شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 171838

یک فوق تخصص تغذیه، توت خشک، انجیر خشک، خرمای خشک و مویز را بهترین منابع قندطبیعی عنوان و توصیه کرد: افراد استفاده از این مواد را جایگزین قند و شکر مصرفی کنند.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص تغذیه، توت خشک، انجیر خشک، خرمای خشک و مویز را بهترین منابع قندطبیعی عنوان و توصیه کرد: افراد استفاده از این مواد را جایگزین قند و شکر مصرفی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنادکتر کیومرث دانشور به مناسبت هفته ملی بسیج تغذیه (9 تا 15 دی‌)  با بیان اینکه بدن به قند نیاز دارد، گفت: نوع قند مورد نیاز بدن گلوکز است که می‌تواند از منابع مختلفی تامین شود.


وی افزود: این منابع می‌تواند منابع سالمی مانند برنج، ماکارونی، نان و سیب زمینی یا منابع زیان آوری مانند شکلات، شیرینی و قند و شکر باشد.
دانشور اظهار کرد: هر چه فرم قند در منابع قند ساده‌تر باشد، احتمال اینکه فرد دچار مرحله پره‌دیابت شود بسیار است و علامت ورود فرد به این مرحله این است که فرد با مصرف ماده شیرین مانند شکلات و شیرینی دچار حالت تکرر ادرار می‌شود.


این فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مرحله پره‌دیابت به سرعت به دیابت تبدیل می‌شود، اظهار کرد: افراد به طور جد باید نسبت به تشخیص این مرحله حساس باشند و برای این کار نیاز است تا آزمایش قند خون داده شود.


وی با بیان اینکه قند خون ناشتا در افرادی که در مرحله پره‌دیابت هستند نرمال است، گفت: برای تشخیص مرحله پره‌دیابت در فرد، باید بعد از آزمایش قند خون ناشتا هر دو ساعت یا سه ساعت یکبار محلول قندی به فرد داده شود و چنانچه قند خون فرد یکباره افزایش یابد، فرد در مرحله پره‌دیابت قرار دارد.


دانشور با بیان اینکه افراد نباید مرحله پره‌دیابت را با خود دیابت اشتباه بگیرند، گفت: مرحله پره‌ دیابت در حقیقت نشان می‌دهد فرد استعداد بالایی برای ورود به مرحله دیابت دارد و باید با احتیاط بیشتری قند و مواد شیرین مصرف کند.


وی با بیان اینکه قند خون بالای 100 نشان از ابتلای فرد به دیابت دارد، اظهار کرد: برخی افراد به اشتباه قند خون بین 100 تا 115 را دیابت محسوب نمی‌کنند، این در حالیست که با بالا رفتن قند خون فرد از 100 به بالا فرد وارد حیطه دیابت شده و چنانچه رعایت نکند، قند خون او به سرعت از 100 به 150 و 180 می‌رسد.


دانشور با یادآوری اینکه دیابت درمان ندارد، گفت: این بیماری تنها به وسیله رژیم و مصرف دارو قابل کنترل است و بهترین راهکار برای این بیماری پیشگیری از ابتلای به آن است.


وی خاطرنشان کرد: افراد تا سن زیر 30 سال در خوردن مواد قندی آزاد هستند و محدودیت جدی برای آنها در این زمینه وجود ندارد، اما به شرط آنکه در کنار مصرف مواد قندی حتما ورزش انجام دهند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ورزش را بهترین وسیله برای کنترل قند خون عنوان کرد و افزود: در افراد بالای 30 سال ضرورت دارد تا در کنار ورزش برای کنترل بهتر قند خون از محصولات با قند رژیمی استفاده شود و مصرف قند و شکر و شیرینی‌جات به حداقل خود برسد.


دانشور بهترین قندطبیعی را قند موجود در توت خشک دانست و عنوان کرد: بعد از توت خشک به ترتیب انجیر خشک، خرمای خشک و مویز دارای بهترین قند طبیعی هستند. افراد در برنامه غذایی روزانه خود این مواد را جایگزین قند و شکر کنند تا بتوانند پیشگیری مناسبی در زمینه ابتلا به دیابت داشته باشند.


این فوق تخصص تغذیه در پایان استرس را یکی از عوامل موثر در زمینه تبدیل مرحله پره‌دیابت به دیابت عنوان کرد و اظهار کرد: افراد در زمینه پیشگیری از دیابت باید به طور جد از استرس در زندگی روزانه خود اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha