محققان مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت نرم افزار تشخیص هوشمند انباشتگی آهن در دیواره قلب و کبد شدند.

مهندس سعید بیتی مجری این نرم افزار که بر اساس یک سکوی متن باز تولید شده است و می تواند جایگزین نرم افزار های خارجی شود در این باره گفت: تصاویر پزشکی امروزه نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان بیماریهای مختلف ایفا می کنند. این تصاویر با دیدی که از اندامهای داخلی بدن به می دهند به متخصصین کمک می کنند تا تشخیص دقیق تر و سریعتری ارائه کنند.

وی گفت: گرفتن تصاویر به تنهایی کمکی به درمان نمی کند و همواره به متخصصینی نیاز است که با بررسی این تصاویر آنچه پزشک معالج به آن نیاز دارد از این تصاویر استخراج کنند. به عنوان مثال برای پیش بینی زود هنگام انباشتگی آهن در ماهیچه قلب، تصویر MRI از قفسه‌ سینه گرفته می شود و این تصاویر توسط پرسنل ماهر بررسی شده، مرز ماهیچه دیواره‌ بطن به صورت دستی در نرم افزارهایی مانند CMRTools تعیین می شود تا شدت سیگنال در تصاویر پی درپی داخل این مرز بررسی شده و پارامتر‌های لازم برای تشخیص و پیش بینی بیماری محاسبه شوند.

بیتی با تاکید بر اینکه این کار پروسه ای زمان بر بوده و همچنین به علت تخصصی نشدن این نرم افزار برای این منظور برخی اعمال تکراری باید بارها انجام شوند، اظهار داشت: در نرم افزار ساخته شده داخلی که در حال حاضر مورد استفاده کلینیکی قرار گرفته است، تشخیص دیواره بطن به صورت خودکار انجام می شود لذا سرعت بیشتری برای انجام پروسه‌ فراهم می آید.

مجری طرح با بیان اینکه این پروژه به سفارش مرکز پزشکی شهید شوریده انجام شد، ادامه داد: کاربر تنها یک نقطه مرکزی درون بطن و یک نقطه روی دیواره بطن تعیین می کند و نرم افزار به طور خودکار مرز را تعیین و نقاط داخل مرز را مشخص می کند. همچنین اندازه گیریها را انجام می دهد و پارامتر T2* را که در رابطه با انباشتگی استرا تعیین می کند.

بیتی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه امکان اتصال به پایگاه داده نیز فراهم شده است، مراحل انجام تشخیص و گزارش با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. علاوه بر این نرم افزار به طور کامل جایگزین نرم افزار گران قیمت و انحصاری CMRTools می شود که به علت مسائل تحریمی و کپی رایت معمولا استفاده کامل از آن با مشکلاتی همراه است.

به گفته این محقق از آنجایی که این نرم افزار در داخل کشور و بر اساس یک سکوی متن باز تولید شده است می تواند برای پوشش دادن دیگر نیاز‌های مشابه پزشکان تغییر یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha