چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 171048

هر ساله با بروز پدیده وارونگی هوا، هجوم ریزگردها و تعطیلی مدارس عنوان آلودگی هوا اهمیت پیدا می‌كند. با بررسی زمینه‌های بروز و تشدید آلودگی هوا می‌توان تردد خودروهای بی‌كیفیت و موتورسیكلت‌ها را یكی از شاخص‌های تاثیرگذار در آلودگی هوا برشمرد. در این شرایط می‌توان با توجه به نقش جایگاه‌های معاینه فنی خودرو از شدت آلودگی هوا و صدمات ناشی از آن كاست.

مراكز معاینه فنی خودروی نیازمند معاینه!

سلامت نیوز: هر ساله با بروز پدیده وارونگی هوا، هجوم ریزگردها و تعطیلی مدارس عنوان آلودگی هوا اهمیت پیدا می‌كند. با بررسی زمینه‌های بروز و تشدید آلودگی هوا می‌توان تردد خودروهای بی‌كیفیت و موتورسیكلت‌ها را یكی از شاخص‌های تاثیرگذار در آلودگی هوا برشمرد. در این شرایط می‌توان با توجه به نقش جایگاه‌های معاینه فنی خودرو از شدت آلودگی هوا و صدمات ناشی از آن كاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات موید حسینی صدر، سخنگوی فراكسیون محیط زیست مجلس، درباره فعالیت مراكز معاینه فنی در شهر تهران است.

در تهران معاینه فنی خودروها با چه مشكلاتی روبه‌رو است؟

در انجام معاینه فنی خودروها با مشكلات گوناگونی همچون عدم معاینه دقیق خودرو‌ها و صدور برگه‌های معاینه صوری روبه‌رو هستیم و در این شرایط خودرو‌ها آن‌طور كه باید مورد بازبینی و معاینه كارشناسی قرار نمی‌گیرد؛ در واقع هدف از این اقدام فقط اخذ هزینه و صدور برگه است. عدم دسترسی به جایگاه مناسب نیز از دیگر مشكلات معاینه فنی خودروها محسوب می‌شود. مشكل دیگر بخش معاینه فنی خودروهای كشور عدم تخصص و تبحر كافی از سوی مسئولان و كاركنان آن است. بی‌شك توجه به این مشكلات و رفع كمبودها، معاینه فنی خودروهای كشور را از وضعیت فعلی نجات می‌دهد. نخستین اقدام در رفع این مشكلات نظارت صحیح و اعمال آموزشهای لازم است. اگر آموزش‌ها در زمینه خودرو و نحوه كاركرد آن توسط نهاد و مجمع‌های ذی‌ربط همچون شركت‌های خودروساز، خدمات پس از فروش و مراكز فنی و حرفه‌ای انجام شود، به این ترتیب مردم هم به اهمیت فعالیت معاینه فنی پی می‌برند.

در گذشته هر سه سال یك بار زمان تمدید معاینه فنی خودرو بود، اما در سال‌های اخیر با تصمیم‌های اتخاذ شده مدت تمدید معاینه فنی خودروها به پنج سال افزایش یافته است. این مساله چه تاثیری در آلودگی دارد؟

به نظر بنده نیز باید زمان معاینه فنی كاهش یابد. اما تنها دلیل مسئولان امر برای تعیین مهلت پنج ساله برای تمدید معاینه فنی خودرو، بروز مشكلات احتمالی ناشی از رفت و آمد برای مردم است. آن هم به این دلیل كه جایگاه‌های قابل دسترس معاینه فنی به اندازه كافی در سطح شهر وجود ندارد. این در حالی است كه سه یا دوسال زمان مناسبی برای معاینه فنی خودروهاست. باید زمان تمدید معاینه فنی خودروها كوتاه شود. از سه میلیون دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی در تهران تنها 230 هزار خودرو از ابتدای امسال تاكنون به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده‌اند، در حال حاضر حدود 300 هزار خودرو كاربراتوری در تهران در حال تردد هستند كه آلودگی آنها در حالت خوشبینانه 20 برابر یك خودرو با استاندارد پایین یورو2 است و عامل 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است. در این زمینه باید وزارت كشور در ملزم ساختن پلیس راهور برای انجام معاینه فنی خودروها اقدامات لازم را انجام دهد، هرچند شهرداری هم می‌تواند در ایجاد مراكز معاینه فنی خودور موثر واقع شود. در ضمن معاینه فنی خودروهای صفر نیز باید به دوسال كاهش یابد و برای سایر خودروها به صورت هرساله باشد، البته در زمینه خودروهای سنگین نیز ضرورت تغییر مدت زمان معاینه فنی وجود دارد.

هر ساله بر تعداد و تنوع محصولات شركت‌های خودروساز افزوده می‌شود، اما با این وجود باز هم در زمینه تعداد جایگاه فنی خودروها با كمبود روبه‌رو هستیم.

رسیدگی به این امر به عهده نیروی انتظامی و دستگاه‌های مرتبط است. این اقدامات به عهده تصمیم‌های مجلس نیست و باید برای حل این مسائل، مسئولان اجرایی نظر دهند.

در بین فرمایشات خود به عدم وجود تبحر كافی در بین مسئولان و كاركنان معاینه فنی اشاره كردید، برای آموزش این افراد چه برنامه‌هایی وجود دارد؟

باید فعالیت مراكز معاینه فنی هر شش ماه یك‌بار از سوی خدمات فنی حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و این اقدام می‌تواند در قالب بازدیدهای سرزده و نظارت بر اجرای هر چه بهتر این مراكز انجام شود. به این ترتیب می‌توان روند معاینه فنی در كشور را ثمربخش دانست. افراد شاغل در این مراكز نیز باید تحت مراكز سازمان فنی و حرفه‌ای یا دیگر نهادهای مرتبط مورد آموزش قرار گیرند.

امروزه دیگر وضعیت تردد موتورسیكلت‌ها و سهم قابل توجه آنها از آلودگی هوا بر كسی پوشیده نیست و بیش از 70 درصد از موتورسیلكت‌های تردد‌كننده در شهر از معاینه فنی برخوردار نیستند. در زمینه معاینه فنی موتورسیكلت‌ها تاكنون چه اقدام‌هایی لحاظ شده است؟

موتورسیكلت‌ها به دلیل تكنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی حداقل شش برابر خودروهای دارای استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می‌كنند. هم‌اكنون از پنج میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد شهر تهران امسال تنها 128 دستگاه به مراكز معاینه فنی پایتخت مراجعه كردند. با توجه به شرایط موجود و وضعیت آلودگی هوا و تبعات آن هر روز مسائل و مشكلات بسیاری ایجاد می‌شود و بیشتر آلودگی و آلایندگی مربوط به وسایل نقلیه موتوری و متحرك است. در كشور ما بسیاری از خودرو‌ها با كیفیت پایین و غیراستاندارد تولید می‌شوند كه این خودرو‌ها پس از مدتی دچار نقص‌های فنی شده و نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. بر این اساس و برای كاهش حوادث احتمالی و كاستن از خسارت‌های جانی و مالی معاینه فنی باید در اولویت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha