آیا از جمعیت بالای جویای کار در این رشته ها در سراسر کشور خبر دارید؟با چه سیاستی مجدد هزینه هنگفتی برای دوره اموزشی برای دیپلمه های کشور ان هم با پایین ترین نمرات در کنکور سراسری گاها مردود شده از ازمون خرج می شود؟

پست های حساس بهداشتی را به غیر از نیروهای بهداشتی تحصیلکرده در دانشگاهها به افراد دیگری واگذار نکنید

سلامت نیوز:براساس آخرین مصوبه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور ،در طی اطلاعیه ای که در سایت سازمان سنجش در تاریخ 17-9-94 اعلام شد کسانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند،بدون لحاظ شدن رتبه ای که کسب کرده اند با شرط بومی بودن در مناطق اشاره شده میتوانند در رشته های کاردانی بهداشت عمومی،بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای مشغول به تحصیل شده و سه برابر دوره تحصیلشان به آن ها تعهد خدمت داده می شود که می توانند در پست های بهداشتی شهرستان خود مشغول به کار شوند.

به گزارش سلامت نیوز این تصمیم بر این مبنا گرفته شده است که نیروها بعد از مدت تحصیل در منطقه ی خود مشغول به خدمت بشوند(بومی گزینی).

این اقدام در حالی است که هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های بهداشت جویای کار هستند و منتظر یک استخدامی هستند تا در آن شرکت نمایند.

از طرفی دیگر دانشجویان کنونی رشته های کارشناسی بهداشت در سطح کشور،با رتبه های مناسب از طریق کنکور سراسری در دانشگاههای کشور پذیرفته شده اند و هم اکنون در دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند.

جمعیت بالای جویای کار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های بهداشت نیز قابل چشم پوشی نیست که به شغل هایی گاها مغازه داری،راننده تاکسی و ... مشغول اند.

پذیرش دانشجو از بین دیپلمه های کشور آن هم در رشته های کاردانی بهداشت باعث لطمه به جایگاه علمی و معنوی کاردانان و کارشناسان فعلی می شود که باستی از لحاظ جایگاهی در یک سطح قرار بگیرند.

هرچند بومی گزینی امری مثبت برای افزایش خدمات سلامت است ولیکن امروزه بسیاری از دانشجویان کنونی و فارغ التحصیلان رشته های بهداشت موجودند که می توانند نیروی انسانی مناسبی برای مسئولیت های بهداشتی منطقه خود باشند.

خدمت در عرصه بهداشت نیاز به تبحر و تخصص بالایی دارد که اندک تعلل و بی تدبیری در امر خدمات واکسیناسیون،بازرسی های بهداشتی؛بهداشت حرفه ای ،مراقبت های کودکان و مادران و ... خواهد توانست لطمه ای بزرگ بر پیکره سلامت مردم بزند.

حال اینکه این پست های سازمانی به دلیل بومی گزینی قرار است بعد از اتمام تحصیل به دیپلمه های آن محل داده شود که کمترین رتبه علمی در کنکور داشته اند که گاها در رشته های دانشگاهها قبول نشده اند و قرار است دوران تحصیل خود را در مجتمع های عالی سلامت یا مراکز بهورزی می گذرانند.

وزارت بهداشت تا این لحظه توانسته است با اقدامات مثبت خود در حوزه بهداشت همچون افزایش تعداد خانه های بهداشت و پایگاههای سلامت در شهر و روستا،توجه به دسترسی به خدمات بهداشتی در تمام کشورو...نشان دهد برایش ارزش بهداشت ونیروی انسانی بهداشتی نیز قابل چشم پوشی نیست اما این اقدام هم جایگاه علمی کارشناسان بهداشت را بسیار پایین می آورد و هم بر جایگاه معنوی نیروهای بهداشتی لطمه می زند.

انتظار می رود وزارت بهداشت به جای این اقدام،از ظرفیت بالای فارغ التحصیل با توان علمی بالای جویای کار برای پست های بهداشتی استفاده نماید و جایگاههای حساس بهداشتی را به افرادی با سطح علمی پایین و تنها گذراندن دوران تحصیلی در مراکزی که قابل قیاس با مجموعه علمی دانشکده های بهداشت کشور نیست واگذار ننماید.

انتظار می رود چنانچه هدف بومی گزینی را دارند،رصد کنند و فارغ التحصیلان آن شهر و همچنین دانشجویان در حال تحصیل کنونی آن شهرستان  را تعهد خدمت بدهند تا اینکه هزینه بسیاری برای تربیت نیروهای دیپلمه کشور خرج کنند.

 پذیرش دانشجو بصورت نیمه متمرکز در رشته های کاردانی بهداشت عمومی،بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای در 15 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است و به همین منظور دانشجویان بیش از 16 دانشکده بهداشت کشور مراتب اعتراض خود به این اقدام را در نامه ای به وزارت بهداشت اعلام داشته اند که متن کامل آن را در زیر میخوانید . لازم به ذکر است که تا کنون هیچ پاسخی به این نامه داده نشده است.

وزیر محترم بهداشت،درمان وآموزش پزشکی
جناب اقای دکتر هاشمی

ضمن ادای احترام به تمام خدمت گذاران حوزه سلامت و سربازان گمنام این حوزه که همواره در راس خدمت رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده اند به استحضار می رساند,جامعه علوم پزشکی کشور با توجه به مصوبه اخیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور  مبنی بر پذیرش کاردانی رشته های بهداشت عمومی,بهداشت محیط,بهداشت حرفه ای در مجتمع های عالی سلامت سراسر کشور با تعهد خدمت چندین ساله, باتوجه به جمعیت بالای نیروی جویای کار در این رشته ها با مدرک کارشناسی و بالاتر,آن هم با مدرک کاردانی,مراتب نارضایتی خود را  از این تصمیم اعلام داشته و موارد زیر را خدمتتان اعلام می نماییم:


1-جناب اقای دکتر هاشمی,وزیر محترم بهداشت,این روزها تصمیمات اینچنینی در حوزه بهداشت,بصورت روزمره بر پیکره ی مظلوم این حوزه فرود می اید.این بارهم این تصمیم مجدد اوج نارضایتی را دربین کارشناسان بهداشت کشور بوجود اورده است.


جناب آقای وزیر,آیا از جمعیت بالای جویای کار در این رشته ها در سراسر کشور خبر دارید؟با چه سیاستی مجدد هزینه هنگفتی برای دوره اموزشی برای دیپلمه های کشور ان هم با پایین ترین نمرات در کنکور سراسری  گاها مردود شده از ازمون خرج می شود؟


2-جناب اقای وزیر اگر هدف  بومی گزینی است,مگر نمی شود یک نیروی بهداشتی فارغ التحصیل و اماده به کار را تنها چند ماه در محل های مربوطه به کار گرفت و وی را مسلط به محدوده مربوطه کرد؟حال اینکه در هر شهر و استانی جویای کار در رشته های بهداشتی وجود دارد.بومی گزینی چه ارزش والایی دارد که باید این اقدام،مقدمه ی بیکاری جمعیت بالای بهداشتی را فراهم آورد؟آیا اولویت شما که بومی گزینی است باید موجب فراموشی از فارغ التحصیلان جویای کار رشته های بهداشت شود؟

3-جناب اقای وزیر,اگر چنانچه این هدف را دارید که سطحی ترین ارایه دهندگان خدمات را از نیروهای بامدرک بالاتر قرار دهید چرا پست های  بهورزی را به این نیروهای پذیرش شده واگذار نمیکنید و یا از نیروهای کاردان بهداشتی سراسر کشور استفاده نمیکنید؟مگر این نیست که این نیروها بعد از تعهد کاری خود می توانند در مقطع کارشناسی مشغول به کار شوند؟آیا فکر آن روز را  کرده اید دیپلمه هایی که روزی باکمترین نمرده در کنکور سراسری,براساس این تصمیم مشغول به کار شده اند،در رقابت با نیروهای بهداشتی که در شرایط سخت،از سد کنکور سراسری گذشته اند و در این رشته ها مشغول به تحصیل شده اند؟

جناب آقای وزیر,آیا حضرتعالی باخبرید که تمام دبیران بوردهای این رشته ها با پذیرش اینگونه مخالف هستند,حال این اقدام چه نگاه تخصصی به ماجرا است؟


4-جناب آقای دکتر هاشمی,تکلیف فارغ التحصیلان بهداشتی و دانشجویان درحال تحصیل چه می شود؟مگر چه جایگاههای شغلی در شرایط کنونی برای این صنوف وجود دارد که این نیروهای تازه جذب شده چندین سال تعهد خدمت دارند؟آیا از فارغ التحصیلان این رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد باخبرید؟چرا هیچ فکری به حال این نیروهای علمی قوی بهداشتی نمی کنید که باید به بهانه ی مقطع دکتری و ان هم با احتمال عضو هیات علمی شدنشان،بیکار بمانند و دست به شغل آزاد بزنند؟

5-جناب اقای وزیر،سالیانه هزاران دانشجو در مقطع کارشناسی بهداشت با گذراندن دهها واحد درسی در زمینه بهداشت و سلامت دهان و دندان می گذرانند.این نیروها فارغ التحصیل می شوند و به جمعیت بیکار این رشته افزوده می شوند.حال تاسیس مجدد رشته کاردانی تکنسین سلامت دهان و دندان چه تصمیمی بود؟مگر چند سال قبل این رشته از نظام سلامت رخ برنبست؟اگر هدفتان بهبود بهداشت در زمینه دهان و دندان است چرا از پتانسیل نیروی انسانی جویای کار استفاده نمی کنید؟


جناب اقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت،اقدام جذب نیروی کاردانی از بین دیپلمه ها در بیشتر استان های کشور آن هم با معدل پایین و با کمترین نمره در آزمون سراسری،اقدامی توهین آمیز به جامعه بهداشت کشور بود که این عمل باعث افت شدید جایگاه علمی رشته های بهداشت می باشد.حال اینکه اصلی ترین دلیل این مصوبه بومی بودن نیروهاست و اینکه توجه نشده است این افراد از دیپلمه های کشور با کمترین نمرات و ... انتخاب می شوند و تنها پیوست آن مصاحبه است و در کمتر از چند دقیقه جواز جذب وی در رشته های کاردانی بهداشت فراهم می شود.

مع الوصف جامعه بهداشتی کشور،ضمن اعتراض نسبت به فاجعه مصیبت وار جذب نیروهای کاردانی از بین دیپلمه ها،با توجه به جمعیت بالای بیکار این رشته ها،اقدام رخداده را توهین به خود می دانند و ضمن محکوم کردن این اقدام،توقف سریع این مصوبه را خواستارند.

انتظار می رود وزارت بهداشت با داشتن نقاط قوت قابل تحسین خود از جمله اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت،افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی،گسترش عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و... را با تصمیمات اینچنینی,خود را باتوجه به جمعیت بالای جویای کار بهداشتی کشور و نداشتن زیر ساخت های لازم متوقف کند و بجای این گام های جدید،به جایگاه علمی و معنوی این رشته ها احترام بگذارد.

بی شک هم اکنون هزاران کاردان و کارشناس بهداشت جویای کار منتظر اعلام وزارت بهداشت برای کار کردن در همان مناطق محروم هستند که می توان از این پتانسیل اماده استفاده کرد.

از طرفی دیگر پیشنهاد میشود برای این نیروها به هیچ وجه,عنوان کاردان بهداشت استفاده نشود و باعنوان هایی هم چون بهداشتکار,بهورز و...جذب شوند و پست های حساس بهداشتی را به غیر از نیروهی بهداشتی تحصیلکرده در دانشگاههای کشور واگذار ننمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افشین ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    5 0
    اقای وزیر شما کارهای ارزنده ای انجام داده اید اما با این کار تیشه به ریشه سلامت کشور میزنید توجه دارید که وزارت خانه ای که در آن خدمت میکنید ابتدا اسم وزارت بهداشت را یدک می کشد بعد درمان اما واقعا اینگونه هست ایا در این طرح جدید بهداشت اولویت دارد یا دکتر.اقای وزیر یک پزشک جان افراد را نجات میدهد اما یه کارشناس بهداشت جان جامعه را این چه بی عدالتی است که در حق این جامعه زحمت کش که با حقوق دها برابر کمتر از پزشکان به ملت خدمت می کنن روا میدارید
  • افشین ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    4 1
    اقای وزیر شما کارهای ارزنده ای انجام داده اید اما با این کار تیشه به ریشه سلامت کشور میزنید توجه دارید که وزارت خانه ای که در آن خدمت میکنید ابتدا اسم وزارت بهداشت را یدک می کشد بعد درمان اما واقعا اینگونه هست ایا در این طرح جدید بهداشت اولویت دارد یا دکتر.اقای وزیر یک پزشک جان افراد را نجات میدهد اما یه کارشناس بهداشت جان جامعه را این چه بی عدالتی است که در حق این جامعه زحمت کش که با حقوق دها برابر کمتر از پزشکان به ملت خدمت می کنن روا میدارید
  • کارشناس ارشد بهداشت محیط ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    5 1
    واقعا برای وزارت بهداشت بسی جای تاسف دارد که همچین تصمیماتی که با سلامت جامعه مستقیما در ارتباط است گرفته میشود. در این وضعیت بد اقتصادی به جای صرف همچین هزینه هایی برای آموزش، چرا برای جذب نیروهای اموزش دیده و متخصص و بکارگیری آنها استفاده نمی شود.
  • حسام ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    7 1
    سلام بنده دانشجوی ترم آخر بهداشت عمومی هستم زمان کنکور با کلی مشکل و دردسر تونستم کنکور این رشته رو قبول بشم وارد دانشگا بشم . طول دوران تحصیل بگذریم که چقدر مسخره کردن که بهداشت چیه و با اینکه درساش سخته ولی کاری نداره و ... با این همه دلسرد نشدم و ادامه دادم که شاید امیدی باشد برای استخدام که الحمد الله با این کار دوستان اصلا نباید به فکر استخدامی باشم! برادر من خواهر من کی گفته که من نمیرم روستا کار کنم ! کی از من خواسته اید که من نرفته ام؟ اصلا کار ما همین است خدمت به مردم جامعه خیلی از دوستان من در طول تحصیا معادل کاردانی گرفتن تا بتوانند در روستا استخدام بشوند بعد دوباره کنکور بدن کاردانی به کارشناسی قبول بشند! الان چطور شماها میگین ما نمیریم روستا یا جاهای دیگر! من خواهشمندم این طرح لغو بشود با تشکر
  • محمد دانشجو ی بهداشت حرفه ای ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 0
    سپاس گزاریم از سلامت نیوز امید واریم در دولت تدبیر وامید تدبیری در کار وزارت بهداشت وامیدی برای جوانان باقی بماند . به امید روزی که وزارت بهداشت از وزارت پزشکان تفکیک شود
  • کارشناس بهداشت افسرده ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    8 1
    باسلام بنظر شما مني ک چهارسال تو دانشگاه سراسري با معدل 18 درس خوندم و دربدر دنبال کار هستم بايد چيکار کنم؟ آيا اين ظلم ب امثال من محسوب نميشه ک من با اين وضعيت علمي استخدام نشم و اون ديپلمه با اون وضعيتش استخدام بشه؟؟ اين ي توهين و ظلم ب ما محسوب ميشه واقعا متاسفم واسه خودم کاش نميومدم تو زمينه بهداشت ک توي کشور ما اينقد بي ارزش شده
  • علی لطیفی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 0
    امیدوارم که وزارت بهداشت از اجرایی شدن این مصوبه جلوگیری کند و به ادامه فعالیت های خوبش در این دولت بپردازد.بهداشت محیط اهواز
  • مسعود)فوریت پزشکی) ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 0
    ممنونیم از سلامت نیوز و امیدواریم این پوشش خبری تا رفع تبعیض دانشجویان و فارغ التحصیلان مظلوم ادامه یابد. دوست دار شما دانشجویان فوریت پزشکی 93 اردبیل
  • man yek behdashtiam ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    7 0
    man be onvan ye danhjuye behdasht be in mosavabe motarezm... mani ke dars khundm konkur dadm va dar hal hazer k tahsil mikonm joze balatarin moadelha mibashm ama ba in kar bayad bikar bmunmo beshinam ta ye ede diplome ba kamtarin nomarat vared arse kae shavand........
  • مهتاب ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 0
    متن بسیار به جا و صحیح،امیدوارم هرچه زودتر به این مسئله که به جا اوردن حق ما دانشجویان است رسیدگی شود.
  • ملیحه ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    8 1
    من یک کارشناس بهداشت هستم و با پذیرش دانشجوی کاردانی بدون کنکور و با تعهد مخالفم
  • فاطمه ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    2 0
    باسلام نمیدونم صدای ما از این سایت چقدر شنیده میشه! اما این حرفها واقعا تبدیل به درد شده!!! شعار پیشگیری بهتر از درمان است را در حد جمله های افسانه ای نگه داشتید؟؟؟؟ چرا دانشجویان بهداشت بعد از چهار سال تحصیل دانشگاهی جای خودشونو باید بدن به کسانی که اصلا وارد دانشگاه نشدن؟؟؟ طرح تحول سلامت فقط پزشک را دربرگرفته؟؟؟؟ پس حوزه بهداشت چی؟؟؟ سلامت مردم فقط در حوزه پزشکی مطرح میشه؟؟؟ این چه بی عدالتی و دلسردی ست که بین فارغ التحصیلان بهداشتی رواج دادید؟؟؟؟!! کجای این تصمیم تدبیر به کار برده شده؟؟؟ من به چه چیزی امید ببندم؟؟؟؟!!!!! خواهش میکنم این کار را نکنید! خواهش میکنم به فکر اشتغال ماهم باشید!!! خواهش میکنم به برقراری عدالت هم توجه کنید!!!
  • ....... ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    2 0
    سلام....... نمی دونم چی بگم ..... چرا واقعا چرا باید گاهی اوقات یه تصمیماتی گرفته بشه که روز به روز باعث ناامیدی ما جوونا بشه........ بابا ما چه گناهی کردیم مگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ها ؟؟؟؟؟؟ خدایا کجا داد بزنم؟؟؟؟؟؟ چرا به ما که میرسه باید خشک شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یه موقعی ملت استخدامی شرکت می کردن دو تا سه تا با هم قبول میشدن حالا باید استخدام شدن بشه آرزوی ما........... بابا جون من شب میخابید صبح بیدار میشید نگیرید این تصمیمای عجیب رو آخه........ آدم یکم که واسه آیندش برنامه ریزی میکنه یهو یه خبری رو میشنوه میبینه کل آیندش داره به فنا میره........ تورو جون هرکی دوس داری بذار این کامنتو بذار ببینن ما چه بدبختی داریم می کشیم ...... بعد این همه درس خوندن و شاگرد شدن و آرزو......... ای خدا
  • موسوی - بهداشت عمومی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    2 0
    سلام.من دانشجوی بهداشت عمومی هستم.همونطور که برای ههمون مثل روز آشکاه،اگر ما خواستار جامعه سالم هستیم باید در تمام موقعیت ها "پیسگیری مقدم بر درمان باشد"... اما متاسفانه این فقط به صورت یک شعار سر زبان ها باقی مونده... روی صحبتم با وزیر محترم بهداشته.. جناب آقای دکتر هاشمی،وزیر محترم بهداشت ودرمان یک کلمه میگم"حق الناس"!! مثالی میزنم که به خوبی پا گذاشتن بر حق الناس آشکار بشه: فرض کنید یک شهرستانی مثل خواف حدود 25 تا فارغ التحصیل بهداشت داره و همچنین حدود 25 تا دانشجوی بهداشت که در حال حاضر در حال تحصیل در استان های دیگر هستند .بدون شک این بزرگواران به امید شغل درس می خوانند.همانطور که خود شما به امید شغل درس خواندید. حال با این طرح مصوب ؛تمامی زحمات،علم،آگاهی،امید و آرزوی این فارغ التحصیلان و دانشجو ها را زیر پا میگذارید و یک عده دیپلمه که حتی تفاوت بیماری واگیر و غیر واگیر رانمی دانند،نمیتوانند یک بیماری بیماری متقله از سبزی و... را نام ببرند را جذب پایگاه ها می کنید. حال اصلا از زیر پا گذاشتن جایگاه علمی و معنوی این دانشجویان بگذریم...آیا بنظر شما این دیپلمه ها با این خصوصیات و توانایی های اندک علمی میتوانند سطح سلامت جامعه را ارتقا دهند؟؟میتوانند یک رفتار غلط بهداشتی را برطرف کنند و یک رفتار صحیح بهداشتی را جایگزین آن کنند؟؟ پس چرا نباید از ظرفیت های موجود با توان علمی و عملی بالا استفاده کرد؟؟ بی شک هر شهرستان بیش از 50 کارشناس بهداشت جویای کار دارد...
  • امینی کارشناسی بهداشت حرفه ای ترم 7 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    3 1
    با عرض سلام به همه خدمت گذاران عرصه بهداشت شنیدن خبر فوق خاطر دانشجویانی ک 4 سال و حتی بیشتر از عمر خود را در این راه گذاشته اند را مکدر کرد است. مگر نه این است که میگویند پیشگیری بهتر از درمان است و تحقق این شعار در دست نیروی بهداشتی جامعه است ؛حال چگونه میتوان این امر مهم را به کسانی سپرد که تنها با گذراندن 2 سال و حتی بدون کنکور قرار است در چنین جایگاهی به ایفای نقش بپردازند؟؟؟؟؟؟ امید است تا با ارج نهادن به نیروی بهداشتی جامعه اعم از عمومی،محیط و حرفه ای دولت محترم و به خصصوص وزیر محترم بهداشت از اجرایی شدن چنین مصوبه ای جلوگیری کنند. یادمان باشد در کشور ما وزارت خانه ای تحت عنوان وزارت "بهداشت " درمان و آموزش پزشکی است ! با تشکر
  • مهنا ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    2 2
    چرا شما فقط بفکر خودتون هستید.من معدل دبیرستانم خیلی خوب بود و با اون تلاشی ک برای کنکور کردم مطمعنن ی رشته خوب قبول میشدم اما متاسفانه چن روزقبل ازکنکور اتفاقی برام افتاد ک نتونستم کنکورو خوب بدم.الان این برا کسی مثل من ک بدشانسی اورد ی فرصت طلاییه.لطفن اینقد خودخواه نباشید.درسایی ک شما تو ۴سال میخونید بچه های کاردانی چکیدشو تو ۲سال میخونن پس ازلحاظ سطح سواد زیادم باشما فرقی ندارن.البته من تکنسین دندان میخونم ن بهداشت.ولی باعث تاسفه ک اینقدر از سرتعصب و بدون درک همه جانبه نظرمیدید