معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، از تهیه پیش نویس دستورالعمل آنفلوآنزای نوع «آ» ویژه دانشجویان در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این دستورالعمل در بخش‌های مختلف وزارت بهداشت از جمله اداره جوانان بررسی و به وزارت بهداشت و علوم ارایه خواهد شد.

دكتر نبوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینكه با همكاری آموزش و پرورش و بهزیستی هم برنامه مشتركی ویژه دانش آموزان تهیه شده است، افزود: بدین ترتیب نحوه برخورد با موارد خاص آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به پاندمی ویروس آنفلوآنزای نوع «آ» موارد شناسایی شده این نوع بیماری در كشور را غالبا وارداتی و به ندرت ناشی از انتقال محلی برشمرد و گفت: با سرد شدن هوا همه گیری انواع ویروس‌های تنفسی رایج می‌شود.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، ادامه داد: در هفته نخست موج اول این بیماری در كشور انگلستان از یك‌صد هزار نفر مبتلا 10 درصد به آنفلوآنزای نوع «آ» H1N1 و 90 درصد به سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی مبتلا شدند؛ این در حالی است كه در كشور آمریكا 60 درصد موارد ابتلا H1N1‌ و مابقی به سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مبتلا شده بودند.

نبوی با بیان اینكه در نیم‌كره شمالی در فصول سرد سال حدود یك ‌صد كشور گرفتار انواع عفونت‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزای نوع آ می‌شوند، گفت: هم اكنون واكسن آنفلوآنزای فصلی وارد داروخانه‌های بخش خصوصی شده است كه تجویز آن برای مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، برونشیت و بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینكه میزان تولید واكسن فصلی فقط 5 درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شود، افزود: واكسن آنفلوآنزای نوع «آ» هم تا ژانویه و فوریه سال جدید میلادی (2010) مجوز انتشار پیدا نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha