قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود 20 هزار پزشک عمومی در کشور فعالند، گفت: با کمبود جدی پزشک عمومی مواجه هستیم و یکی از تنگناهای موجود برای گسترش طرح پزشک خانواده همین کمبودهاست.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود 20 هزار پزشک عمومی در کشور فعالند، گفت: با کمبود جدی پزشک عمومی مواجه هستیم و یکی از تنگناهای موجود برای گسترش طرح پزشک خانواده همین کمبودهاست.


به گزارش ساتمت یوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز یکشنبه در آیین گشایش نخستین سمینار بین المللی پزشک خانواده در شیراز بیان داشت: اگر شمار پزشکان عمومی که سالانه در ایران دانش آموخته می شوند بین سه تا پنج هزار نفر در نظر بگیریم، تسری کامل طرح پزشک خانواده به کل کشور با اتکا به تربیت پزشک عمومی، سال ها به طول می انجامد.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ذهنیت اضافه پزشک داشتن، ذهنیتی نادرست است، گفت: به ازای هر یک هزار نفر در جامعه ما حدود 1،21 (یک و بیست و یک صدم) نفر پزشک فعال است در حالیکه این نسبت در اروپا 3،5 درصد است .این مقام مسئول ادامه داد: سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت ملاک اصلی توسعه و ارایه خدمات در حوزه بهداست و درمان است .

حریرچی افزود: در این سیاست ها اشاره ای به پزشک خانواده نشده اما به موضوع نظام ارجاع اشاره شده است، بنا بر این روح کلی اجرای پزشک خانواده همان سطح بندی خدمات پزشکی و اولویت دادن به پیشگیری بر درمان است که باید با بومی سازی سیاست های آن را اجرا کنیم .وی ادامه داد: طرح پزشک خانواده آمده است تا هزینه های سلامت را بهبود بخشد و اصلاح کند و این طرح در صورت اجرای صحیح و بهینه، بازار سلامت را بهبود خواهد بخشید و رضایت مردم را جلب خواهد کرد.

حریرچی در بخش دیگری از مطالب خود اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی در حوزه سلامت تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم اما هدف نهایی ما این است که کشور در منطقه آسیای جنوب شرقی جایگاه نخست را در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد در حالیکه هم اکنون در بین 22 کشور منطقه، ایران در رتبه بین یازدهم تا شانزدهم قرار دارد و باید تلاش و فعالیت خود را برای رسیدن به رتبه های بهتر افزایش دهیم .

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص هایی مانند کاهش مرگ و میر مادران باردار، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، افزایش سن امید به زندگی و برخی شاخص های دیگر بهداشتی و درمانی در کشور باید ارتقا یابد.حریرچی، لزوم همفکری همه طیف ها و گرایش های فکری سیاسی را در حوزه بهداشت و درمان لازم دانست و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایگاه طیف فکری خاصی نیست و تجربه نشان داده است که باید از همه گرایش ها در این وزارتخانه استفاده کرد تا طرح های بهداشتی و درمانی با موفقیت اجرایی شود.

نخستین سمینار بین المللی پزشک خانواده با حضور کارشناسان، صاحبنظران سراسر کشور، متخصصانی از کشور ترکیه، مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان خانواده استان فارس به مدت دو روز در شیراز ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha