دبیر انجمن پوست ایران با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از شنا در آب استخرهای آلوده و تاكید بر رعایت نكات بهداشتی هنگام شنا، به افراد دارای پوست‌های خشك توصیه كرد كه 15 تا 30 دقیقه قبل از شنا و بلافاصله پس از شنا، دوش گرفته و از لوسیون یا كرم‌های مرطوب كننده استفاده كنند.

دكتر حسین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از شنا كردن در آب‌های آلوده استخر را به ترتیب بیماری‌های قارچی، باكتریایی و انگلی برشمرد و گفت: بیماری‌های قارچی چند روز پس از تماس پوست با آب آلوده استخر، بر حسب نوع قارچ آلوده كننده، به صورت‌های مختلف، ‌علائمی روی پوست ایجاد می‌كند. قارچ «تیناور لیكولر» شایع‌ترین بیماری‌های پوستی قارچی است و بروز لكه‌هایی سیاه رنگ، خاكستری، قهوه‌ای، زرد و صورتی از جمله علایم این بیماری است. این لك‌ها با تعریق بدن رشد كرده، با استحمام شدت رنگ آن‌ها كاهش می‌یابد و در مواردی نیز با خارش پوست همراه است.

وی با تاكید بر انتقال این بیماری به افراد سالم از طریق تماس با پوست، حوله و غیره ادامه داد: این بیماری با حمام روزانه، تعویض لباس و خشك كردن بدن به طور كامل بهبود می‌یابد؛ اما در مواردی كه به این صورت بهبودی حاصل نمی‌شود، فرد مبتلا باید تحت درمان داروهای موضعی و خوراكی قرار گیرد.

دبیر انجمن متخصصان پوست ایران، با اشاره به بیماری‌های باكتریایی ناشی از آب استخرهای آلوده گفت: در این موارد باكتری‌ها اكثرا فولیكول‌های موی بدن را به صورت التهاب و جوش چركی سفید رنگ دردناك ایجاد می‌كنند كه عامل آن باكتری استافیلومگ طلایی است.

وی، بیماری‌های انگلی ناشی از آب آلوده استخرها را در ایران نادر دانست و عنوان كرد: تمام عفونت‌های پوستی ناشی از آب آلوده استخر در افراد مستعد از جمله دیابتی‌ها، بیماری‌های كم خونی و مصرف كنندگان‌ داروهای ضعف سیستم ایمنی مانند داروهای كورتن بیشتر دیده می‌شود و افراد سالم به شرط رعایت اصول بهداشتی، به ندرت مبتلا می‌شوند.

دكتر طباطبایی به افراد با پوست خشك توصیه كرد: 15 تا 30 دقیقه قبل از شنا و بلافاصله پس از شنا، دوش گرفته و از لوسیون یا كرم‌های مرطوب كننده استفاده كنند.

وی استفاده از صابون و شامپوهای معمولی استاندارد با pH قلیایی را برای افراد با پوست معمولی و شوینده‌های مخصوص پوست خشك با pH اسیدی را برای افراد با پوست خشك مناسب دانست.

دكتر طباطبایی به زنان توصیه كرد كه با آرایش وارد آب نشوند و در ادامه افزود: به دلیل چربی مواد آرایشی، صورت خاستگاه مناسب میكروب‌ها می‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از ورود به استخرعمومی صورت كاملا با آب و صابون شسته شود.

وی به شناگران استخرهای روباز نیز توصیه كرد كه 15 تا 30 دقیقه قبل از این كه در معرض آفتاب قرار بگیرند تمامی قسمت‌های باز و فاقد پوشش پوست بدن، با كرم‌های ضد آفتاب و SPF حدود 20 تا 30 درصد، محافظت شود. همچنین در صورت خارج شدن مكرر از استخر، باید حداقل هر 2 ساعت یك بار استفاده از كرم ضد آفتاب تجدید شود.

دكتر طباطبایی با بیان اینكه آب استخر به دلیل مواد ضد عفونی كننده از جمله كلر، خشكی و كدری موها را سبب می‌شود به ایسنا گفت: چنانچه بعد از شنا موها با آب سالم و شامپوی ملایم روزانه شسته شود از این عوارض جلوگیری می‌شود. استفاده از نرم كننده‌ مو در افراد با موهای خشك برای جلوگیری از شكنندگی موها ضروری است.

این متخصص پوست و مو به افراد دارای پوست‌های خیلی خشك از جمله مبتلایان به اگزما، مبتلایان به بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی بدن و مصرف كنندگان داروهای سركوبگر سیستم ایمنی و همچنین به افرادی كه به نور آفتاب حساسیت شدید و آلرژیك دارند توصیه كرد: از شنا كردن در استخرهای عمومی خودداری كنند و یا تحت نظر و مشاوره پزشك معالج به شنا در چنین مكان‌هایی اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha