میل به زیبایی و زیباتر شدن به طور ذاتی در سرشت همه انسان‌ها نهفته است، اما امروزه به واسطه پیشرفت علوم و توسعه در بخش پزشكی نه تنها میزان تمایلات به انجام این نوع عمل‌ها افزایش یافته است، بلكه تبلیغات و نحوه انجام این امور نیز در افزایش هر چه بهتر این عمل‌ها تاثیرگذار است. اما غافل از اینكه همین میل به زیبایی در برخی مواقع متقاضیان را با مشكلات گوناگونی مواجه كرده است. اگر پای صحبت‌های اشخاصی كه مبادرت به عمل جراحی كرده‌اند بنشینید خواهید دید كم نیستند افرادی كه به امید زیبایی دوچندان یا متقارن‌سازی صورت اقدام به عمل‌های جراحی گوناگون كرده‌اند، اما همین عمل‌ها نه تنها مشكلی از آنها رفع نكرده، بلكه زمینه‌ساز بروز دیگر مشكلات نیز شده است.

بیشترین قصور پزشكی در تهران/چشمی كه بازیچه دكتر شد

سلامت نیوز: میل به زیبایی و زیباتر شدن به طور ذاتی در سرشت همه انسان‌ها نهفته است، اما امروزه به واسطه پیشرفت علوم و توسعه در بخش پزشكی نه تنها میزان تمایلات به انجام این نوع عمل‌ها افزایش یافته است، بلكه تبلیغات و نحوه انجام این امور نیز در افزایش هر چه بهتر این عمل‌ها تاثیرگذار است. اما غافل از اینكه همین میل به زیبایی در برخی مواقع متقاضیان را با مشكلات گوناگونی مواجه كرده است. اگر پای صحبت‌های اشخاصی كه مبادرت به عمل جراحی كرده‌اند بنشینید خواهید دید كم نیستند افرادی كه به امید زیبایی دوچندان یا متقارن‌سازی صورت اقدام به عمل‌های جراحی گوناگون كرده‌اند، اما همین عمل‌ها نه تنها مشكلی از آنها رفع نكرده، بلكه زمینه‌ساز بروز دیگر مشكلات نیز شده است.
 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: با افزایش گرایش به جراحی‌های زیبایی، میزان شكایت‌ها نیز در این حوزه افزایش یافته و به نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده هم این شكایت‌ها فروكش كند. هم‌اكنون چیزی حدود 55 درصد از كل شكایت‌های پزشكی به صدور حكم تبرئه و 45 درصد نیز به صدور احكام دیگر منجر می‌شود. در عین حال، همین كه حدودا در نیمی از شكایت‌ها حق با بیمار است، جای تامل دارد كه نشان می‌دهد افزایش شكایت از پزشكان، چندان هم بی‌دلیل و بی‌ر‌اه نیست. این در حالی است كه در كشور قوانین نظارت بر اعمال جراحی زیبایی وجود دارد، اما این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود. اگر سطح نظارت‌ها ارتقا یابد و به هر كسی اجازه ندهند عمل زیبایی انجام دهد، اتفاقات ناگوار نمی‌افتد.

اعلام بیشترین قصور پزشكی در تهران

چندی پیش مدیركل پزشكی قانونی استان تهران بیشترین شكایت ثبت شده از قصور پزشكی در این استان را اعلام كرد. مسعود قادی پاشا درباره شكایات و آمارهای مربوط به قصور پزشكی كه پرونده آنها در پزشكی قانونی تشكیل شده است، گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیق شكایات ثبت‌شده در این حوزه را اعلام كرد. اما شكایت از جراحی زیبایی در رتبه نخست شكایت‌های قصور پزشكی در استان تهران قرار دارد. او ادامه داد: این در حالی است كه در كل كشور شكایت از قصور در حوزه زنان و زایمان، رتبه نخست را دارد. مدیركل پزشكی قانونی استان تهران همچنین درباره روند تشكیل پرونده‌ها و كمیسیون‌های پزشكی قانونی درباره قصور پزشكی، گفت: اگر كسی شكایتی از كادر درمان یا پزشك داشته باشد با ثبت شكایتش پرونده قصور پزشكی نیز تشكیل شده و اقدامات كارشناسی روی آن انجام می‌شود، سپس در كمیسیون پزشكی قانونی كه متشكل از كارشناسان متخصص همان رشته پزشكی و كارشناسان پزشكی قانونی است، موضوع تحت بررسی قرار گرفته و رای نهایی صادر می‌شود. قادی‌پاشا افزود: در حال حاضر چیزی حدود 55درصد از این شكایت‌aها منجر به صدور حكم تبرئه و 45درصد نیز منجر به صدور احكام دیگر می‌شود.

افتادن از چاله به چاه

مریم 65 ساله صورتش را كشیده است، این عمل برای او پنج میلیون تومان هزینه داشته است، اما هم‌اكنون به دلیل نامتقارن شدن صورت و وجود گوشت اضافی به دور صورتش هر روز در رفت و آمد به مطب پزشك معالجش و جستن راه چاره‌ای برای درمان صورتش است. او درباره عملش به «آرمان» می‌گوید: به دلیل بالا رفتن سن چین و چروك‌هایی روی صورتم پدیدار شده و نزدیك 15 سال است كه با تزریق ژل و بوتاكس از افزایش چین و چروك‌ها جلوگیری كردم، اما چند سالی است كه ژل‌های تزریقی در صورتم متورم شده بود و بعد از رفت و آمدهای فراوان بالاخره دكتر ژل را از صورتم تخلیه كرد و پیشنهاد داد به جای انجام این اقدامات مقطعی طی عمل جراحی، پوست صورتم را بكشم و به این ترتیب با انجام یك عمل، دیگر برای همیشه از شر این چین و چروك‌ها خلاص شوم، اما غافل از اینكه این عمل من را با مشكلات دیگری روبه‌رو كرد. مریم با اینكه برای رفع این پوست‌های اضافه چندین بار دست به عمل‌های جراحی فراوانی زده است، اما هیچ یك از این عمل‌ها در رفع مشكل او موثر نبوده است. او می‌افزاید: اغلب افراد با هدف متعادل‌سازی و جوان‌سازی چهره دست به این عمل‌ها می‌زنند، با وجود اینكه در كشور پزشك متخصص و حاذق كم نیست، اما پزشكان آن‌طور كه باید و شاید نتوانسته‌اند رضایت بیماران را جلب كنند، آن هم به این دلیل كه هر یك از افراد به امید افزایش و بازیابی زیبایی جوانی‌شان دست به این عمل‌ها می‌زنند، اما وقتی نتیجه این عمل‌ها با بروز دیگر مشكلات همراه باشد دیگر چه ضرورتی برای انجام آن وجود دارد؟ و به قول قدیمی‌های چرا باید آدم از چاله به چاه بیفتد.

چشمی كه بازیچه دكتر شد

مینو 40 ساله كارمند است. او كه از 20 سالگی عینك می‌زند، می‌گوید: سه سال پیش به امید خلاصی از گرفتاری‌های ناشی از عینك تصمیم به عمل لیزیك گرفتم. بعد از رفت و آمدها و ارائه آزمایش‌های فراوان در مطب پزشك قرار داد عمل بسته شد و پزشك معالج هم نشانی یكی از كلنیك‌های تخصصی و روز و ساعت عمل جراحی را تعیین كرد، اما روز عمل بعد از ورود به اتاق عمل متوجه شدم كه به جای عمل لیزیك پزشك می‌خواهد یكی از چشم‌هایم را به بهانه آب مروارید عمل كند. در اتاق عمل از این تصمیم پزشك متعجب و عصبی شدم، اما دكتر هیچ واكنشی نسبت به اعتراض هایم نشان نداد. به دلیل تاثیرات داروی بیهوشی در هنگام عمل هم‌اكنون چند سالی است كه افسردگی گرفتم. مینو می‌گوید: درباره عمل آب مروارید و اقدام پزشك معالج با دیگر پزشكان متخصص مشورت كردم و اكثر آنها بر این باور هستند 40 سالگی برای عمل آب مروارید زود است. او كه هم‌اكنون به دلیل حركت لنز دائم در چشمش تمامی تصویر‌ها را كج و معوج می‌بیند از هرگونه عمل جراحی هراس دارد و به گفته خودش چشمش از عمل ترسیده است. او با بیان اینكه این پزشك حتی در تهیه لنز دائم و عمل جراحی نیز قصور كرده است، می‌گوید: پزشك موقع عمل كارتی را نشان داد و معتقد بود این شناسنامه یكی از بهترین و مرغوب‌ترین لنزهاست كه برای من به كار برده است، ‌اما بعد از عمل كارت دیگری را نشان داد و گفت این شناسنامه لنزی است که موقع عمل از آن استفاده کرده است، هم‌اكنون بعد از مشورت با دیگر پزشكان متوجه به كار بردن لنز درجه دو و نامرغوب در چشمم شدم.

عمل‌های شانسی

در صفحه اینستاگرام تخفیف ویژه‌ای برای تزریق ژل و بوتاكس در یكی از كلینیك‌های شمال شهر منتشر شده است. با مطب تماس گرفته و وقتی معاینه تعیین می‌شود. فضای مطب از دو میز و چند صندلی تشكیل شده است و بعد از پذیرش و معاینه فرد به گوشه‌ای از مطب برای خرید آمپول بوتاكس هدایت می‌شود. هر یك از افراد با تشكیل گروه‌های سه تا چهار نفره به مطب آمده‌اند و معتقدند كه یك واحد از این آمپول برای مصرف یك نفر زیاد است و با تقسیم آن در بین دیگران هزینه‌ها كاهش می‌یابد. الهه به همراه همسر و دو خواهرش سه ماه قبل در این كلینیك بوتاكس كرده‌اند. او از بوتاكس خود و همسرش راضی است، اما یكی از خواهرانش به دلیل تزریق بیش از حد این محلول به ناحیه اطراف چشم، چشم‌هایش متورم شده و به زحمت می‌تواند پلك بزند. او كه از وضعیت خواهرش نگران است، درباره انجام عمل‌های زیبایی به «آرمان» می‌گوید: تضمینی برای مناسب بودن یا نبودن یک عمل جراحی وجود ندارد و هر فردی باید با تكیه به شانس و اقبال دست به این اقدامات بزند. متاسفانه برخی پزشكان فقط یك سرنگ به دست گرفته و بدون گذراندن دوره تكمیلی و تخصص مربوطه مبادرت به این نوع عمل‌ها می‌كنند. این در حالی است كه هم‌اكنون پزشكان عمومی، آرایشگاه‌ها و حتی برخی مراكز تزریقاتی هم از انجام خدمات زیبایی همچون بوتاكس و ژل و... ابایی ندارند و بدون نظارتی از سوی وزارت بهداشت و سازمان علوم پزشكی پا در كفش متخصصان كرده و همچنان امورات می‌گذرانند.

آب ریزش و تنفس سخت، نتیجه عمل عروسكی

در كنارم نشسته است، صدای نفس‌های سنگینش شنیده می‌شود. دو سال از عمل جراحی بینی‌اش می‌گذرد. نرگس به «آرمان» می‌گوید: تاكنون دو بار عمل جراحی بینی و چهار بار عمل ترمیمی انجام داده است. این جوان 22 ساله عكس قبل از عملش را نشان می‌دهد، صورتی جذاب با بینی كاملا استخوانی. او می‌گوید: در ابتدا قول و قرارهای عمل جراحی گذاشته شد و از پزشك خواستم كه بینی‌ام را مدل عروسكی عمل كند، اما در عمل اول بینی‌ام كج عمل شده بود. هر كسی كه مرا می‌دید از انجام این عمل شماتتم می‌كرد. اما بعد از رفت و آمدهای فراوان پزشك معالج فقط توانست كجی و انحراف ناشی از عمل را برطرف كند، هم‌اكنون هر لحظه آبریزش بینی دارم و در فصل سرما نیز به سختی تنفس می‌كنم و از دیگر مشكلات بعد از عمل صدای گرفته و تودماغی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha