شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 17170

مخازن زباله باید در شش ماه نخست سال هفته ای سه مرتبه و در شش ماه دوم سال، هفته ای دو مرتبه شستشو شود.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به این که جانمایی مخازن زباله در سطح شهر تهران بر اساس GIS نقشه تهران و محاسبات دقیق صورت گرفته است، افزود: هم اکنون 62 هزار مخزن زباله در نواحی 123 گانه شهرداری تهران نصب شده است.

محمد عیدیان گفت: شبکه مکانیزه حمل زباله در شهر تهران از پایان سال 1384 راه اندازی و در پایان شهریور 1385 تکمیل و قرارداد آن با پیمانکاران از طریق مناقصه برگزار شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 60 میلیارد تومانی بخش خصوصی در این زمینه گفت: در مجموع حدود 102 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات شبکه مکانیزه محل زباله سرمایه گذاری شده که بخش عمده ای از آن را بخش خصوصی انجام داده است.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در تهران سالانه حدود دو میلیون و 800 هزار تن زباله و روزانه بیش از هفت هزار و 800 تن تولید می شود، افزود: خودروهای مکانیزه از ساعت 21 شروع به جمع آوری و حمل زباله ها می کنند و تا قبل از ساعت 6 شهر کاملا تمیز می شود.

عیدیان گفت: متاسفانه برخی از شهروندان تهرانی، روزها هم مخازن را از زباله انباشته می کنند و در واقع هر موقع که بخواهند زباله های خود را در مخازن زباله قرار می دهند که این موضوع موجب شده است شهرداری هنگام روز زباله ها را جمع آوری کند که با توجه به ترافیک شهر، کار سختی است.

وی با اشاره به این که حدود 70 درصد زباله کشور از مواد آلی تشکیل شده است، گفت: این درصد بالا با توجه به گسترش تخمیر باکتری ها، تعفن ایجاد می کند که برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع، مخازن زباله باید شستشو شود.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در دستورالعمل هایی که به پیمانکاران، نواحی و مناطق 22 گانه شهرداری ابلاغ کرده ایم، شستشوی مخازن یکی از موارد قرارداد پیمانکاران است.

عیدیان افزود: 46 دستگاه مخزن شور در سال 1386 و 44 دستگاه مخزن شور خارجی در سال 1387 تهیه شد که در اختیار پیمانکاران است و بقیه کسریها هم جزء قرارداد و تعهد پیمانکاران است که دستگاههای مجهزی برای شستشوی مخازن داشته باشند.

وی گفت: ‌اگر در مکانی مخازن زباله شستشو نمی شود و یا این که پیمانکاران در این زمینه تعلل می کنند، شهروندان می توانند از طریق سامانه 137 و یا 1888 موضوع را به اطلاع شهرداری برسانند که هم با پیمانکار مربوطه و هم با ناظری که در ناحیه و یا منطقه به طور صحیح عمل نمی کند برخورد شود.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: طرحی تهیه کرده ایم که روی خودروهای مکانیزه مخازن 5 تا 10 و یا 20 لیتری حاوی مواد گندزدا نصب که بعد از تخلیه مخازن زباله و یا شستشوی آنها با اسپری کردن این مواد گندزدا به درون مخازن از انتشار بوی تعفن و گسترش باکتری ها جلوگیری شود که این موضوع در حال مطالعه است و امیدواریم تا اواخر سال اجرایی شود.

عیدیان ضمن درخواست از شهروندان برای جداسازی پسماندهای تر و خشک گفت: شهروندان حتما برای زباله های تر از کیسه پلاستیکی استفاده کنند و پس از بستن این کیسه ها آن را در مخازن زباله قرار دهند تا این زباله ها در مخازن ایجاد تعفن نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha