نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: ارتقا و تكمیل شبكه بهداشت، اجرای صحیح طرح پزشك خانواده یا نظام ارجاع و تغییر نگرش بیمه‌ها از نگاه درمان‌نگر به نگاه سلامت‌نگر از اولویت‌های مهمی است كه دكتر وحیددستجردی وزیر منتخب بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باید مورد توجه قرار دهد.

انوشیروان محسنی‌بندپی، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب دكتر مرضیه وحیددستجردی به عنوان وزیر بهداشت و اولین وزیر زن در طول انقلاب اسلامی، تصریح كرد: خوشحالم بالاخره این سد شكسته شد و یك وزیر زن توانست با پیشنهاد رییس‌جمهور و رای اعتماد نمایندگان مجلس، سكان هدایت یك وزارتخانه را برعهده گیرد.

نماینده نوشهر و چالوس در خانه ملت تاكید كرد: هم‌اكنون تمام نگاه‌ها به خانم دستجردی است تا ببینند با چه تدبیری قصد اجرای برنامه‌های پیشنهادی‌اش را دارد و برای حل مشكلات فراروی نظام سلامت كشور چه تصمیماتی اتخاذ می‌كند.

به گفته وی؛ دكتر وحیددستجردی هم در فراكسیون‌ها و كمیسیون‌های تخصصی به خصوص كمیسیون بهداشت و درمان و هم در صحن علنی مجلس برنامه‌های خوب و مناسبی ارایه كرد، یكی از این برنامه‌ها ارتقا و تكمیل شبكه‌های بهداشت كشور است كه متاسفانه در طول 7-8 سال گذشته شاهد بودیم این شبكه‌ها قوام، استحكام، تقویت و ارتقای لازم را ندارد و شاید این باعث شود نتوانیم به اهداف هزاره سوم و آن چیزی كه در عرصه نظام ارایه خدمات شبكه بهداشت درمانی مدنظر است، دست‌یابیم.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان با بیان این‌كه دكتر دستجردی ارتقای شبكه بهداشت را جزء اولویت‌هایشان اعلام كرده‌اند، گفت: ارتقای شبكه بهداشت یك كار ریشه‌ای و سخت است، چرا كه كارهای بهداشتی و پیشگیری مانند كارهای درمان نیست كه سریع جواب دهد، برای نمونه شكستگی پا توسط یك ارتوپد جراحی می‌شود و پس از چند ماه بهبود می‌یابد، اما اگر قرار باشد مرگ و میر كودكان زیر یك سال یك درصد كاهش یابد، باید 4- 5 سال كار شود.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان در ادامه خاطرنشان كرد: كارهای بهداشت و پیشگیری زود جواب نمی‌دهد، اما بسیار ریشه‌ای، اساسی و زیربنایی است و امروزه دنیا به این سمت در حركت است، لذا لازم است ضمن انجام این كار، آگاهی‌های بهداشتی را در مردم افزایش دهیم. ارتقای شبكه بهداشت در قالب خدمات بهداشتی و پیشگیری، از اولویت‌های بسیار مهمی است كه دكتر دستجردی قول داده‌ است برای اجرای آن برنامه‌ی مناسبی تدوین كند.

محسنی بندپی هم‌چنین اظهار كرد: اولویت مهم دیگری كه دكتر دستجردی باید مورد توجه قرار دهد، اجرای صحیح طرح پزشك خانواده و یا نظام ارجاع است كه كشورهای پیشرفته در نظام سلامت این راه‌ را پیش گرفته و موفق شدند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس گفت: متاسفانه آنچه هم‌اكنون تحت عنوان طرح پزشك خانواده اجرا می‌شود با اهداف قانون‌گذار تفاوت دارد، ضمن این‌كه انتظارات موجود از اجرای این طرح را محقق نمی‌كند. اگرچه مقرر شده بود طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در سال جاری در شهرها هم به اجرا درآید اما نخست باید اجرای این طرح در روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت به رضایت‌مندی برسد. اگر این پایلوت در كشور نهادینه شده و به موفقیت برسد پس از آن می‌توان شهرها را هم به آن تجهیز كرد.

وی با اظهار تاسف از این‌كه اجرای طرح پزشك خانواده در روستاها رضایتمندی روستاییان را به دنبال ندارد، تاكید كرد: در حال حاضر با توجه به این‌كه دسترسی روستاییان به پزشكان متخصص و مطب‌های خصوصی بسیار سخت‌تر از شهرهاست شاهدیم كه از این طرح به دلیل ناكارآمدی و عدم رضایتمندی استقبال نمی‌كنند و به سمت غیرسیستم ارجاع و یا غیرنظام پزشك خانواده می‌روند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: در بخش درمان مشكلات بسیار پیچیده‌ای وجود دارد و شاید بتوان گفت كه بدترین سیستم درمان در كشور ایجاد شده است، این شرایط توسط پزشكان متخصص بوجود نیامده بلكه مدیریت، دانشگاه‌ها و وزارتخانه مسبب عدم كارآمدی و بهره‌وری بیمارستان‌های دولتی كشور هستند. در بیمارستان‌های دولتی به دلیل بدهكاری‌های زیاد، پایین بودن تعرفه و پایین بودن سرانه شرایطی ایجاد شده كه اگر یك متخصص تمام وقت كار كند و در هیچ جای خصوصی هم كار نكند زیر یك میلیون حقوق ماهانه می‌گیرد، این شرایط سبب شده از80- 90 هزار تخت دولتی عملا هیچ بهره‌وری نداشته باشیم.

به گفته نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان، سال جاری مجلس قانونی را در لایحه بودجه 88 وضع كرد مبنی بر این‌كه در هر استان یك بیمارستان دولتی به عنوان پایلوت در نظر گرفته شود كه در آن دستمزد پزشك متخصص از" 1 كا" به " 3.6 كا "افزایش یابد اما متاسفانه پس از گذشت 6 ماه از سال این قانون اجرایی نشده است، خوشبختانه دكتر وحیددستجردی بر اجرای این قانون اصرار دارد و قول داده آن را اجرایی كند. اگر این قانون به اجرا در آید و یكسال و نیم با موفقیت ادامه یابد قادر خواهیم بود بیشتر پزشكان متخصص مورد نیاز را در بیمارستان‌های دولتی به كار گیریم بدون این‌كه این افزایش دستمزد فشار مالی به بیمار تحمیل كند.

محسنی ادامه داد: اجرای این قانون یكی از اولویت‌ها در برنامه‌ دكتر دستجردی بود كه در حرف راحت است اما برای بهره‌وری در كار، اصلاح الگوی مصرف، استفاده درست از این همه امكانات، سرمایه فیزیكی، تجهیزات پزشكی و نیروی انسانی باید مجلس و وزیر منتخب بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تمام وجود دست به دست هم داده و با همكاری اجرای موفق این طرح را دنبال كنند تا این پایلوت گسترش یابد.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان در خاتمه خاطرنشان كرد: ساماندهی بیمه‌ها از دیگر اولویت‌های دكتر دستجردی در هدایت سكان وزارت بهداشت به شمار می‌رود. متاسفانه در حال حاضر بیمه‌های موجود درمان نگر هستند و اگر افراد تحت پوشش هزینه‌ای برای درمان پرداخت كنند را جبران می‌كنند لذا باید در بیمه‌ها تغییر نگرش ایجاد شود تا به جای نگاه درما‌ن‌نگر، نگاه سلامت‌نگر داشته باشند. اما توجه و اجرای این اولویت‌ها كار سختی است و نیاز به برنامه‌ریزی، هماهنگی و وحدت علمی و كارشناسی دارد كه مجلس و دولت در كنار یكدیگر می‌توانند آن‌ها را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha