رییس سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه طبق قانون مجازات اسلامی، قضات بر اساس اختیارات خود در باره قصورات پزشكی، احكامی را صادر می‌كنند، از اصلاح این قانون در مجلس خبر داد و به راه اندازی شوراهای حل اختلاف پزشكی در تمام استان‌های كشور اشاره كرد و گفت: شورای حل اختلاف پزشكی استان تهران نیز در آینده‌ای نزدیك راه اندازی می‌شود.

دكتر سید شهاب الدین صدر  در مراسم تقدیر از پزشكان خیر جامعه پزشكی با اشاره به چالش‌های سازمان نظام پزشكی با دستگاه‌های اجرایی در زمینه تعرفه گزاری خدمات پزشكی طی سال‌های گذشته گفت: در سال جاری همدلی با دستگاه‌های اجرایی بیشتر بوده و در عرصه تعرفه گذاری مشكلات كمتری ایجاد شد. برای تعرفه گزاری خدمات پزشكی در سال جاری جلسات كارشناسی میان سازمان و وزارت بهداشت برگزار شد.

وی با اشاره به توافق نامه با سازمان امور مالیاتی در زمینه مالیات پزشكان گفت: علیرغم محدودیت‌های قانونی تلاش می‌شود تا فرصت مناسب تری برای پزشكان به منظور خدمت به بیماران ایجاد شود. در صورت وجود برخی مشكلات مالیاتی اگر این مشكلات به سازمان منعكس شوند، سازمان بلافاصله برای رفع آنها اقدام می‌كند.

دكتر صدر با بیان اینكه طی ده سال گذشته بر اساس اقدامات صورت گرفته از سوی آیت الله شاهرودی، مشكلات در عرصه تعزیرات به حداقل خود رسیده است، ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم كه قضات در موارد مختلف قصورات پزشكی در شهرستان‌های مختلف حكم زندان را صادر می‌كردند اما از سال 81 این امر به دستور آیت الله شاهرودی متوقف شده و از مجازات‌های جایگزین استفاده می شود. این موضوع در جهت صیانت از قداست حرفه پزشكی و همچنین امنیت شغلی پزشكان بسیار مهم بود. بر این اساس در چند سال اخیر در زمینه تعزیرات مشكلات گذشته را نداشتیم و در سال جاری نیز این امر به همین شكل پیش می‌رود.

رییس سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه بر اساس قانون مجازات اسلامی قضات طبق اختیارات خود احكام را صادر می‌كنند ادامه داد: اصلاح قانون مجازات اسلامی در كمیسیون قضایی و مجلس شورای اسلامی تصویب شده و آماده ارجاع به شورای نگهبان است. اصلاح این قانون حركت مهمی است.

وی با اشاره به تقویت تشكل‌های شبه قضایی طی چند سال اخیر ادامه داد: این امر سبب شد تا تشكیلات انتظامی سازمان نظام پزشكی نیز گسترش یابد. همچنین راه اندازی شوراهای حل اختلاف پزشكی نقطه عطفی در جهت امنیت شغلی جامعه پزشكی بود. این شوراها طی چند سال گذشته در تمام استان‌های كشور راه اندازی شده است.

فضای مناسب برای راه اندازی این شورا در در تهران نیز آماده شده و در آینده نزدیك نیز به بهره برداری می‌رسد.

صدر در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان نظام پزشكی گفت: در جهت پیشبرد كارها با انضباط بیشتر یك برنامه استراتژیك برای سازمان در نظر گرفته شده كه این برنامه از سال جاری آغاز شده است.

وی با بیان اینكه سازمان نظام پزشكی از حمایت‌های مجلس نیز برخوردار است ادامه داد: چالش‌های سازمان با مجلس كمتر شده است و مشكلات گذشته در مجلس جدید وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای ارتقای نظام سلامت استفاده كنیم. همچنین یكی از سیاست‌های كلان نظام، كاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به مردم است. سازمان نظام پزشكی وظیفه خود می‌داند كه در این زمینه نیز تلاش كند.

رییس سازمان نظام پزشكی با اشاره به صندوق تعاون رفاه این سازمان گفت: در دوره جدید فعالیت سازمان نظام پزشكی ظرفیت خاصی برای صندوق تعاون رفاه در نظر گرفته شد تا این صندوق بتواند پشتوانه قوی برای مشكلات آحاد جامعه پزشكی باشد. این صندوق با ساز و كار جدیدی، كار خود را آغاز كرده است و امیدواریم اقشار مختلف جامعه پزشكی به ویژه فارغ التحصیلان جوان و باز نشسته‌ها از منافع این صندوق بهره لازم را ببرند همچنین تا كنون دو هزار نفر از صندوق قرض الحسنه سازمان وام دریافت كرده‌اند. واحد وام سازمان نیز تا كنون به 14 هزار نفر وام داده است. بیمه نظام آسایش نیز جای خود را باز كرده و در طی دو سال گذشته 72 هزار نفر بیمه نامه دریافت كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی از توافق نامه ای با مركز اهدای اعضا و پیوند خبر داد و گفت: به این منظور تلاش شد كه به صورت حركتی نمادین خود پزشكانی كه در جهت رفع مشكلات بیماران حركت می‌كنند، برای اهدای عضو داوطلب شوند. بر این اساس تا كنون هزار و 250 نفر از پزشكان برای اهدای عضو به افراد نیازمند پس از مرگ اعلام آمادگی كرده‌اند.

گفتنی است در این برنامه از تلاش های ده ساله آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس سابق قوه قضاییه تقدیر شد.

همچنین طی این برنامه از دكتر محمدعلی مولوی، دكتر سید احمد رضوی، دكتر رضا بهاری، دكتر محمود رشیقی فیروز آبادی، دكتر بهروز محمدی، دكتر محمدعلی افتخاری، دكتر عطا الله امیر حسینی و دكتر جمشید یكانی به عنوان پزشكان خیر جامعه پزشكی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha