICU مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می کند. ضمن اینکه بسیاری از مجروحین حوادث همواره نیازمند بستری در ICU هستند.


به گفته آقاجانی، بیماران اورژانسی و تنفسی هم به طور عمده نیازمند بستری در آی سی یو هستند. حال آنکه متأسفانه تخت ICU برای تعداد قابل توجهی از آنها فراهم نمی شود. به همین خاطر گاهی اوقات، این بیماران بدحال نیز روزها در بخش ها منتظر انتقال به ICU می مانند. متاسفانه حتی امکان دارد تعدادی از آنها قبل از رسیدن به بخش ICU فوت کنند.


معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال که راهکار وزارت بهداشت برای تامین کمبود تخت های ICU در بیمارستان های دولتی چیست، گفت: ما برای جبران این کمبود جدی در کشور برنامه ریزی کرده ایم که در بیمارستان های وزارت بهداشت ۲۴۰۰ تخت ICU اعم از ICU کودکان، نوزادان و بزرگسالان را در کوتاه مدت راه اندازی کنیم.


معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: امیدواریم ۱۰۰۰ تخت ICU به زودی در اختیار مردم قرار گیرد و این تعداد را در آینده ای نزدیک افتتاح کنیم. ضمن اینکه ۱۲۰۰ تخت نیز در ماه های اول سال ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha