دانشمندان دانشگاه كالج لندن در انگلیس دریافته‌اند كه چرا افراد سالخورده بیشتر مستعد ابتلا به عفونتها و سرطانهای پوستی هستند.

این محققان نشان داده‌اند كه سیستم دفاعی بدن در ناحیه پوست تحت تاثیر یك ناتوانی ناشی از افزایش سن در جابه جایی واكنش‌های تدافعی ضروری برای حفاظت از این عضو قرار می‌گیرد.

به گفته محققان؛ این كشف در پیشگیری، كنترل و درمان بسیاری از بیماریهای پوستی ناشی از افزایش سن و پیری بسیار حائز اهمیت است.

پروفسور آرنه اكبر كه سرپرستی این تیم پژوهشی را برعهده داشته می‌گوید: به طور كلی سالخوردگان بیشتر مستعد ابتلا به عفونتها هستند و مطالعات ما بر روی پوست این افراد یك دلیل برای این آسیب پذیری بالا نشان می‌دهد. البته پی بردن به ریشه مكانیسم‌هایی كه باعث افزایش این آسیب پذیری می‌شوند كار دشواری است اما در این تحقیق حداقل یك دلیل موجه برای این امر پیدا شده است.

بررسی‌ها نشان داده است: عملكرد سلولهای ایمنی T شكل در افراد سالخورده هیچ مشكل یا اختلالی ندارد اما آنچه كه سیستم ایمنی پوست این افراد را ضعیف می‌كند در واقع ناتوانی بافت پوست برای جذب این سلولها در محل و زمان مورد نیاز است كه این امر منشا كاهش توان ایمنی آنها است. این یافته درعین حال علت آسیب پذیری بیشتر این گروه سنی را در برابر سایر بیماریها مانند عفونتهای ریوی توجیه می‌كند.

جزئیات این تحقیق در مجله طب آزمایشی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha