دبیر اجرایی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ،علت افزایش دامنه مصرف داروهای تقلبی در کشور به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی به مردم عامه درارتباط با داروهای تقلبی است.

دکتر فریبرز فرساد، دبیر همایش علمی داروسازان در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: مردم به دلیل ناآگاهی در مقابل تبلیغات اغوا کننده ماهواره‌ها بی آنکه از عوارض آن آگاهی داشته باشند اقدام به مصرف داروهای تقلبی می کنند.

به گفته دبیر همایش علمی داروسازان ایران، تبلیغات نامناسب و ماهواره‌ای عامل افزایش مصرف داروهای تقلبی و غیر استاندارد در کشور است.

دکتر فرساد ضمن اشاره به تبلیغات رسانه‌های ماهواره‌ای افزود: تبلیغات پررنگ رسانه‌های مختلف به خصوص شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، ناخودآگاه مردم را به سمت استفاده از این‌گونه داروها سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه حجم داروهای تقلبی در کشور نزدیک به 5 درصد کل داروهای موجود است، افزود: هر فرآورده‌ای که به نحوی در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های مورد استفاده قرار گیرد به عنوان دارو تعریف می‌کنیم که این داروها تشکیل شده از ماده موثره به اضافه مواد جانبی که این داروها شناسنامه و هویت مشخص خود را طبق تعاریف FDA یا سیستم کارخانه تولید کننده رسمی کشور دارد، اگر به هر دلیلی تخطی و انحراف از این میزان باشد، این دارو داروی تقلبی محسوب می شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی تا حدود یک سوم تا 45 درصد از داروها، داروهای تقلبی هستند . در کشور ما در چند سال اخیر به دلیل اعمال و تقویت سیاست‌های نظارتی وزارت بهداشت، میزان آن تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است اما با این وجود بین یک تا 5 درصد میزان شیوع این دسته از داروها را در کشور داریم.

دبیر اجرایی هشتمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان در خاتمه خاطرنشان كرد: این دسته از داروهای قاچاق در داروهایی خلاصه می شود که برای مصارف آرایشی بهداشتی ، کاهش وزن ، دوپینگ ورزشی و افزایش انرژی و بیداری‌های مدت‌های طولانی به کار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha