مصرف صبحانه كافی در دانش آموزان، مانع روی آوردن آنان به تنقلات غیرمفید در میان وعده می‌شود.

مسئول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در گفت وگو با  ایسنا، مصرف صبحانه كامل را برای شروع یك روز كاری، پرنشاط و ضروری دانست و افزود: با توجه به اینكه انرژی لازم برای سلولهای عصبی، تنها از مواد قندی - نشاسته‌ای (كربوهیدرات) تامین می‌شود، افت قند خون مانع رسیدن انرژی كافی به این سلولها خواهد شد و در نتیجه قدرت تمركز و یادگیری دانش آموز كاهش می‌یابد.

وی همچنین، عدم مصرف صبحانه كامل را سبب سستی و بی حالی دانش آموزان دانست و افزود: این مساله باعث كاهش فعالیت بدنی آنان شده و به روند رشدشان لطمه می‌زند.

دكتر بزرگمهر دیر برخاستن از خواب و نبود فرصت كافی برای صرف صبحانه، ‌مصرف دیرهنگام وعده شام، مصرف غذای سنگین و به خصوص سرخ شده در وعده شام و نیز اضطراب برای رفتن به مدرسه را از جمله دلایل عدم تمایل دانش آموزان به مصرف صبحانه برشمرد و تاكید كرد: با توجه ویژه والدین، می‌توان این عوامل را از میان برد.

وی با اشاره به پدید آمدن تغییراتی در روند زندگی كودكان و نوجوانان با آغاز سال تحصیلی، زود برخاستن از خواب را یكی از این تغییرات دانست و افزود: خروج كنترل تغذیه دانش آموزان از دست مادر در ساعاتی از روز، دیگر تغییر مهم روند زندگی آنان است كه در صورت عدم مصرف صبحانه، می‌تواند سبب استفاده آنان از تنقلات غیر مفید به جای تغذیه خانگی در طول این ساعات شود.

وی تغییر الگوی مصرف غذایی كودكان و نوجوانان را یكی از آسیب‌های استفاده از تنقلاتی كه اغلب بیش از اندازه چرب، شور و یا شیرین هستند دانست و افزود: مصرف تنقلات همچنین سبب كم اشتهایی دانش آموز به وعده ناهار می‌شود.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در پایان با اشاره به اینكه والدین مهمترین الگوی كودكان هستند، تصریح كرد: نخستین قدم برای اصلاح عادات غذایی كودكان، ‌اصلاحات عادات غذایی خانواده است. از این رو توصیه می‌شود والدین نیز به وعده صبحانه اهمیت دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha