زمانیکه فرد از عزت نفس و اعتماد به نفس کمی برخوردار باشد نسبت به داشته های دیگران دیگران یا موقعیت آنها غبطه می خورد و دچار حسادت می شود. عزت نفس باوریست که فرد نسبت به ارزش های درونی خود دارد و اعتماد به نفس باوریست که فرد نسبت به ارزش های درونی خود از دید دیگران دارد. پس اولین راه کار برای برطرف شدن حس حسادت این است که فرد در جهت شناسایی توانایی های خود گام برداشته و برای تقویت آن اقدام کند تا عزت نفس و اعتماد به نفس از دست رفته خود را برای رسیدن به خودکارامدی بازسازی نماید.

حساسیت های عاشقانه از احساس ناامنی در رابطه سرچشمه می گیرد

سلامت نیوز:زمانیکه فرد از عزت نفس و اعتماد به نفس کمی برخوردار باشد نسبت به داشته های دیگران دیگران یا موقعیت آنها غبطه می خورد و دچار حسادت می شود. عزت نفس باوریست که فرد نسبت به ارزش های درونی خود دارد و اعتماد به نفس باوریست که فرد نسبت به ارزش های درونی خود از دید دیگران  دارد. پس اولین راه کار برای برطرف شدن حس حسادت این است که فرد در جهت شناسایی توانایی های خود گام برداشته و برای تقویت آن اقدام کند تا عزت نفس و اعتماد به نفس از دست رفته خود را برای رسیدن به خودکارامدی بازسازی نماید.

به گزارش سلامت نیوز دكتر میناپورفرخ، روان شناس در گفتگوبا رادیو سلامت گفت: در ابتدای ازدواج یا آشنایی زیاد پیش می آید که نامزدها دچار احساس حسادت شوند. این حسادت که همزمان با حس مالکیت به وجود می آید، گاهی آنقدر عذاب آور می شود که روابط نامزدها را متشنج می کند و قول و قرارهای ازدواج را بهم می زند. برای دختر و پسری که تا پیش از این درباره انجام کارهایشان استقلال داشته اند، ساده نیست که حالا حس کنند که تحت کنترل و پایش هم قرار گرفته اند و در این شرایط جدید باید با هم هماهنگی بیشتری پیدا کنند.

گاهی وقت ها نگرانی از این بابت است که فرد حسود، خود را در رده ای پایین تر از نامزد یا همسرش تصور می کند و با اعمال فشار و سخت گیری سعی دارد محیط اطراف همسرش را محدود کند تا او قدرت مقایسه را از دست بدهد و متوجه این تفاوت نشود. در حقیقت اگر تفاوت هایی که در تحصیلات، مرتبه شغلی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد در مراحل اولیه مورد پذیرش قرار نگرفته باشد و افراد نتوانسته باشند به تفاهم برسند و حل کنند در مراحل بعدی رابطه باعث برانگیخته شدن حس حسادت خواهد شد.

واقعیت این است که گاهی این حسادت یا حساسیت های عاشقانه از احساس ناامنی در رابطه سرچشمه می گیرد. شما وقتی نامزدتان را در حال گفتگویی صمیمی با یک غریبه می بینید، حساس می شوید چون حس می کنید امنیت رابطه تان به خطر افتاده است و ممکن است کسی بیش از شما بتواند به همسرتان نزدیک شود یا مورد قبول او واقع گردد.

این وضعیت اگر خیلی شدید شود، یعنی اگر فرد با کوچکترین حدس و گمان، نشانه یا حرفی احساس کند امنیت رابطه به خطر افتاده است، یعنی وارد فاز بی اعتمادی شده و باید ریشه این بی اعتمادی را پیدا کنید تا بتواند دوباره امنیت خاطر و آرامش را به رابطه برگرداند.

آنچه که مهم است این است که بعد از ازدواج، افراد باید نوع روابط خود با اطرافیان را تغییر دهند و  بدانند که صمیمیت رفتاری و گفتاری سابق را با دختر یا پسرهای فامیل تان نمی توانند داشته باشند مگر آن که همسرشان ظرفیت پذیرش استانداردهای فامیلی خانواده همسر را داشته باشد که این امر کاملا فرهنگی می باشد.

گاهی حسادت به واسطه تجارب پیشین فرد با افراد می باشد. اگر در گذشته مورد خیانت قرار گرفته باشد این امکان وجود دارد سبب آن شود که از ترس تکرار آن بیشتر طرف مقابل را تحت کنترل، نظارت و سلطه گری قرار دهد حتی در زمانیکه دلیلی برای شک و تردید به او وجود ندارد. باید توجه شود که هرگز درباره چیزی که همسر روی آن حساس است، به او دروغ نگویند.

گاهی اگر بد دلی و بد بینی خیلی شدید باشد یک بیماری تلقی می شود و اصطلاحا اختلال شخصیت پارانویید بوجود می آید و گاهی هم تجربیات و شکست های متعددی که فرد در زندگی خود داشته، او را به فردی بد بین و بی اعتماد تبدیل کرده است.

همچنین امکان دارد فرد شکاک فردی باشد که در گذشته وفادار نبوده و خیانت کرده و به قصد پرهیز از آن که نکند چنین امری برای خودش اتفاق بیافتد وسواس بخرج داده و بخواهید مطمئن شود که تنها فرد مورد علاقه همسرش می باشد. درک متقابل و همدلی از مهترین عوامل زمینه ساز برای ایجاد صمیمیت بیشتر، شور و عشق و تعهد می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha