یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 17182

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: عوارض سوء حاصل از روزه گرفتن، ناشی از تغذیه نامناسب به ویژه در وعده سحر است و ارتباط مستقیمی با خود روزه داری ندارد.

لادن صدیقیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انرژی مورد نیاز جهت انجام فعالیت روزمره، با صرف سحری تأمین خواهد شد، اظهار کرد: غذاهای دیرهضم نظیر نان، برنج و سیب زمینی که دارای کربوهیدرات های پیچیده هستند و همچنین میوه، سبزی، غلات و حبوبات گروه‌های غذایی مناسبی برای وعده سحری هستند. از سویی دیگر بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده، پرچرب و شیرین در این وعده غذایی خودداری گردد.

وی افت فشار خون روزه داران را به هنگام افطار یکی از عوامل سر درد عنوان کرد و افزود: بهترین رژیم غذایی برای افطار، رژیمی حاوی مایعات و قندهای ساده و با قابلیت جذب سریع می باشد، لذا بهتر است روزه داران با خرما، آب گرم ، چای و شیر افطار کنند تا بدنشان جهت صرف دیگر مواد غذایی آماده گردد.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: در صورتی که افطار با حجم زیادی از غذاها و مایعات آغاز گردد، اشباع ناگهانی معده موجب اختلال در جریان خون خواهد شد و این امر ممکن است سوء هاضمه و دیگر علائم ناراحت کننده گوارشی را در پی داشته باشد.

صدیقیان اضافه کرد: عدم پیروی روزه داران از برنامه صحیح و مناسب غذایی می تواند عوارضی همچون افزایش چربی‌ های نامطلوب خون را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر موجب افزایش وزن، افزایش فشار خون ، یبوست، ضعف حافظه ، نفخ، خستگی ، گیجی و احساس سنگینی در دستگاه گوارش گردد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه، روزه گرفتن را فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه گوارش دانست و اظهار داشت: بدن انسان برای حفظ سلامتی ، همواره مقداری چربی را به عنوان منبع انرژی در نقاط مختلف ذخیره می نماید و چنانچه این چربی ها به مدت طولانی در بدن باقی بمانند، به شکل فشرده در می آیند و احتمال مصرف بخش های مرکزی این توده های چربی توسط بدن کاهش می یابد و حتی ممکن است این چربی ها به مرور تغییر رنگ دهند لذا روزه داری فرصت مغتنمی برای کاهش چربی های اضافی در افراد چاق می باشد.

صدیقیان افزود: روزه داری حتی به کسانی که از وزن طبیعی برخوردارند ، این امکان را می دهد که چربی های ذخیره شده را سوزانده و چربی های جدید و مناسب را جایگزین نمایند.

وی یادآور شد: روزه گرفتن در افراد سالم و دارای آمادگی جسمانی مناسب، جز اندکی کاهش طبیعی وزن، هیچ نقصان و عوارض غیرطبیعی که پس از یک ماه نیاز به جبران آن باشد، ایجاد نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha