آزمایش بالینی قرصی که از گوجه فرنگی تولید شده است و می تواند در مبارزه با بیماریهای قلبی بسیار مفید باشد و میزان کلسترول بد خون را تا 90 درصد کاهش دهد آغاز شد.

موسسه دارویی Cambridge Theranostics وابسته به دانشگاه کمبریج چند ماه قبل با آزمایش گونه های مختلف گوجه فرنگی نوعی از آن را شناسایی کردند که به رنگ نارنجی پر رنگ بوده و سرشار از شکل "سیس" لیکوپن است.

سپس با کمک این نوع خاص از گوجه فرنگی قرصی به نام "آترنون" را ساختند. این قرص خرداد ماه امسال در اجلاس بین المللی قلب و عروق در لندن معرفی شد.

اکنون محققان این شرکت دارویی و دانشگاه کمبریج اعلام کردند که آزمایشات بالینی این قرص را آغاز کرده اند. در فاز اولیه آزمایشات بالینی این قرص، 150 بیمار متاثر از یک بیماری قلبی شرکت کردند. قرص گوجه فرنگی به صورت مصرف روزانه برای این بیماران تجویز شد.

نتایج این آزمایشات نشان داد که با مصرف این قرص نه تنها بیماری متوقف شد بلکه فرایند تراکم چربیهای روی دیواره های شریانی در مدت تنها دو ماه پس از آغاز درمان متعادل شد در حالی که تمام این نتایج مثبت بدون هیچ عارضه جانبی به دست آمد.
براساس گزارش روزنامه تلگراف، هزینه یک دوره درمان یک ماهه این قرص نوآورانه که می تواند جان میلیونها نفر را نجات دهد 35 پوند است.

به گفته این محققان، لیکوپن موجود در هر قرص منطبق با سه کیلو گوجه فرنگی است. لیکوپن ماده ای آنتی اکسیدان است که در گوجه فرنگی بوده و عامل رنگ قرمز آن است. این ماده در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و سکته نقش مهمی ایفا می کند.

تحقیقات اولیه این دانشمندان نشان داده بود که تمام لیکوپن موجود در یک گوجه فرنگی برای بدن انسان قابل استفاده نیست و بدن قادر است تنها بخشی از آن را جذب کند.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، لیکوپن در دو "ایزومر" (دو شکل مختلف از یک مولکول) در میوه گوجه فرنگی حاضر است. یک شکل آن "ترنس" نام دارد که در گوجه فرنگیهای قرمز وجود دارد اما جذب آن بسیار مشکل است. شکل دیگر آن "سیس" نام دارد که استفاده از آن برای بدن انسان بسیار راحت است.

آزمایشات بالینی فازهای بعدی این دارو از سال آینده با شرکت 10 بیمار از کشورهای انگلیس، آمریکا، ایتالیا و فنلاند آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha