نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف تاموکسیفن در مدت 5 سال یا بیشتر، خطر ابتلا به تومورهای سرطانی در سینه مقابل را تا 44 درصد افزایش می‌دهد.

این مطالعه با هدف بررسی اثرات استفاده درازمدت از تاموکسیفن بر روی 1000 زن که در درازمدت از این دارو استفاده می‌کردند، توسط دکتر کریستوفرلی در مرکز تحقیقات سرطان « fred Hutchinson» در سیاتل انجام شده است.

تاموکسیفن دارویی است که از تومورهایی که به واسطه هورمون جنسی استروژن به وجود می‌آیند جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود بعد از عمل جراحی و برداشتن تومور از عود مجدد آن جلوگیری کند.

محققان معتقدند؛ مصرف درازمدت تاموکسیفن می‌تواند تا 4 برابر خطر به وجود آمدن تومور بدخیم‌تری را که به هورمون استروژن وابسته نیست را تشدید کند.

یافته ها حاکی از آن است که تاموکسیفن خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط با استروژن را تا 60 درصد کاهش می دهد.

با این وجود پژوهشگران در این بررسی دریافتند که استفاده پنج سال یا بیشتر از داروی تاکسیفون می‌تواند خطر بروز تومورهای بدخیم که علل بروزشان وابسته به هورمون استروژن نیست را در پستان مقابل را تا 44 درصد افزایش دهد.

لازم به ذکر است که درمان تومورهای ثانویه که در پستان مقابل بر اثر مصرف تاموکسیفن ایجاد می‌شود به مراتب سخت‌تر است.

نتایج مطالعه حاکی از آن است که معایب داروی تاموکسیفن در صورت استفاده پنج سال یا بیشتر بروز می‌کند البته محققان این طرح، بررسی میزان مزیت و معایب استفاده از داروی تاموکسیفن بعد از اولین تشخیص سرطان پستان را توصیه می‌کنند که در صورت مشخص شدن برتری مزیت‌ها، این دارو مورد استفاده قرار گیرد.

این مقاله در ژورنال پژوهشی مرکز سرطان پستان fred Hutchinson به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha