دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 171538

این تومور معمولاً، علائم مختلفی برای بیمار ایجاد می‌کند که این علائم ممکن است به صورت تاری دید، نقص میدان بینایی واحساس جرقه‌های نورانی در جلوی چشم مشاهده شود.

سلامت نیوز:این تومور معمولاً، علائم مختلفی برای بیمار ایجاد می‌کند که این علائم ممکن است به صورت تاری دید، نقص میدان بینایی واحساس جرقه‌های نورانی در جلوی چشم مشاهده شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسعود ناصری‌پور-فوق تخصص آنکولوژی چشم در روزنامه ایران نوشت: تومور‌ها توده‌های غیرطبیعی هستند که در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شده و اندام‌ها را درگیر می‌کنند. گاهی این تومور‌ها بدخیم هستند و گاهی معاینات بیانگر خوش خیم بودن این میهمانان ناخوانده خواهد بود. تومورها می‌توانند همه اندام‌های بدن مانند چشم را گرفتار کرده، بیمار را با مشکلات بسیاری مواجه کنند. از این‌رو آشنایی با نشانه‌های آن در مراجعه و تشخیص بموقع مؤثر خواهد بود. در حقیقت درمان تومورها نیز مانند بسیاری از بیماری‌ها با تشخیص بموقع بسیار کم هزینه‌تر و در عین حال کم درد‌تر و آسان‌تر خواهد بود.


یک فوق تخصص آنکولوژی چشم درباره یکی از شایع‌ترین تومورهای چشمی می‌گوید: شایع‌ترین تومور داخل چشمی در بزرگسالان «ملانوم مشیمیه» است که از سلول‌های رنگدانه چشم منشأ می‌گیرد. هر چند ملانوما عمدتاً در پوست ایجاد می‌شود ولی در 10 تا 15 درصد موارد ممکن است، این تومورها در چشم هم مشاهده شوند.


دکتر مسعود ناصری‌پور با تأکید بر اینکه این دسته از تومورها می‌توانند از قسمت‌های مختلف چشم منشأ بگیرند، می‌افزاید: این تومور معمولاً، علائم مختلفی برای بیمار ایجاد می‌کند که این علائم ممکن است به صورت تاری دید، نقص میدان بینایی واحساس جرقه‌های نورانی در جلوی چشم مشاهده شود.
به گفته دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، یک سوم بیماران ممکن است، هیچ علائمی را ذکر نکنند و به طور تصادفی و در هنگام معاینه چشم، بیماری آنان تشخیص داده شود.


دکتر ناصری‌پور با اشاره به روش‌های درمانی تومور داخل چشمی خاطرنشان می‌کند: درمان این تومورها بستگی به ضخامت و محل قرارگیری آنها دارد. در مواقعی که اندازه تومور کوچک باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان این تومورها را به کمک نوعی از لیزر، درمان کرد. در مواقعی که اندازه تومور متوسط باشد، می‌توان از پلاک‌های رادیو اکتیو برای درمان استفاده کرد که شایع‌ترین پلاک‌های به کار گرفته شده، پلاک‌های ید و پلاک‌های «روتینیوم» هستند. در مواردی هم با برداشتن تومور در آن ناحیه، نسبت به درمان اقدام می‌شود.


این فوق تخصص آنکولوژی چشم در ادامه تصریح می‌کند: متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که تومور به اندازه‌ای بزرگ شده است که به این شیوه‌های درمانی پاسخ نمی‌دهد، در چنین شرایطی برای جلوگیری از انتشار تومور در نواحی خارج چشمی، ممکن است به تخلیه چشم و کار‌گذاری پروتز نیاز باشد.
دکتر ناصری‌پور با تأکید بر اینکه این تومور جزو تومورهای بدخیم محسوب می‌شود، عنوان می‌کند: این تومور بدخیم می‌تواند به سایر نقاط بدن نیز انتشاریابد که شایع‌ترین محل انتشار آن کبد است.


دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران در خاتمه تصریح می‌کند: انتشار تومور ملانوم مشیمیه به کبد، با انجام تست‌های کبدی و سونوگرافی کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha