فضای مجازی هر روز با پیچیدگی های بیشتری به خانه های ما وارد می شود و هر روز اعضای خانواده وارد گروه های بیشتری می شوند که به واقع اگر بخواهی تمام مطالب این گروه ها را بخوانیم زمان هم کم می آوریم. یکی از نتایج این فضا و حضور فعال آن، حضور کم رنگ تر در فضای واقعی و رئال جامعه است حضور کم تر در بین هم سالان و حتی خانواده است. نگرانی که اغلب بین بزرگان خانواده ها دیده می شود ولی راه کاری برای آن دیده نشده است.

سلامت نیوز: فضای مجازی هر روز با پیچیدگی های بیشتری به خانه های ما وارد می شود و هر روز اعضای خانواده وارد گروه های بیشتری می شوند که به واقع اگر بخواهی تمام مطالب این گروه ها را بخوانیم زمان هم کم می آوریم. یکی از نتایج این فضا و حضور فعال آن، حضور کم رنگ تر در فضای واقعی و رئال جامعه است حضور کم تر در بین هم سالان و حتی خانواده است. نگرانی که اغلب بین بزرگان خانواده ها دیده می شود ولی راه کاری برای آن دیده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران می گوید: اگر ما به فضای مجازی به عنوان یک تهدید وتردید نگاه کنیم اتفاقات فاجعه انگیزی در جامعه می افتد ولی در نگاه فرصت یاب اینگونه نیست.

دکتر کوروش محمدی در پاسخ به این سوال که از نظر شما فضای مجازی با پیشرفت ها و پیچیدگی های خود خانواده های ایرانی را به کجا می برد تصریح کرد: فضای مجازی یک واقعیت انکار ناپذیر است که اکثریت جامعه را درگیر خود کرده است  و از آن جهت ارتباطات ما در جامعه واقعی به شدت ضربه دیده است مثلا در بعضی بخش ها مانند بازار، مدرسه، مساجد و یا جمع دوستان متلاشی ویا ضعیف شده است.

وی تصریح کرد: افراد جهت برقراری ارتباط با یک دیگر با یک هویت مجازی ازشبکه های فضای مجازی استفاده می کنند وهویت مجازی هویتی است که هیچ گونه توقعی که در فضای واقعی میرود در آن نیست .یعنی وقتی یک فردی که ساعت ها وقت خود راصرف بودن در این فضای مجازی میکند هویتی از خود را نشان می دهد که در دنیای واقعی نمی تواند آن را نشان دهد.

وی ادامه داد: آسیبی که در حال رخ دادن است و خانواده های ما را تحت تاثیر شبکه های مجازی قرارداده  این است که انرژی که می باید صرف ارتباطات واقعی و موثر بین والدین وفرزندان ویا زوجین شود بیشتر صرف شبکه های مجازی می گردد واین موضوع آسیب جدی به پیکر خانواده ها وارد میکند  البته این آسیب جدی حاکی از آن است که افراد از روابط عاطفی و چهره به چهره دور شده اند.

دکتر محمدی افزود: از دو دیدگاه می توان به شبکه های فضای مجازی نگاه کرد. وابسته شدن کامل  به فضای مجازی که عاری از هر گونه عاطفه واحساس است که نهایتا به شکل یک اعتیاد جنون آمیز در می آید ورابطه افراد یک خانواده را رو به سردی می کشاند که این نگاه، نگاهی تهدید آمیز است.

وی گفت: نگاه فرصت در این مساله زمانی است که ما شبکه های اجتماعی را برای تکلیفی بدانیم و به موازات آن برای جوانان خود فرصت های مشابهی را در نظر بگیریم که هم اقتضاعات آنان رفع شود و هم در فرهنگ خانواده های ما جایگاهی ویژه داشته باشد اما در حال حاضر ما هیچ گونه تکلیفی را برای خود ایجاد نکرده ایم ونتوانسته ایم به موازات شبکه های مجازی مانند:«واتساپ,تلگرام و…»یک تولیدات ومحصولات ویا کانالهای فرهنگی ایجاد کنیم واز داخل جوانان وافراد را جذب و برایشان فرصت فراهم کنیم.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران افزود : متولیان امور فرهنگی در جامعه ما در مورد فضای های مجازی اولین واخرین راه کاری که به نظرشان میرسد بحث فیلتر نمودن این شبکه ها است وعملا هم نتیجه ای در بر ندارد و در جامعه ما هیچ فیلتری را جواب نخواهد داد چرا که راه هایی برای دور زدن فیلتر هم ایجاد می شود. متاسفانه سازمانهای نظارتی هیچ مسولیتی غیر از فیلتر کردن بر خود نمی ببینند و ناظر این ارتباطات مجازی هستندکه موجب آسیبهای جدی به خانواده ها وارد کرده است واگر کنترل نشود می تواند افراد را دچارآسیبهای ارتباطی نماید .اتفاقی که در این شبکه های مجازی رخ می دهد این است که افراد حس میکنند که در جمعی حضور دارند واحساس اجتماعی بودن می کنند واین کاملا اشتباه است چرا که یک ارتباط موثر هم زبانی کلامی و تواما زبان غیر کلامی است تا با هم باعث ایجاد یک ارتباط موثر بین افراد شود.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان یک جامعه ای که افراد آن به نسبت دیگر جوامع وکشورهای غربی به هم دیگر وابسته هستند ولازمه همبستگی داشتن ارتباط همدلی ودرک متقابل است یقینا وجود این گونه فضاهای مجازی با این روند افراطی موجب آسیب در خانواده ها می شود.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه حضور این شبکه ها در کشورهای دیگر با کشور ما تفاوتی دارد و یا اساسا نتایج مخرب آن در همه ی فرهنگ ها به این صورت است گفت: قطعا تفاوت است بین یک جامعه ای همچون ایران که یک کشور خود کفا است ونیاز به پویایی دارد با کشورهای عربی که یک جامعه مصرف کننده هستند وبه شرایط کار واقتصاد مملکتشان توجهی چندانی ندارند .

دکتر محمدی در پایان یاد اور شد: همان طور که در مورد ماهواره نتوانستیم به شکل اصولی با آن برخورد کنیم وبرای ما  به یک شبیخون فرهنگی تبدیل شد و سهم خود را در افزایش امار طلاق ودیگر قسمتها در جامعه ما نشان داد اکنون باید در زمینه شبکه های مجازی دقت نمود تا آن شرایط ناب ایرانی که همراه با  یک رابطه عاطفی موثر است  بیشتر دچار آسیب نشود؛در غیر این صورت همچنان آسیب ها به خانواده ها و جوانان ایجاد می شود و ما تنها در مودر آن حرف زده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha