پژوهشگران ایرانی برای نخستین بار موفق به دستیابی به دانش فنی و تولید صنعتی انواع بیوایمپلنت‌های پزشکی از جمله قلبی- عروقی، پوششی، تاندون و لیگامان و... شدند كه جهت ترمیم نقائص سیستم‌های مختلف بدن انسان کاربرد داشته و بدون هیچگونه عوارض جانبی، هر ساله می توانند موجبات نجات جان و بهبود زندگی هزاران بیمار را در سراسر کشور فراهم كنند.

دكتر پیمان قهاری - قائم‌مقام مدیرعامل شركت فن‌آوری تولیدكننده این محصولات - با اعلام این مطلب، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: بیوایمپلنت های قلبی- عروقی، پوششی و انواع دیگر بیو‌ایمپلنت‌ها كه جهت ترمیم بیماری‌ها و آسیب‌های وارده به سیستم‌های مختلف بدن ازجمله سیستم اسکلتی - عضلانی ، قلب و عروق ، پوست ، چشم ، مغز و اعصاب ، مفاصل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌در حال حاضر در مقیاس صنعتی و جهت استفاده هزاران بیمار در سال، در محل مجتمع تولید شرکت در جزیره کیش تولید شده و تمام مشکلات و موانع مربوط به تولید این بیوایمپلنت‌ها با حمایت و پی گیری مقامات ذیربط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، بر طرف شده است كه امیدواریم در سال جاری بتوانیم خبر مسرت بخش تولید این محصولات و ارائه آن به بیماران سراسر کشور را به اطلاع عموم برسانیم.

وی با بیان آنكه طرح تولید بیوایمپلنت‌های قلبی ــ عروقی هم‌اكنون در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال سرمایه‌گذاری‌ است، خاطر نشان كرد: با سرمایه گذاری و حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی در جزیره کیش، هم اکنون با عرضه محصولات مختلف این حوزه در کشور، علاوه بر نجات جان و بهبود زندگی سالیانه چند ده هزار نفر، از خروج مقادیر متنابهی ارز جهت واردات محصولات بی کیفیت خارجی جلوگیری شده و سیستم درمانی کشور نیز به علت کاهش عوارض اعمال جراحی و زمان اشغال تخت بیمارستانی، از مزایای فوق العاده این محصولات بهره می برد.

قهاری افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای سیاست حمایت از تولیدات صنایع پیشرفته و فن آوری‌های نوین داخلی از جمله محصولات بیوتکنولوژیک و مهندسی بافت، در حال حاضر در حال بررسی و طی کردن پروسه قانونی مربوط به سرمایه گذاری در محصولات نوین این حوزه است. محصولاتی که نیاز روز افزون جامعه پزشکی تخصصی کشور به آنها کاملا مشهود بوده و این نیاز با توجه به پیشرفت خارق‌العاده علم پزشکی و تکنیک‌های جراحی در داخل کشور به سرعت رو به افزایش است به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده، ظرفیت فعلی تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی کشور، پاسخگوی حداکثر 10 درصد نیاز کل کشور بوده و نیاز به توسعه و افزایش ظرفیت تولید این محصولات احساس می شود.

وی در ادامه درخصوص طرح تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی،‌ اظهار كرد: طرح تولید این محصولات در سال نوآوری و شكوفایی، به عنوان دستاورد برگزیده وزارت صنایع و معادن از سوی ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد كه از جمله طرح‌های فن آوری پیشرفته است كه تولید بیش از 170 نوع محصولات مهندسی بافت را برای اولین بار در کشور شامل می شود. این طرح در دی ماه سال گذشته در محل مجتمع تولید شرکت واقع در جزیره کیش به دست وزیر صنایع و معادن و قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور مقامات علمی و مسئولان کشوری ارگان‌ها و نهادهای ذیربط، رسما افتتاح شد.

قهاری تصریح كرد: بیوایمپلنت‌های استخوانی در اعمال جراحی‌ متنوعی مانند جراحی‌های دندانپزشكی ایمپلنتولوژی، پریودنتولوژی، جراحی های فك و صورت، گوش و حلق وبینی، ارتوپدی، ستوان فقرات، مغزواعصاب و نهایتا هر قسمتی از سیستم اسكلتی بدن كه نیاز به ترمیم و یا درمان جراحی دارد، به كار برده می‌شوند. این ترمیم می تواند از نقص‌های کوچک سیستم اسکلتی بدن مانند حفره حاصل از کشیدن یک دندان یا ضایعات استخوانی پریودونتال در جراحی‌های لثه تا نقص‌های بزرگ حاصل سوانح و تصادفات، تومورها، کیستها، عفونتها و ... وحتی موارد متعددی که جراح جهت ترمیم یک اختلال مادرزادی در قسمت‌های مختلف سیستم اسکلتی بدن نیاز به تغییر و ترمیم دارد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان كرد: این محصولات علاوه بر مصارف روزافزون پزشکی، جزو محصولات بسیار استراتژیک در زمان حوادث و بلایای طبیعی و جنگ‌ها محسوب می شوند به طوری که نیاز واقعی بشر به آنها در همین چند دهه اخیر احساس شده و علی الخصوص بعد از جنگ جهانی دوم فعالیت‌های اولیه تحقیقاتی جهت تولید آنها در جهان آغاز شد.

قهاری اضافه كرد: محصولات تولیدی با روش‌های تخصصی مهندسی بافت، برای بیمار و سیستم پزشکی کاملا ایمن بوده و سبب تحریك سیستم ایمنی بدن میزبان (بیمار گیرنده پیوند) نمی‌شوند. ضمنا این محصولات به علت دارا بودن پروتئین‌های استخوان ساز (Bone Morphogenic Proteins)، در حال حاضر تنها جایگزین برای استخوان خود بدن می باشند که علاوه بر خاصیت استئوکنداکتیو (خاصیت فیزیکی پرکنندگی استخوان) واجد خاصیت استئواینداکتیو (خاصیت شیمیائی تحریک استخوان سازی با تبدیل سلول‌های مادری جریان خون به سلول‌های استخوان ساز در موضع مورد استفاده) نیز می باشند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا كه به انجام تحقیقات مشابه در مراكز تحقیقاتی مختلف كشور در این زمینه و اعلام دستاوردهای مشابه در این خصوص اشاره كرد، گفت: در بخش تحقیقات، فعالیت‌های بسیار مفید و سودمندی در این رشته و رشته های مرتبط در کشور در حال انجام است به طوریکه پایه علمی تولید چنین محصولاتی در کشور حاصل نزدیک به 20 سال تلاش، تجربه و فعالیت تحقیقاتی صاحبان دانش فنی این مرکز در بخش تحقیقاتی می باشد که منجر به تاسیس اولین مرکز تحقیقات فرآورده های پیوندی کشور شد.

قهاری خاطر نشان كرد: تحقیقات مفصلی توسط متخصصان بیومتریال در كشور ما همگام با سایر نقاط جهان در حال انجام است كه انواع و اقسام محصولات را تولید می‌كنند كه ساختار اصلیشان پلیمری است و در واقع یك موجود صناعی و سنتتیک محسوب می شوند و با روش‌های تخصصی و فن آوری نانو سعی می‌شود كه خواص بافتهای بیولوژیك را تقلید كنند، ولی تا زمان حاضر نتوانسته اند تطابق کاملی با بافت‌های بیولوژیک پیدا کرده و در چرخه جذب بیولوژیک بدن قرار گیرند، بنابراین در حد محصولات کنداکتیو باقی مانده و کاربرد محدودتری نیز دارند، در عوض محصولات این واحد فن‌آوری به علت دارا بودن پایه بیولوژیک، محصولاتی اینداکتیو (خاصیت القاء استخوان سازی) محسوب شده و طیف وسیعی از نیازهای سیستم پزشکی را پوشش می دهند . تولید این محصولات به علت تکنولوژی تولید خاص و پیشرفته تا زمان حاضر در انحصار چند شرکت انگشت شمار آمریکایی در کل جهان بوده است که با آغاز تولید انبوه این محصولات در کشور، انحصار تولید مذکور شکسته شده و بخش عمده ای از نیاز بیماران کشور از محل این تولیدات قابل تامین است.

وی با بیان این كه این محصولات واجد بالاترین کلاس خطر تجهیزات پزشکی جهان بوده و از سختگیرانه ترین استانداردهای تولید تجهیزات پزشکی تبعیت می کنند، اظهار داشت: كل پروسه تولید این محصولات در فضاهای کنترل شده خاصی از لحاظ تعداد ذرات معلق موجود در هوا به نام Clean Rooms انجام می‌شود. برای بومی سازی و دستیابی به دانش فنی تولید محصولات پزشكی در این زمینه، نیاز به فراگیری بسیاری از كارهای مهندسی جانبی احساس می‌شد كه یكی از این موارد ساخت کلین رومهای تخصصی مربوطه بود.

قهاری با اشاره به آنكه ‌اولین مرکزی در ایران هستیم كه کلین روم کلاس 10 را جهت فعالیت‌های تخصصی مهندسی بافت راه‌اندازی كرده‌ایم، اضافه كرد: تمام فعالیت‌های ذره زای پروسه تولید، در این محیط بسیار خاص انجام می شود تا از لحاظ اطمینان به کیفیت و ایمنی، محصولات را به بالاترین سطح جهانی برسانیم. طبق تحقیقات به عمل آمده در حال حاضر تنها دو شركت معروف آمریکایی در کل جهان از چنین تکنولوژی در تولید این محصولات استفاده می کنند.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ كشور و بعد از حدود دو سال بررسی‌های دقیق و موشکافانه کارشناسان متعدد و مطابقت با استانداردهای روز جهان، توانستیم مجوز انحصاری تولید چنین محصولاتی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بگیریم . دلیل زمان بالا و دقت فوق العاده بررسی‌های انجام شده نیز کلاس خطر بالای این محصولات عنوان شد که برای اولین بار در تاریخ کشور تولید شده و نیاز به بررسی‌های بسیار دقیقی برای تولید این محصولات وجود دارد.

قهاری در پایان با بیان این كه دانش فنی این پروژه در كشور بومی شده است، از حمایت‌های رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزرای صنایع و معادن و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاست حمایت دولت از تولیدات داخلی علی الخصوص با فن‌آوری پیشرفته تقدیر و خاطرنشان كرد: با تلاش مستمر و تحقیقات طولانی در طی نزدیک به 20 سال توسط صاحبان دانش فنی این پروژه، این دانش در حال حاضر كاملا در كشور بومی شده و هیچگونه نیازمندی به متخصصین خارج از کشور وجود ندارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha