متخصصان فن‌آوری زیستی كشور موفق به تولید كیت RT-PCR تك مرحله یی تشخیص ویروس بیماری دامی تب برفكی شدند.

مهندس حسین یوسفیان ساروی، مدیرعامل شركت تحقیقاتی سازنده این كیت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به منحصر به فرد بودن این محصول در خاورمیانه، افزود: کیت تولید شده با وجود کیفیت مشابه با نمونه های خارجی از قیمت مناسب تری برخوردار بوده و دانش فنی آن بومی و منطبق با استانداردهای روز دنیااست.

وی افزود: این نخستین کیت RT-PCR تولید شده در داخل کشور می باشد که حاصل همکاری مشترک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری و شرکت زیست فن آوران نجم می باشد.

یوسفیان ساروی خاطرنشان كرد: تمام مواد RT-PCR به صورت لیوفلیزه و آماده ارائه شده است و کاربر فقط باید RNA استخراج شده از نمونه و حلال را به لوله PCR افزوده و آن را در دستگاه قرار دهد؛ لذا علاوه بر سادگی و سرعت در عمل، از ایجاد تفاوت در آزمایش بین نمونه ها و تفاوت نتایج در آزمایشگاه های مختلف پرهیز می شود.

وی تصریح كرد: آزمایش RT-PCR بصورت یک مرحله ای انجام می شود، لذا علاوه بر سرعت کار و کاهش عملیات آزمایشگاهی، احتمال آلودگی نمونه ها حتی زمانی که تعداد زیادی نمونه به طور همزمان آزمایش می شوند، بسیار کاهش می یابد.

وی گفت: حساسیت کیت بسیار زیاد است و مقادیر بسیار کم ویروس در نمونه قابل تشخیص می باشد.اختصاصیت کیت 100 درصد است و به هیچ عنوان با ویروس‌های دیگر واکنش متقاطع نمی دهد. زمان انجام آزمایش و دسترسی به نتایج هم بسیار سریع بوده و از ابتدای دریافت نمونه تا اعلام نتیجه کمتر از چهار ساعت طول خواهد کشید.

یوسفیان ساروی در خصوص بیماری تب برفكی تصریح كرد: این بیماری كه در بیشتر نقاط دنیا شایع می باشد، برای دام‌ها بسیار خطرناك می باشد، به حدی كه كمیسیون اروپا به منظور جلوگیری از سرایت آن به اروپا محدودیت‌های زیادی را در زمینه واردات دام اعمال كرده و البته وزارت جهاد كشاورزی نیز برنامه های واكسیناسیون دام‌ها را دنبال می‌كند. بهترین روش شناسایی بیماری، تست دام‌های مشكوك با استفاده از روش‌های مختلف از جمله روش به کار برده شده در این کیت می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha