گرفتگی بینی عارضه‌ای آزاردهنده است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. گاهی این عارضه نه تنها فعالیت‌های روزمره ما را مختل می‌کند بلکه حسرت خواب راحت را هم بر دلمان می‌گذارد. از این‌رو یافتن راهی برای خلاصی ازاین مشکل همواره مورد توجه بوده است. رهایی از این عارضه ساده اما دردسر ساز تنها با شناخت درست عوامل ایجادکننده آن میسر است.

سلامت نیوز: گرفتگی بینی عارضه‌ای آزاردهنده است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. گاهی این عارضه نه تنها فعالیت‌های روزمره ما را مختل می‌کند بلکه حسرت خواب راحت را هم بر دلمان می‌گذارد. از این‌رو یافتن راهی برای خلاصی ازاین مشکل همواره مورد توجه بوده است. رهایی از این عارضه ساده اما دردسر ساز تنها با شناخت درست عوامل ایجادکننده آن میسر است.


 به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: در حقیقت با اینکه گرفتگی بینی در فصول سرد سال بیش از روزهای دیگر دیده می‌شود اما همیشه سرما و سرما خوردگی عامل ایجاد گرفتگی بینی نیست.
یک متخصص گوش و حلق و بینی گرفتگی بینی را چنین توصیف می‌کند: گرفتگی بینی به معنای ایجاد انسداد در مجرای تنفسی فوقانی است که به علل گوناگون اتفاق می‌افتد.
دکتر سید علیرضا مصباحی با تأکید بر اهمیت تنفس از راه بینی می‌گوید: به طور طبیعی آناتومی بدن انسان به گونه‌ای است که تنفس از راه بینی صورت گیرد چراکه نفس کشیدن از راه بینی هم در سلامتی بدن و هم در زیبایی چهره نقش مهمی را برعهده دارد.


عضو آکادمی جراحان امریکا در ادامه خاطرنشان می‌کند: بینی، هوا را مرطوب کرده و یک فیلتر برای جذب بسیاری از ذرات معلق محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت هوایی که از راه بینی وارد ریه می‌شود به مراتب مفید‌تر از هوایی است که از راه دهان وارد ریه خواهد شد. از سوی دیگر ما با تغییر آناتومی چهره با افرادی مواجه می‌شویم که با دهان نفس می‌کشند و البته درمان این مشکلات نیز به سختی امکان‌پذیر است.


دکتر مصباحی با اشاره به مشخصه ظاهری افرادی که از بینی نفس نمی‌کشند، عنوان می‌کند: در چنین افرادی معمولاً چانه عقب است. لب بالا کوتاه، دندان فک بالا جلوآمده و خرگوشی است. نوک بینی بالا رفته و طول بینی کوتاه‌تر از حالت عادی دیده می‌شود. چنین مشکلاتی معمولاً یا درمان پذیر نیستند یا به سختی قابل اصلاح خواهند بود. از این‌رو تأکید بر این است که پدر و مادرها دقت کنند از همان سال‌های ابتدایی زندگی، کودکان از بینی نفس بکشند.
او در ادامه تصریح می‌کند: اما گاهی برخی عوامل باعث ایجاد اختلال در تنفس عادی و انسداد بینی می‌شود. هرچند این علل در سنین مختلف متفاوت است اما معمولاً می‌توانیم آنها را به چند گروه عمده تقسیم کنیم.


اشکال‌های آناتومی بینی یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انسداد بینی به شمار می‌روند. برای مثال ممکن است تیغه بینی دچار انحراف شده یا شاخک‌های داخل بینی بزرگ‌تر از حالت عادی باشند.


او در ادامه با تأکید بر اینکه به طور طبیعی در داخل هر بینی شاخک‌هایی وجود دارد، می‌افزاید: این شاخک‌ها که برخی به اشتباه آن را بافت اضافه می‌دانند در عملکرد صحیح بینی نقش مهمی را بر عهده دارند. اما اگر به هر دلیلی سایز این شاخک‌ها بزرگ شود می‌تواند روند تنفس از راه بینی را با مشکل مواجه کند. در گذشته برای درمان این عارضه شاخک‌ها برداشته می‌شد که متأسفانه عوارض جبران‌ناپذیری هم ایجاد می‌کرد اما امروزه با روش‌های جدید درمانی، سایز شاخک‌ها کوچک شده و مشکل مرتفع می‌شود.


گاهی هم بیماری‌هایی که مخاط بینی را درگیر می‌کنند می‌توانند منجر به بروز گرفتگی شوند. آلرژی تنفسی یکی از شایع‌ترین این بیماری‌هاست که مخاط بینی، سینوس و شاخک‌های بینی را دچار التهاب می‌کند.
عفونت‌ها و التهابات ناحیه مخاط بینی و سینوس‌ها نیز در ابتلا به این عارضه مؤثرند. سرماخوردگی‌های ویروسی یا عفونت‌های ناشی از باکتری و قارچ در سینوس یا بینی مثالی ملموس برای این دسته از بیماران است.


به گفته این عضو آکادمی جراحان امریکا، بیماری‌های التهابی غضروفی که باعث تخریب غضروف بینی می‌شوند با گرفتگی بینی خودنمایی می‌کنند. همچنین این عارضه می‌تواند نشانه رشد تومور‌های خوش خیم یا بدخیم در ناحیه بینی و سینوس باشد.


او در ادامه به بزرگی لوزه سوم به عنوان عمده‌ترین علل گرفتگی بینی در گروه سنی کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه لوزه سوم در قسمت انتهایی بینی و پشت حلق قرار گرفته تورم آن می‌تواند به انسداد مجاری تنفسی منجر شود.


دکتر مصباحی با اشاره به گرفتگی بینی به عنوان یکی از عوارض عمل‌های جراحی غیراستاندارد بینی تصریح می‌کند: هرگونه عمل جراحی غیراستانداردی که در زمینه درمان یا زیبایی انجام شود باعث گرفتگی بینی می‌شود. در حقیقت تخریب غضروف‌های شکل دهنده بینی در اعمال جراحی یا صدمات ناشی از تصادفات که بدرستی درمان نمی‌شوند از جمله این علل خواهند بود.
این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه خاطرنشان می‌کند: با توجه به وسعت علل گرفتگی بینی معاینه بیماری که دچار این عارضه می‌شود باید توسط یک پزشک متخصص و حاذق صورت گیرد. چراکه اگر به هر علتی جریان هوا از بینی برقرار نباشد سلامت جسم و زیبایی صورت فرد به خطر خواهد افتاد.


این عضو آکادمی جراحان توصیه می‌کند: با توجه به طیف وسیع عوامل ایجاد‌کننده گرفتگی‌های بینی، هر بیماری نیازمند درمان مخصوص به خود و با توجه به عامل ایجاد‌کننده آن خواهد بود. بنابراین بیماران بایداز خود درمانی و استفاده از اسپری یا قطره‌های یکدیگر خودداری کنند.


تشخیص درست گرفتگی بینی با معاینه بالینی توسط پزشک در مطب و انجام سی تی اسکن یا آندوسکوپی بینی صورت می‌گیرد و براساس عامل ایجاد‌کننده آن درمان مناسب انتخاب می‌شود.


او با تأکید بر درمان پذیر بودن انسداد بینی می‌گوید: با توجه به پیشرفتی که امروزه در علم پزشکی صورت گرفته هیچ بیماری نباید از گرفتگی بینی رنج ببرد. در واقع می‌توان گفت اگر کسی این مشکل را داشته باشد یا پزشک مناسبی انتخاب نکرده یا خودش سهل‌انگاری کرده است.


نکته مهم قابل توجه این است که استفاده خودسرانه از اسپری‌ها و قطره‌های بینی توسط بیماران مبتلا به گرفتگی بینی بسیار رایج است درحالی که مصرف طولانی مدت آنها باعث از بین رفتن مخاط بینی یا معتاد شدن مخاط بینی به مصرف این قطره‌ها خواهد شد به طوری که اگر بیمار مصرف آنها را قطع کند نمی‌تواند نفس بکشد و مجبور است به صورت مداوم دوز دارو را بالا ببرد.


دکتر مصباحی در خاتمه توصیه می‌کند: همه بیماران باید از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و به دستورات پزشک در مورد نحوه و طول درمان عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha