افراد مبتلا به سندروم روده تحریك پذیر كه با افسردگی و اضطراب زندگی می‌كنند و بیشتر به پرشك مراجعه می‌كنند، نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

دكتر شهرام آگاه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این مطلب اظهار كرد: سندرم روده تحریك‌پذیر مجموعه‌ای از علائم است كه بیمار را درگیر می‌كند. ‌این علائم شامل اختلال در دفع مدفوع به صورت اسهال و یبوست متناوب همراه با درد شكم، نفخ كه به طور دوره‌ای با درد شكم همراه است و دفع بلغم در فرد رخ می‌دهد.

وی افزود: علل زمینه‌ای این بیماری مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد تحریك‌پذیری بیش از حد روده در برابر عوامل درونی، بیرونی، استرس‌ها و رژیم‌ غذایی باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود و روده‌های این افراد به محرك‌های مذكور بیش از حد پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینكه این بیماری به طور شایع‌تر جوانان را درگیر می‌كند ولی شروع بیماری ممكن است در سنین پیری هم رخ دهد، تصریح كرد: تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی گفته شده در كنار رد سایر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عضوی (بیماری‌هایی كه با روش‌های آزمایشگاهی مشخص می‌شود) صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان كرد: پس از آزمایش خون و مدفوع و در برخی موارد انجام اندوسكوپی، كولونوسكپی و تصویربرداری كه تشخیص سندرم روده تحریك‌پذیر داده شد مهمترین نكته در درمان این عارضه اطمینان خاطر دادن به بیمار مبنی بر جدی نبودن بیماری است.

دكتر آگاه با اشاره به اینكه این بیماری تبدیل به سرطان نمی‌شود و كشنده نیست، ادامه داد: طول عمر این بیماران مانند مردم عادی است و این عارضه ممكن است به مرور زمان برطرف شود.

وی یادآور شد: به منظور درمان بر اساس علائم بالینی بیماری دارو تجویز می‌شود و اگر شخص یبوست دارد از داروها برطرف كننده آن استفاده می‌شود و اگر شخص اسهال، درد و نفخ دارد داروهای ویژه این عوارض تجویز می‌شود.

وی گفت: باید توجه داشت استفاده از داروهای مسكن مانند داروهای تاثیرگذار بر اعصاب باید با نظر پزشك مصرف شود چرا كه ممكن است اعتیاد آور باشد.

دكتر آگاه با اشاره به اینكه رژیم غذایی در درمان این عارضه بسیار موثر است، ادامه داد: مصرف الكل می‌تواند شخص را بدتر كند و از مصرف قهوه و مواد كافئین‌دار و برخی مواد غذایی نفاخ در بیمارانی كه نفخ دارند باید اجتناب شود.

وی افزود: رژیم غذایی بیمار باید شامل غذاهای ساده و بیشتر طبیعی باشد و از مواد افزودنی خودداری شود. بر اساس مطالعات و تحقیقاتی كه انجام شده است مصرف عصاره نعناع یا زیره برای بیماران كه نفخ دارند و مصرف پلانتاژل كه از عصاره بارهنگ تهیه می‌شود و در درمان اسهال مفید فایده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تصریح كرد: درصد شیوع سندرم روده تحریك‌پذیر بالاست و در برخی مطالعات تا 25 درصد افراد در طول زندگی علائمی از سندرم روده تحریك پذیری دارند و به نظر می‌رسد این بیماری در كشور در زنان شایع‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha