چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 171114

هیچ کس ازدواج نمی کند که بدبخت شود اما گاهی وقت ها انتخاب های ما طوری زندگی مان را تغییر می دهند که به سمت شکست و ناکامی می رویم. ازدواج هم به عنوان یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی مان از این قاعده مستثنی نیست.در ازدواج عواملی وجود دارند که موفقیت آن را پیش بینی می کنند. یعنی در صورت وجود آنها، می توانید امیدوار باشید که ازدواج خوبی را تجربه کنید. اما موفقیت یک ازدواج به همین جا ختم نمی شود. بعد از آنکه یک ازدواج خوب داشتید، باید بتوانید این ازدواج را حفظ کنید. اینجا پای عوامل حمایت کننده از ازدواج به میان می آید.

سلامت نیوز: هیچ کس ازدواج نمی کند که بدبخت شود اما گاهی وقت ها انتخاب های ما طوری زندگی مان را تغییر می دهند که به سمت شکست و ناکامی می رویم. ازدواج هم به عنوان یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی مان از این قاعده مستثنی نیست.در ازدواج عواملی وجود دارند که موفقیت  آن را پیش بینی می کنند. یعنی در صورت وجود آنها، می توانید امیدوار باشید که ازدواج خوبی را تجربه کنید. اما موفقیت یک ازدواج به همین جا ختم نمی شود. بعد از آنکه یک ازدواج خوب داشتید، باید بتوانید این ازدواج را حفظ کنید. اینجا پای عوامل حمایت کننده از ازدواج به میان می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان،در اینجا به عوامل پیش بینی کننده موفقیت ازدواج و عوامل حمایت کننده از ازدواج می پردازیم.


عوامل پیش بینی کننده موفقیت ازدواج

تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد 4عامل زیر، پیش بینی کننده موفقیت ازدواج هستند. یعنی اگر هر چه میزان وجود این عوامل در دختر و پسر بالاتر باشد، شانس ازدواج موفق بیشتر می شود. این عوامل عبارتند از:


1- سلامت جنسی

بلوغ جنسی اولین پیش نیاز ازدواج است و سلامت جنسی، چیزی است که دوام یک زندگی مشترک را تضمین می کند. در صورت نبود سلامت جنسی دختر و پسر یا به مرحله ازدواج نمی رسند، یا خیلی سریع زندگی شان از هم می پاشد؛ حتی اگر واجد سایر شرایط ازدواج موفق باشند.
دانستن مهارت های زندگی مشترک، همان چیزی است که می تواند زندگی را دوام و قوام بدهد. این مهارت ها شامل مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مساله، مهارت گفتگو و مهارت همدلی است.


2- سلامت شخصیتی

سلامت شخصیتی به معنی نداشتن بیماری های روانی و شخصیتی است. وقتی فردی دارای خانواده خوب، شغل خوب یا امکانات مناسب ازدواج باشد اما از سلامت شخصیتی یا روانی برخوردار نباشد، ازدواج با او امکان پذیر نیست یا اگر با چنین فردی ازدواج کنید، این پیوند محکوم به شکست است. سلامت روان و شخصیت چیزی است که تنها مشاور ازدواج از پس تشخیص آن بر می آید و اینجاست که اهمیت مراجعه به روانشناس و مشاور، پیش از ازدواج مشخص می شود.


3- سلامت اخلاقی و معنوی

همان قدر که سلامت روان اهمیت دارد، سلامت اخلاقی، پایبندی به اصول اخلاقی، رعایت معنویات و اعتقادات فرد بر زندگی سایه می اندازد. بنابراین برای این که یک زندگی موفق را تجربه کنید باید شما و طرف مقابلتان هر دو دارای سلامت اخلاقی و معنوی باشید.


4- موقعیت موجه فرهنگی و اجتماعی

نمی توانید وارد یک زندگی مشترک شوید بدون این که جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود را پیدا کرده باشید. شغل، تحصیلات و در یک کلام این که در زندگی تان چه کاره هستید، موقعیت شما را برای ازدواج مشخص می کند. بنابراین یکی دیگر از عوامل موفقیت در ازدواج، رسیدن به جایگاه اجتماعی و فرهنگی مناسب یا همان بلوغ اجتماعی است. یعنی فرد بداند چه هویت اجتماعی دارد، از کدام طبقه است، در چه مسیری حرکت می کند و...


اگر از4 فیلتر بالا گذشتید، می توانید به فکر ازدواج بیفتید و امیدوار باشید ازدواج خوبی خواهید داشت. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. شما به عوامل دیگری برای چشیدن طعم شیرین ازدواج موفق نیاز دارید. این عوامل که از آنها به عنوان حمایت کننده نام می بریم عبارتند از:
در صورت نبود سلامت جنسی دختر و پسر یا به مرحله ازدواج نمی رسند، یا خیلی سریع زندگی شان از هم می پاشد؛ حتی اگر واجد سایر شرایط ازدواج موفق باشند


1- حمایت خانواده ها

اگر خانواده ها با ازدواج شما مخالفت کنند، شما وارد کارزاری می شوید که شاید هیچ وقت نتوانید از آن خارج شوید. حمایت شدن از سوی خانواده، شما را در شبکه ای از روابط قرار می دهد که مدام شارژ می شوید. تایید و تحسین می شوید، در زندگی مشترکتان اعتماد به نفس، هویت و جایگاه پیدا می کنید و می توانید با دل قرص تری پیش بروید. نداشتن این حمایت، شما را ضعیف تر کرده و بخش بزرگی از انرژی تان را که باید روی زندگی مشترک سرمایه گذاری کنید، هدر می دهد.


2- مهارت های زندگی مشترک

دانستن مهارت های زندگی مشترک ، همان چیزی است که می تواند زندگی را دوام و قوام بدهد. این مهارت ها شامل مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مساله، مهارت گفتگو و مهارت همدلی است. قبل از ازدواج، در کلاس های آمادگی ازدواج شرکت کنید. کتاب های مرتبط با این حوزه را بخوانید. با مشاور ازدواج مشورت کنید و هر طور شده خودتان را برای زندگی مشترک آماده کنید. اگر نامزد کرده اید یا به تازگی عروسی کرده اید، حتما با هم در این باره صحبت کنید و سعی کنید برنامه های مشترکی برای یادگیری مهارت های زندگی بگذارید. به این ترتیب، می توانید ازدواجتان را بیمه کنید و به خوشبختی نزدیک تر شوید.


3- حل مشکلات مادی

باید بپذیریم که مسایل مادی همیشه یک تهدید کننده جدی برای زندگی مشترک هستند. چالش های مالی وقتی طولانی شوند، می توانند بنیان زندگی مشترک را سست کنند. به همین دلیل است که در کنار تمام مسایل روانشناختی، مسایل مادی هم به عنوان حمایت کننده ها و عوامل تاثیر گذار در ازدواج مطرح می شوند. درباره این مسایل باید شفاف عمل کنید، با برنامه ریزی پیش بروید و هم خودتان و هم شریک زندگی تان درباره چگونگی حل و فصل این مسایل فکر کنید و قدم بردارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha