یک متخصص کودکان با تاکید بر تزریق کامل واکسن‌های دوران کودکی گفت: اواخر شهریور و اوایل مهر ماه بهترین زمان تزریق واکسن‌های نوبت قبل از مدرسه کودکان است.

دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا ، درباره واکسیناسیون کودکان اظهار داشت: واکسن هپاتیت B، قطره خوراکی فلج اطفال و واکسن ب، ث، ژ در بدو تولد برای کودکان الزامی است. دومین نوبت واکسیناسیون کودکان در دو ماهگی، تزریق واکسن هپاتیت B و خوردن قطره خورکی فلج اطفال است و اولین نوبت واکسن سه‌گانه در همین دوره تزریق می‌شود.

وی در ادامه افزود: در سن شش، 12 و 18 ماهگی و سپس در چهار تا شش سالگی باید واکسیناسیون علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه، اوریون، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز و هپاتیت B انجام شود.

کوشانفر ادامه داد: واکسن سه گانه، بدن را علیه سه بیماری کشنده دیفتری، سیاه سرفه و کزاز ایمن می‌کند.

وی در خصوص واکسیناسیون کودکان قبل از مدرسه گفت: کودکان باید قبل از ورود به مدرسه، بین پنج تا هفت سالگی مهمترین واکسن یعنی دیفتری، کزاز و فلج اطفال را تزریق کنند.

این متخصص کودکان در ادامه توضیح داد: بعد از تزریق این واکسن احتمال تب، تورم و ایجاد یک سری رگه‌های موضعی قرمز در محل تزریق وجود دارد که در این صورت مادران باید با حوله نم دار و ماساژ، محل تزریق را تمیز و درصورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، کودک را پاشویه کنند و هر شش ساعت یک قاشق شربت استامینوفن به کودکان بدهند.

وی افزود: واکسن ام.ام.آر برای مصونیت در برابر سرخک باید در هشت ماهگی تزریق شود و کودکانی که زیر 18 سال سن دارند و نوبت واکسن ام.ام.آر خود را ازدست داده‌اند باید این واکسن را تزریق كنند تا از ابتلا به سرخک مصون بمانند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین تصریح کرد: کودکان باید نوبت اول واکسن ام.ام.آر را در 18 ماهگی در برابر سرخک، سرخجه و اوریون و نوبت دوم باید قبل از مدرسه تزریق شود که ضروری بوده و عوارضی نیز ندارد.

وی در خصوص بهترین زمان برای تزریق واکسن کودکان توضیح داد: انجام واکسیناسیون کودکان بهتر است اواخر تابستان یا اوایل مهرصورت گیرد؛ اگر شهریور ماه واکسنها تزریق شوند بدن کودک در برابر بیماری‌ها مصونیت یک ساله پیدا می‌کند و چون سرماخوردگی کودکان در فصل تابستان شیوع بیشتری پیدا می‌کند بهتر است قبل از ورود به مدرسه واکسیناسیون شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha