عضو انجمن متخصصین گوش، حلق و بینی، شنا در استخر، دریا و آب‌های گرم معدنی برای افرادی كه سابقه بیماری‌های عفونی گوش، پرده گوش باز یا عمل جراحی گوش دارند را ممنوع دانست و تاكید كرد كه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های گوش، هنگام شنا، علاوه بر قالب‌های گوش از كلاه مناسب شنا كه روی گوش‌ها را بپوشاند نیز استفاده شود.

دكتر عبدالحمید حسینی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، آلودگی آب استخر، رودخانه، دریا و تركیبات شیمیایی آب‌های گرم معدنی را عامل تحریك مجرای گوش و به دنبال آن بیماری‌های عفونی، قارچی و باكتریایی گوش دانست و گفت: از آنجا كه معمولا شنا در فصل تابستان با اقبال زیادی روبروست، شیوع این بیماری‌ها نیز در فصل تابستان بیشتر است.

وی، شیرجه و شنا در امواج متلاطم و سنگین دریا را از دیگر عوامل آسیب رسان به پرده گوش خواند و تاكید كرد: استفاده از قالب‌های گوش‌ (فلاگ) و پنبه آغشته به وازلین به علت تحركات شدید مانند شیرجه، به تنهایی برای حفاظت از گوش مفید نیست و باید این قالب‌ها را با كلاه مناسب شنا روی گوش‌ها قرار داد. این گوشی‌ها مناسب افرادی است كه هنگام استحمام به دلیل باز بودن پرده صماخ، عفونت‌ها یا عمل جراحی گوش، نباید آب وارد گوش فرد شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به این كه برخی به اشتباه برای خارج كردن آب از گوش، سر را به طرف گوشی كه آب در آن رفته خم كرده و روی یك پا جهش می‌كنند، ادامه داد: این شیوه، روشی سنتی است و در علم جدید جایگاهی ندارد و تنها با قرار دادن یك تكه پنبه خشك در مدخل گوش، آب جذب پنبه خواهد شد و مشكل برطرف می‌شود.

حسینی نیا به افراد دارای زمینه‌های ابتلا به عفونت گوش توصیه كرد كه برای پیشگیری از عفونت پس از خارج شدن از استخر چند قطره الكل بولیك در گوش خود بریزند.

این متخصص گوش، حلق و بینی استفاه از گوش پاك كن و سشوار، برای خشك كردن گوش را به علت آسیب رساندن به اندام‌های داخلی گوش رد و تاكید كرد كه در صورت گرفتگی یا درد گوش با یك متخصص مشورت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha