سلامت نیوز: عضو انجمن صرع ایران ضمن بیان اینکه درمان صرع مزمن است و نیاز به یک دوره دو ساله برای ایجاد بهبودی در بیمار دارد گفت: گاهی برخی از اعتقادات خرافی مانع از پیگیری درمان توسط بیمار می‌شود.

 

دکتر احمد نگهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود برخی اعتقادات خرافی درباره بیماری صرع افزود: هنوز هم در ایران و کشورهای دیگر بیماری صرع را مربوط به مسائل ماوراءالطبیعه می‌دانند و از آن با اصطلاحاتی مثل جن گرفتگی یا شیطانی شدن یاد می‌کنند. درحالی که صرع یک اختلال عملکردی مغز است. حتی گفته می‌شود بهتر است آن را به عنوان یک بیماری تلقی نکنیم؛ بلکه بهتر است آن را اختلال عملکردی در نظر بگیریم.

 

وی ادامه داد: درمان صرع مزمن است و حداقل به دو سال زمان نیاز دارد، اگر این درمان به طور کامل توسط بیمار دریافت شود تا 80 درصد امکان بهبود بیماری و برطرف شدن تشنج وجود دارد.

 

نگهی همچنین درباره چگونگی مواجهه با بیمار مصروع هنگام ابتلا به تشنج، گفت: اولین کار این است که باید خونسرد باشیم. فرد را به پهلوی چپ بخوابانیم که اگر دچار حملات استفراغی شد، ترشحات داخل ریه نرود. ما نباید تا زمانی که بیمار کاملا هشیار نشده، به او مواد خوراکی یا آشامیدنی بدهیم.

 

عضو انجمن صرع ادامه داد: به هیچ وجه نباید با گرفتن دست و پای بیمار مانع از حملات تشنجی شویم. اگر در مراحل اولیه به فرد رسیدیم و هنوز دندان‌هایش قفل نشده بود، می‌توانیم چیزی بین دندان‌هایش قرار دهیم اما اگر دندان‌هایش قفل شده بود، تلاشی برای بازکردن دندان‌هایش نکنیم.

 

نگهی همچنین توصیه کرد که اگربیمار عینک دارد باید کنار گذاشته شود و با عقب بردن سر بیمار شرایطی را فراهم کرد تا بیمار راحت‌تر نفس بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha