عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولان باید به‌جای مخفی کردن برخی بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا، آموزش دقیق به پرسنل بهداشتی و مردم ارائه دهند و در این صورت از بروز بسیاری از اتفاق‌ها جلوگیری می‌شود.

سلامت پرستاران در معرض خطر/اعتباربخشی در بیمارستان‌ها در حد سندسازی است

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: مسئولان باید به‌جای مخفی کردن برخی بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا، آموزش دقیق به پرسنل بهداشتی و مردم ارائه دهند و در این صورت از بروز بسیاری از اتفاق‌ها جلوگیری می‌شود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زینب فدایی با اشاره به اینکه اعتباربخشی در بیمارستان‌ها اجرایی نمی‌شود و فقط در حد سندسازی است، گفت: ایمنی پرسنل بیمارستان‌ها و تجهیزات و وسایل مورد نیاز آنها در آئین‌نامه اعتباربخشی در نظر گرفته‌شده که اگر اجرایی شود هیچ‌یک از پرسنل و پرستاران با مشکلاتی در محیط کار خود مواجه نخواهند شد اما متأسفانه در این خصوص سندسازی شده و باعث بروز مشکلاتی برای کادر درمانی به‌خصوص پرستاران شده است.


وی گفت: ایمنی پرستاران بر اساس استانداردها در بیماری‌های مختلف باید رعایت شود و بیمارستان‌ها موظف‌اند وسایل استاندارد در اختیار آنها قرار دهند و بر همین اساس به هر بیمارستان گواهی اعتباربخشی داده می‌شود اما این در حالی است که برای دریافت این گواهی، فردی را به‌طور نمادین مسئول این کار کنند.


فدایی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری‌های مختلف و ارائه آموزش‌های لازم به پرستاران ازجمله اقداماتی است که در هر بیمارستان باید انجام شود، گفت: مسئولان باید به‌جای مخفی کردن برخی بیماری‌ها مانند آنفلوانزا، آموزش دقیقی در این خصوص به پرسنل و مردم ارائه دهند و در این صورت است که از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری می‌شود.


عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: در اعتباربخشی، ارائه آموزش‌ها نیز مدنظر قرارگرفته اما متأسفانه سیستم ایمنی شغلی پرستاران در بیمارستان‌ها رعایت نمی‌شود درحالی‌که باید یک مسئول ایمنی شغلی در هر بیمارستانی باشد که متأسفانه فقط به یک سمت دروغین بسنده می‌شود.


وی همچنین با اشاره به اینکه پرستاران هرروز از سوی همراهان بیمار مورد خشونت قرار می‌گیرند، تصریح کرد: هیچ چاره‌ای برای این امر اندیشیده نمی‌شود.


به گفته فدایی، در حال حاضر در اتاق عمل و همچنین سایر بیماری‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شود پرستاران ایمنی سلامت ندارند و به‌شدت سلامت آن‌ها در معرض خطر است و به دلیل ارتباط نزدیک آن‌ها با بیمار، امکان بروز اتفاقاتی مانند حادثه نیشابور که منجر به فوت پرستار شد، وجود دارد.


عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور اظهار داشت: متأسفانه هیچ راهکار و دستورالعملی برای اینکه پرستاران را ایمن کنند، وجود ندارد درحالی‌که در اعتباربخشی، این موارد دیده‌شده است اما اجرایی نشده و فقط به سندسازی ختم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha