چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 17124

بدترین نوع سرطان پوست، ملانوم بدخیم است که حاصل تماس با نور آفتاب در دوران کودکی است، متاسفانه شیوع این نوع سرطان در ایران افزایش یافته است.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دوران کودکی مهمترین سن از نظر دریافت اشعه مضر آفتاب است و بسیاری از عوارض آفتاب که در سنین میانسالی و پیری ظاهر می شود، گفت: اغلب مردم آگاهی کافی از آثار زیان بخش آفتاب ندارند و یا به محافظت از آن اهمیت نمی دهند و این امر متاسفانه موجب شیوع ملانوم بدخیم در ایران شده است.

وی خاطر نشان کرد : سعی کنید بین ساعت های 10 صبح تا 3 بعدازظهر که بیشترین میزان اشعه مضر آفتاب وجود دارد (به خصوص در فصل تابستان) از خانه یا محیط های سر بسته خارج نشوید، همچنین در سایه حرکت کنید و از مکان‌هایی که نور آفتاب به طور مستقیم می تابد، عبور نکنید.

دکتر نیلفروش‌زاده در مورد حفاظت دست‌ها از اشعه مضر آفتاب، گفت: بهتر است دستکش بپوشید و از سایبان، چتر و کلاه‌های لبه دار استفاده کنید، اندازه لبه این کلاه‌ها باید حداقل 5/7 سانتی متر باشد.

وی در خصوص درجه حفاظتی کرم های ضد آفتاب گفت: عدد مربوط به SPF حداقل باید برابر 15 باشد.

وی با تاکید بر اینکه برنزه کردن پوست کاری بسیار خطرناک است؛ گفت: از برنزه کردن پوست بپرهیزید و کمتر حمام آفتاب بگیرید، از رفتن به سالن‌های مخصوص برنزه کردن پوست که از اشعه مصنوعی فرابنفش A برای این کار استفاده می کنند، خودداری کنید در صورتی که تمایل دارید رنگ پوستتان برنزه باشد ، از کرم های مخصوص برنزه کردن استفاده کنید تا ضمن در امان ماندن از اشعه آفتاب، رنگ دلخواهتان را نیز به دست آورید البته استفاده از این کرم‌ها نیز بی ضرر نیست.

دکتر نیلفروش زاده یادآور شد: کرم‌های ضد آفتاب به دلیل جلوگیری از تخریب الیاف پروتئینی پوست یعنی کلاژن و الاستین از پیر شدن پوست و افتادگی آن پیشگیری می کند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش کودکان در خصوص محافظت صحیح از اشعه زیان بار نور خورشید، گفت: کودکان به دلیل فعالیت بیشتر در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرند لذا از پوشاندن لباس های بدون آستین به آنها به خصوص در فصل تابستان خودداری کنید و آنها را به استفاده از کلاه عادت دهید.

آموزش به کودکان در زمینه دوری از آفتاب و استفاده از ضدآفتاب‌ها اهمیت زیادی دارد، به افراد بزرگسالی هم که نسبت به این مسئله آگاهی ندارند ، هشدار دهید و آنها را از خطرهای آفتاب آگاه سازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha