وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نه تنها طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی، بلکه کل صنعت خودروسازی ایران برخلاف قانون برنامه توسعه پنجم، پیوست سلامت ندارند و ملاحظات سلامت مردم در این طرح ها رعایت نمی شود.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نه تنها طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی، بلکه کل صنعت خودروسازی ایران برخلاف قانون برنامه توسعه پنجم، پیوست سلامت ندارند و ملاحظات سلامت مردم در این طرح ها رعایت نمی شود.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی با سلامت مردم سازگار است، توضیح داد: طبق قانون هر طرح و برنامه کلان ملی باید قبل از اجرا پیوست سلامت آن در وزارت بهداشت تایید شود اما در مورد فروش این خودروها پیوست سلامت نداشتیم.

وی گفت: اگر برای طرح های این چنینی، پیوست سلامت ارائه شود و مورد تایید قرار بگیرد، وزارت بهداشت بعدا نمی تواند مدعی آن شود، بنابراین منطقی است که همه طرح های ملی و از جمله این طرح پیوست سلامت داشته باشند.

بر اساس بند ب ماده 32 قانون برنامه توسعه پنجم، استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرح های بزرگ توسعهای با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید معاونت(سازمان مدیریت و برنامه ریزی)، تدوین و پس از تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط معاونت(سازمان مدیریت و برنامه ریزی) برای اجرا ابلاغ می شود. 

مصادیق طرح های بزرگ توسعهای به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید معاونت مشخص میشود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش  که آیا طرح فروش تسهیلاتی یکصد هزار خودرو پیوست سلامت داشته است، گفت: بطور قطع نداشته است و این طرح هم مانند بسیاری دیگر از طرح های ملی، بدون پیوست سلامت اجرا شده است.

هاشمی افزود: اگر امروز با مشکلات جدی زیست محیطی مانند طرح پارس جنوبی مواجه هستیم به خاطر این است که پیوست سلامت برای طرح های ملی نداریم و طرح فروش یکصد هزار خودرو با تسهیلات بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی گفت: در مورد چنین مسائلی فقط می توانم همین یک جمله را بگویم که امیدوارم مطابق آنچه در سیاست های ابلاغی کلان نظام سلامت آمده، طرح های ملی، پیوست سلامت داشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: اگر طرح های ملی پیوست سلامت داشته باشند، با اجرای آنها سلامت مردم آسیب نمی بیند، البته اگر جایی ناگزیر از اجرایی طرح های این چنین هستیم باید از طرق منطقی و وضع عوارض، آسیب های آن را جبران کنیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود این خودروها به سلامت مردم آسیب می زند، توضیح داد: نمی دانم ورود این خودروها چقدر به سلامت مردم آسیب می زند اما باید موضوع را همه جانبه و جامع ببینیم، چون عکس آن هم هست، و از آن طرف بیکار ماندن یکسری از کارگران خودروسازی یا اخراج آنها هم می تواند به سلامت مردم آسیب بزند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید چنین موضوع هایی را همه جانبه دید، نمی شود از نگاه بهداشت و درمان بگویم کار بدی است اما یک نفر دیگر از نگاه اشتغالزایی یا استفاده از سرمایه های کشور آن را بررسی و تحلیل کند و بگوید اگر این طرح اجرا نمی شد، یک فاجعه ملی اتفاق می افتاد.

هاشمی افزود: در مورد این طرح( فروش تسهیلاتی خودرو) نیز با توجه به اینکه بنده عضوی از دولت هستم از آن دفاع می کنم اما از آن طرف چون پیوست سلامت ندارد، نمی توانم آن را تایید کنم و ای کاش مجریان این طرح، قبل از اجرا به پیوست سلامت آن هم فکر می کردند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تا جاییکه می دانم، بطور کلی صنعت خودروسازی کشور پیوست سلامت ندارد، البته در مورد کارهایی مثل ترمز «ای بی اس» - ABS - (ترمز ضد قفل خودرو) یا کیسه هوا کارهایی شده و البته هنوز نمی دانم موضوع پیوست سلامت آنها حل شده یا نه، اما در کل پیوست سلامت جامع و کاملی برای صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت برای الزام خودروسازی برای ارائه پیوست سلامت مکاتبه داشته، گفت: نه، در دوره ما مکاتبه نشده، البته شاید در گذشته مکاتباتی شده باشد.در بخشی از بسته سیاست های دولت برای تسریع رونق اقتصادی یا همان بسته خروج از رکود که چندی پیش رونمایی شد، مقرر شد خودروهای داخلی با تسهیلات 25 میلیون تومانی و با بهره 16 درصد در اختیار مردم قرار گیرد. 

همچنین در زمان رونمایی از بسته خروج از رکود اعلام شد که این بسته برای نیمه دوم امسال در نظر گرفته شده اما با اجرای طرح از 20 آبان ماه، به فاصله کمتر از شش روز، سقف منابع در نظر گرفته شده برای تامین 110 هزار دستگاه تکمیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha