مرضیه وحیددستجردی در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دهم در مجلس، گفت: اهم چالش‌های ما در بخش بهداشت و سلامت، كانون‌های متعدد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تامین و تخصیص منابع مورد نیاز است.

وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: سلامت نیاز همه‌ آحاد جامعه و حق مردم است و قانون اساسی دولت را مكلف كرده كه آن را برای همه‌ مردم فراهم كند. تعریف سلامت تعریف بسیار جامعی است كه رفاه كامل جسمی، روانی، ‌اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود، در این راستا می‌بینیم كه مقام معظم رهبری در افق 1404 وظایف سنگینی را برای ما خاطرنشان كرده‌اند. ایشان در این افق جامعه اسلامی ایران را چنین ترسیم می‌فرمایند: "جامعه‌ ایرانی جامعه‌ای است برخوردار از سلامت، رفاه، ‌امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، ‌توزیع مناسب درآمد،‌ نهاد مستحكم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب".

وی با بیان این‌كه در سیاست‌های كلی نظام، سیاست بهبود كیفیت زندگی، سلامت و امنیت غذایی ذكر شده، گفت: بر اساس احكام مصوبه برنامه‌ پنج ساله‌ پنجم كه در هیات دولت مصوب شده، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و متناظر آن در همه‌ استان‌ها باید تشكیل شود، هم‌چنین بر نكته‌ بسیار مهمی تاكید شده كه آن ارتقای عدالت در سلامت است.

دستجردی با اشاره به تلاش‌های فراوانی كه در سیستم بهداشت و درمان كشور طی سی سال گذشته انجام شده، به وجود چالش‌های جدی در این زمینه اشاره كرد و در عین حال از تلاش‌های دكتر لنكرانی تشكر كرد و افزود:‌ اهم چالش‌های ما در این بخش بهداشت و سلامت كانون‌های متعدد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تامین و تخصیص منابع مورد نیاز است. نظام خدمات بهداشتی اولیه‌ امروز نقص‌هایی دارد و لازم است برای تامین عدالت در سلامت، این نقص‌ها را برطرف كنیم.

به گفته‌ی وی، هم‌چنین سیستم ارجاع، ‌استقرار كامل نیافته و به همین خاطر مردم محروم به خوبی نمی‌توانند از این سیستم استفاده كنند. بیمارستان‌های فرسوده‌ فراوانی كه بیش از 50 سال سن دارند و خانه‌های بهداشت و مراكز بهداشت روستایی و شهری كه بالای 30سال سن دارند، نیازمند بازسازی و جایگزینی هستند.

وی معتقد است كه محدودیت منابع منجر به این شده كه نتوانیم سهم سرانه‌ درمان و سلامت را متناسب با نیازهای مردم عزیز برنامه‌ریزی كنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان افزود: امروز سیمای بیماری‌ها و گذار تغییرات اپیدمیولوژیك از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر است، امروز دیگر بیماری‌های واگیر به آن صورت مرگ و میر ندارد و مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی، سوانح، سرطان‌ها، دیابت، پرفشاری خون و... است كه لازم است برنامه‌ مناسبی برای این امر داشته باشیم.

وحیددستجردی با بیان این‌كه ظرف ده سال آتی بیماری‌های قلبی دو برابر و بیماری‌های سرطانی سه برابر می‌شود، لزوم برنامه‌ریزی كافی در این زمینه را یادآور شد و افزود: هنوز ادامه‌ تهدید برخی بیماری‌های واگیر كه از مرزها داخل می‌شوند مثل وبا و آنفلونزای خوكی كه بیماری‌ نوپدید است وجود دارد كه در این زمینه نیاز داریم كارهایی انجام شود.

وی با بیان این‌كه سهم مردم در تامین هزینه‌های سلامت خیلی بالاست و به هدف برنامه‌ پنج ساله‌ چهارم كه محدود كردن این سهم به 30 درصد است نرسیده‌ایم، افزود: امروز مردم حدود 60 درصد از هزینه‌ها را خود تامین می‌كنند و ما استراتژی واحد و یكسانی كه حاكم بر صندوق‌های بیمه‌ای باشند نداریم و دفترچه‌های بیمه رنگارنگ و صندوق‌های بیمه‌ای متعدد با ردیف‌ها و سرانه‌های بیمه‌ای متفاوت در كشور وجود دارد و برای مثال سرانه‌ سلامت در بیمه‌ شهرداری 70 هزار تومان در سال و سرانه‌ روستاییان یك سوم سرانه‌ شهرهاست.

وی تصریح كرد: راهبرد اصلی ما همكاری بین بخشی است، امروز آنچه در سلامت نقش دارد علاوه بر مراقبت‌های نظام خدمات، مراقبت سلامتی و بهداشتی كه حدود 25 درصد موثر است، مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی است كه 50 درصد در تامین سلامت مردم نقش دارند.

وی این مولفه‌ها را از فقر، ‌تبعیض،‌ حاشیه‌نشینی، بیماری‌ها تا آنچه مربوط به تغذیه، بیكاری،‌ ترافیك و حمل و ‌نقل و نیز دوران اولیه كودكی است، متفاوت دانست و با بیان این ‌كه باید روی این مولفه‌ها كار كنیم، آن را مستلزم همكاری‌های بین بخشی دانست.

وی با اشاره به بحث عدالت در سلامت كه جز رویكردهای برنامه‌ پنجم و برنامه‌های عدالت محور دولت دهم است، گفت: سیستم خدمات بهداشتی شبكه یكی از پایه‌های اساسی برای این امر است، باید این سیستم را توسعه داده، اصلاح كرده، تعمیق بخشیده و نقاط ضعف آن را برطرف كنیم، و این بر پایه‌ اصلاح نظام ارجاع فعلی و با محوریت پزشك خانواده است.

وحیددستجردی با اشاره به توصیه‌ نمایندگان به وی در خصوص تامین نیروی انسانی متخصص و كافی برای نقاط محروم،‌تجهیزات پزشكی،‌ داروها و ملزومات برای كل كشور، به مساله‌ تولیت سلامت و تامین منابع مالی اشاره كرد و گفت: امروز وزارت بهداشت پاسخگوی اصلی در سلامت به نیابت از هیات دولت است، چرا كه همه‌ برنامه‌های راهبردی و قواعد اجرایی توسط این وزارتخانه تنظیم می‌شود.

به گفته‌ وی، از اهم منابع مالی سلامت و این تولیت مساله‌ بیمه‌هاست.

به گزارش ایسنا، وحیددستجردی ادامه داد: ‌امروز نظام بیمه‌ای ما مبتنی بر درآمدهای عمومی است، باید سعی كنیم آن را از درآمدهای عمومی خارج كرده و نظام تامین مالی پایدار برای بیمه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به این نكته كه امروز ده درصد مردم ما فاقد هرگونه پوشش بیمه سلامتی همگانی هستند، گفت: باید برنامه‌ای داشته باشیم كه همگان زیر چتر حمایت بیمه‌ همگانی قرار بگیرند.

وحیددستجردی با اشاره به این‌كه امروز بیمه‌ها درمان‌نگر هستند، لزوم سلامت‌نگر بودن بیمه‌ها را یادآور شد و گفت: این كار با انجام اقداماتی همچون واكسیناسیون و غربالگری شروع می‌شود، اگر از پیشگیری شروع كنیم مطمئنا در طول زمان هزینه‌های درمان و بستری را كاهش خواهیم داد و این امر به صندوق‌های بیمه كمك خواهد كرد.

به اعتقاد وی، در این راستا لازم است اگر می‌خواهیم نظام بیمه‌ای را اصلاح كنیم باید تجمیع منابع و سیاست‌گذاری واحد و یكپارچه در جهت مسائل بیمه‌ای و بیمه‌ای سلامت داشته باشیم. بیمه را سلامت‌نگر كنیم، پوشش بیمه‌ی همگانی داشته باشیم و كاری كنیم كه سهم مردم از هزینه‌ی سلامت به آنچه در برنامه‌ی چهار ساله عنوان شده كاهش پیدا كند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه دفاعیاتش با اشاره به قصدش برای سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی گفت: كمبودهای زیادی در تامین پزشك متخصص داشته‌ایم ولی تعداد پزشكان عمومی فوق‌العاده زیاد است. جای پزشك خانواده نیز خالی است، در صورت فعال شدن جدی پزشك خانواده، حتی برای پزشكان عمومی نیز كه اكنون بیكار هستند می‌توان اشتغال ایجاد كرد.

وحیددستجردی افزود: در شهرهای زیر ‌20 هزار نفر می‌توانیم پزشك خانواده را تامین كنیم و ان‌شاءالله در آینده نیز در شهرهای زیر ‌100 هزار نفر می‌توانیم این طرح را انجام دهیم.

وی با تاكید بر این كه نظام جامع سلامت باید به صورت جدی به انجام برسد، گفت: تجهیزات و نیروی انسانی، ملزومات این كار است. باید طی ‌5 تا ‌10 سال آینده نیاز كشور به پزشكان متخصص را تامین كنیم. این كار از طریق نظام شبكه جامع سلامت قابل تحقق است. یقینا بیمه روستایی، پزشك خانواده و ایجاد دسترسی زنان به خدمات غربالگری موجب ارتقای سطح خانواده می‌شود. سلامت كودكان، زنان، كودكان بی‌سرپرست، زنان بدون سرپرست در قانون نظام جامع قابل تحقق است.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با اشاره به گفته‌ی یكی از مخالفانش گفت: یكی از مخالفان به میزان بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و كاستی‌های این بخش ایراد وارد كرد، باید پرسید چرا بیمارستان‌های كشور از نظام بیمه صدها هزار میلیارد تومان طلبكارند. بنده معتقدم از طریق نظام بیمه‌ای، سهم مردم را می‌توان كاهش داد و مشكلات مالی را حل كرد. هم چنین باید ارزیابی شود كه پزشك خانواده چرا از ساعت ‌2 به بعد و چرا در روزهای تعطیل و جمعه حضور ندارد. این فقدان موجب صدمه دیدن سیستم ارجاع و سلامت شده است.

دستجردی با تاكید بر این كه باید به تجهیز و تكمیل بیمارستان‌های نیمه كاره كمك كرد، گفت: باید ‌5 هزار تخت مراقبت ویژه ICU و CCU تامین كنیم. باید توسعه بیمارستان هیات امنایی را داشته باشیم، ولی كارانه‌ها و دستمزدهای پزشكان باید به موقع پرداخت و به میزان مورد نیاز برای تامین معیشت آنان باشد.

وی افزود: توریسم درمانی نیز با ساماندهی مراكز درمانی در جاده‌های كشور انجام شدنی است چرا كه عامل ‌12 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح جاده‌ای است. باید این نظام به سطح استانداردها برسد. اگر بتوانیم ‌3 هزار پایگاه موقت امداد جاده‌ای ایجاد و مشكلات این بخش را رفع كنیم می‌توان آن ‌12 درصد را كاهش داد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با تاكید بر قصدش برای تربیت نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص گفت: بسیاری از مراكز درمانی از كمبود پزشك متخصص و فوق تخصص در شهرها و روستاها رنج می‌برند.

دستجردی تصریح كرد: تعرفه‌های پزشكی باید همگام با نوسانات و تغییرات اقتصادی تغییر كند، چرا كه اگر این چنین نشود پزشكان نمی‌توانند زندگی مناسبی داشته باشند. در بخش كاهش تصدی‌گری‌ها نیز برای كاهش تصدی‌گری‌های دولتی باید واحدهای بهداشتی و درمانی به بخش غیردولتی واگذار شود. از طریق مكانیزم معافیت‌های مالیاتی این كار دست یافتنی است.

وی با تاكید بر این كه باید از طب سنتی، این دستاورد بزرگ كشور حمایت كرد، متذكر شد: در كشورهایی همچون هند، بیشتر داروها، داروهای گیاهی است. مسوولان بهداشتی هند اذعان می‌كنند بیش از ‌70 درصد از داروهای گیاهی‌شان را از بیابان‌های ایران وارد می‌كنند.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان اظهار كرد: حدود 120 هزار دانشجو در سیستم گروه پزشكی وجود دارند، باید به آنان در حوزه‌های تخصصی، بهداشتی، رفاهی، ورزشی و فرهنگی كمك كنیم.

دستجردی با اشاره به بخشی از بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری درباره زن و توانایی‌های زنان گفت: زنان تاریخ‌ساز به ما زنان این موضوع را آموخته‌اند كه زنان همپا و دوشادوش مردان به مبارزه با شرك، تبعیض و فساد كمك كنند، چرا كه در این صورت معجزات بزرگی اتفاق خواهد افتاد. اكنون و پس از ‌30 سال از پیروزی، زنان ما با خودباوری برخاسته از ایمان وارد میدان شده‌اند تا در سرنوشت خود و ساختن جامعه نقش‌آفرینی كنند.

وی با اشاره به برخی آمار از حضور زنان در بخش‌های مختلف گفت: جمعیت آماری زنان از سال ‌57 اكنون 27 برابر یعنی بیش از یك میلیون نفر شده است. 30 درصد مدیریت آموزش عالی را زنان تشكیل می‌دهند. تعداد زنان حاضر در این بخش از 1800 نفر به ده هزار و 200 نفر می‌رسد. امروز محققان، هنرمندان، قصه نویسان، شعرا، اساتید زن در رشته‌های مختلف به مراتب بیش از دوران طاغوت می‌باشد. 4/49 پزشكان عمومی، ‌40 درصد پزشكان متخصص و 30 درصد پزشكان فوق تخصص را زنان تشكیل می‌دهند. هم چنین 40 درصد شاغلان وزارت بهداشت زن هستند.

دستجردی خاطرنشان كرد: افتخار این بنده حقیر این است كه خود مقلدم و احكام دینم را از مرجعیت گرفته و می‌گیرم و بر این باورم كه مواضع مراجع بزرگوار حوزه‌های علمیه برخاسته از دغدغه‌های دینی و احساس تكلیف شرعی است. در صورتی كه مورد حمایت مجلس واقع شوم و رای بیاورم مطمئنا عنایتی ویژه به رهنمودها و دغدغه‌های آن بزرگواران خواهم داشت و اگر موفق به این نشدم ذره‌ای از ارادتم نسبت به مرجعیت عالیقدر كاسته نخواهد شد و همچنان دعاگوی سلامتی و توفیق آنان خواهم بود.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان تاكید كرد: با مسائل بهداشت و درمان از نزدیك آشنا هستم، مدیریت‌های زیادی هم انجام داده‌ام كه ناموفق هم نبوده‌ام و به قول برخی آقایان بی‌عرضه هم نبوده‌ام. ‌هشت سال نیز در مجلس بوده‌ام. از این رو در صورت همكاری نمایندگان و رای اعتماد به بنده، مشكلات این حوزه را برطرف خواهم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha