رییس انجمن علمی اپتومتری از غربالگری تنبلی چشم كودكان 3 تا 5 ساله در آبان ماه سال جاری و با همكاری سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: سال گذشته 2 تا 3 درصد كودكان غربال شده به این بیماری مبتلا بود‌ه‌اند.

دكتر محمد آقازاده امیری، مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه به دنبال افزایش آگاهی‌های عموم، شناسایی بیماری‌های چشمی كودكان از جمله تنبلی چشم راحت‌تر شده و به این ترتیب بیماری سریع تشخیص و درمان می‌شود، افزود: تنبلی چشم هرچه زودتر تشخیص داده شود، بهبود بینایی نیز راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. بر این اساس به دنبال تشخیص به موقع و درمان سریع، میزان كودكان مبتلا به تنبلی چشم كاهش یافته است.

وی در توضیح بیماری تنبلی چشم، گفت: تنبلی چشم كاهش بینایی بدون هیچ گونه عیب پاتولوژی یا بیماری‌های ارگانیك است. این بیماری می‌تواند در اثر عیوب انكساری یا محرومیت از تصویر به دنبال بیماری‌هایی مانند آب مروارید مادرزادی ایجاد شود. انحرافات چشمی نیز می‌توانند تنبلی چشم را سبب شوند.

دكتر آقازاده امیری، بیشترین علت تنبلی چشم را به اختلاف میان نمره دو چشم و همچنین آستیگمات بالا مربوط دانست و گفت: این امر بیشترین عامل تنبلی‌های چشم در غربالگری سال گذشته كودكان 3 تا 5 ساله نیز بوده است.

این متخصص اپتومتری با بیان اینكه تنبلی چشم اغلب از دوران كودكی خود را نشان می‌دهد، گفت: والدین دارای سابقه فامیلی تنبلی چشم، دوربینی،‌ نزدیك بینی و ... باید نسبت به بروز این بیماری در فرزندان خود حساس باشند. مسایل اكتسابی و برخی بیماری‌ها نیز در بروز تنبلی چشم موثرند.

رییس علمی انجمن اپتومتری در پایان توصیه كرد: نباید هنگام مطالعه یا نوشتن، سایه دانش آموز روی كتاب و دفتر بیفتد. همچنین فاصله استاندارد چشم با مطالب مورد مطالعه رعایت شود. دانش آموزان از مطالعه در نور كم یا به صورت درازكش پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha