یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 17188

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه عوامل بسیاری در انتخاب بالون یا جراحی برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر (رگ های تغذیه کننده قلب) موثر است، از مهمترین عوامل را شرایط و آنوتومی رگ، رگ های درگیر و بیمار (نه حتی شدت و میزان ضایعه یا درصد تنگی بلکه شرایط رگ)، گستردگی بیماری، تعداد رگ‌های درگیر، وجود آنفاكتوس قلبی در در منطقه ای که رگ درگیر است، شرایط پمپاژ قلب، سن و میزان سلامت بیمار، بیان کرد.

دکتر مسعود قاسمی، فلوشیپ فوق تخصصی آنژیوپلاستی - بالون زدن در گفت‌وگو با ایسنا، افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر را به دو گروه بی‌نیاز از مداخله غیردارویی و گروهی که بدون مصرف دارو یا در کنار مصرف آن به مداخله‌ها ی غیر دارویی نیز نیاز دارند ، تقسیم کرد و گروه اخیر را شامل افرادی دانست که باید عمل قلب باز برایشان انجام شود و یا اینکه درمانشان با بالون زدن یا استنت گذاری و دارو انجام شود.

وی با بیان اینكه عوامل بسیاری در انتخاب گزینه درمانی ارجح برا ی گروه دوم دخالت دارند، گفت: در نهایت بر اساس این عوامل و معیارهایی که در دست داریم گزینه ارجح را مشخص می کنیم که ممکن است درمان بیماری، صرف آنژیوپلاستی یا صرف جراحی قلب باشد و یا اینکه امکان اولویت بندی وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال پیشنهاد درمان طبی شود که در صورت جوابگو نبودن این روش، از جراحی استفاده شود.

به گفته دکتر قاسمی، طبیعی است که اگر پزشکان متخصص قلب، فردی را به جز مصرف دارو به جراحی یا بالون زدن توصیه کردند، این مقوله به معنای به مصلحت نبودن اکتفا به مصرف دارو برای آن فرد است.

این متخصص قلب و عروق، این نکته را نیز اضافه کرد که تعداد زیادی از بیمارانی که قبلاً تحت یکی از دو تکنیک درمانی بالون یا جراحی قلب باز قرار گرفته اند ممکن است درمرحله بعدی نیاز به گزینه دوم داشته باشند، به این معنی که ممکن است یکی از رگ ها یی که هنگام جراحی تنگ نبوده است یا یکی از رگ های پیوندی، تنگ شود و این بار بیمار کاندید بالون یا آنژیوپلاستی گردد و یا اینکه بیماری که یک یا چند بار از بالون (آنژیوپلاستی) استفاده کرده است، درمراحل بعد و در طول سالهای بعد به این نتیجه در مورد وی برسیم که اکنون دیگر باید جراحی شود.

بیماران کرونری نباید به هیچ عنوان به صورت سلیقه ای خود را با دیگران مقایسه کنند

وی در ادامه با این نتیجه گیری که انتخاب بالون یا جراحی بسیار وابسته به مجموع شرایط بیمار است که نهایتاً توسط پزشک یا گروه انجام دهنده مشورت درمانی مشخص می شود، گفت: لذا افراد به هیچ عنوان نباید به صورت سلیقه ای خود را با دیگران مقایسه کنند.

این متخصص قلب و عروق،ادامه داد: انتخاب بالون یا جراحی برحسب تمام این مشخصات و شرایط بیمار وابسته است و تصمیم نهایی مجموعه پزشکان معالج به طور قطع مشخص می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمار در صورت اختلاف نظر پزشکان در خصوص گزینه درمانی ارجح چیست؟ گفت : بیمار می تواند با اضافه کردن موارد طرف مشورت خود به تصمیم گیری نهایی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha