یک فعال صنفی پرستاران معتقد است: احیاء طرح به کارگیری پرستاران شرکتی در دولت یازدهم، رفع مسئولیت از وزارت بهداشت و ظلم مضاعف به پرستاران است.

پرستاران شرکتی امنیت شغلی ندارند

سلامت نیوز: یک فعال صنفی پرستاران معتقد است: احیاء طرح به کارگیری پرستاران شرکتی در دولت یازدهم، رفع مسئولیت از وزارت بهداشت و ظلم مضاعف به پرستاران است.

به گزارش سلامت نیوز،«حسین علی‌نسایی» عضو شورای عالی نظام پرستاری در رابطه با به کارگیری پرستاران شرکتی در گفتگو با ایلنا گفت: طرح به کارگیری پرستاران شرکتی پس از اعتراضات جامعه پرستاری در دولت قبل ملغی شد اما وزارت بهداشت دولت فعلی دوباره این طرح را احیاء کرده‌است.

علی‌نسایی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح، وزارت بهداشت از خود رفع مسئولیت کرده است، افزود: طرح های غیر اصولی نمی تواند مشکلات جامعه پرستاری را حل کند.

وی ادامه داد: سپردن مسئولیت شغلی پرستاران به شرکت های خصوصی، توهین به جامعه پرستاری است.

این فعال صنفی در ادامه به عدم امنیت شغلی پرستاران شرکتی اشاره کرد و گفت: سطح امنیت شغلی کادر درمان شرکتی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: در برخی از بیمارستانها، به دلیل تعهد خدمت پرستاران طرحی، مسئولان به دنبال بهره گیری از پرستاران طرحی به جای پرستاران شرکتی هستند و در مناطقی نیز مازاد نیرو وجود دارد که پرستاران شرکتی همیشه اولین قربانیان تعدیل هستند.

وی در همین رابطه به ماجرای اخراج 95 پرستار کرمان اشاره کرد و گفت: سخنگوی وزارت بهداشت ادعا کرده که مساله اخراج نبوده بلکه اتمام قرارداد است.

وی ادامه داد: این ادعا در حالی مطرح می شود که در عمل این پرستاران قربانی قراردادهای موقت یک ساله شدند و پس از اتمام زمان قرارداد، برای آنها عدم نیاز صادر شد.

علی نسایی افزود: علاوه بر این، گاهی به راحتی محل خدمت  پرستاران شرکتی باسابقه را عوض کرده و آنها را  به اطراف شهرها یا نقاط دور می فرستند.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط قراردادی  این پرستاران نیز به گونه ای است که حق هیچ اعتراضی ندارند و اگر بخواهند دست به اعتراض صنفی بزنند، به راحتی در معرض اخراج قرار می گیرند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری پایین بودن سطح دستمزد پرستاران شرکتی را یک مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: دستمزد و مزایای پرستاران شرکتی بسیار پایین تر از پرستاران رسمی است.

وی ادامه داد: عدم اجرای طرح رتبه بندی ، دستمزدهای پرستاران شرکتی را علیرغم دارا بودن مدارک دانشگاهی، بسیار پایین نگاه داشته است.

علی‌نسایی در پایان گفت: وظیفه وزارت بهداشت به جای در دستور قراردادن طرح های غیر اصولی مانند طرح تربیت پرستار در بیمارستانها، رسیدگی به مطالبات انباشته جامعه پرستاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha