درحالی که این روزها تصاویر و اخبار مرغ‌های عفونی در فضاهای مجازی درحال انتشار است و احتمال انتقال بیماری آن به انسان وجود دارد، اطلاع رسانی رسمی در این زمینه بسیار ضعیف بوده است.

ماجرای مرغ‌های عفونی

سلامت نیوز:درحالی که این روزها تصاویر و اخبار مرغ‌های عفونی در فضاهای مجازی درحال انتشار است و احتمال انتقال بیماری آن به انسان وجود دارد، اطلاع رسانی رسمی در این زمینه بسیار ضعیف بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این روزها خبری در فضاهای مجازی در مورد مرغ‌های عفونی منتشر شده که سبب نگرانی و سردرگمی مردم در رابطه با مصرف یا عدم مصرف آن شده است وزارت بهداشت و دامپزشکی هم به صورت رسمی گزارشی در این زمینه اعلام نکرده‌اند. ولی آنچه در تصاویر و گزارشات مشاهده شده، استخوان سبز زیر فیله مرغ است که احتمال انتقال بیماری آن به انسان وجود داشته و نسبت به مصرف آن هشدار داده شده است.


سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر بوده و در واقع یکی از غذاهای اصلی ایرانیان به شمار می‌رود. در رابطه با اینکه آیا واقعا این مشکل در لاشه‌های مرغ می‌توانند سبب بیماری‌زایی در افراد شود یا خیر سوال بسیاری از هموطنان است.

در این باره با رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت تماس گرفتیم که در پاسخ اطلاع رسانی در این زمینه را مشروط به نظر کارشناسان دامپزشکی دانست و گفت: با سازمان دامپزشکی تماس بگیرید و هرآنچه آنها اعلام کنند، درست است.


هاتفی‌نژاد استاد دامپزشکی  می‌گوید: این مشکل در لاشه‌های مرغ به دلیل باکتری‌های روده‌ای ایجاد شده که پیش از این بیماری‌زا تلقی نمی‌شد ولی در سال 2002 اولین بار مشخص شد که این موضوع سبب بیماری‌زایی می‌شود.


وی افزود: این مشکل بیشتر در دام‌های مادر و در محل اتصال ریه بوده که اگر برشی در استخوان فیله مرغ زده شود رنگ سبزی در آن مشاهده می‌شود، همچنین خروس‌ها بیشتر دچار این بیماری شده و از سال 2010 اعلام شد که این مشکل به دلیل وجود باکتری ایجاد شده و ممکن است بیماری‌زا باشد.


هاتفی‌نژاد با اشاره به اینکه این مشکل ربطی به عضله دام ندارد، تاکید کرد: البته گاهی مواقع در افرادی که این دام را مصرف کنند مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بدنشان ایجاد می‌شود، لذا این لاشه‌ها باید در کشتارگاه حذف شوند چرا که می‌توانند سبب بیماری در انسان باشد.


وی با اشاره به اینکه این بیماری در دام معمولا با چشم دیده نمی‌شود و تنها در صورت برش آن می‌توان به این مشکل پی برد، ادامه داد: نمی‌توان این مسئله را تقصیر کمبود نظارت دانست چرا که فروش لاشه دام به صورت کامل مانع از مشاهده چنین مشکلاتی می‌شود و مردم باید با کنترل در منزل از سلامت آن اطمینان پیدا کنند.


این دامپزشک خاطر نشان کرد: افراد در صورت مشاهده این مشکل در لاشه‌های خریداری شده مرغ از مصرف آن جهت‌ پیشگیری و انتقال بیماری باید اجتناب کنند.
حال این مسئله جای تعجب دارد که چرا با وجود اینکه برخی از مرغ‌ها دچار بیماری بوده و امکان انتقال آن نیز به انسان وجود دارد نسبت به حذف لاشه‌ها خودداری نمی‌شود و یا اگر فرض را بر این بگذاریم که لاشه مرغ تنها با برش فیله آن مشکلش مشخص می‌شود چرا هیچ اطلاع رسانی در این زمینه توسط  دستگاه‌های مسئول انجام نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha