رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه احتمال وقوع حوادث هسته‌ای در کشور ما بسیار پایین است، در عین حال از وجود دو بیمارستان در این زمینه در دو منطقه هسته‌ای کشور، خبر داد.

سلامت نیوز :رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه احتمال وقوع حوادث هسته‌ای در کشور ما بسیار پایین است، در عین حال از وجود دو بیمارستان در این زمینه در دو منطقه هسته‌ای کشور، خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،دکتر امین صابری‌نیا ، درباره اورژانس هسته‌ای که بنا بود با هماهنگی سازمان مدیریت بحران پیش رود، گفت: بحث حوادث نامتعارف مانند حوادث شمیایی، هسته‌ای و بیولوژیک یکی از ابعاد مدیریت بحران است که وزارت بهداشت نیز با توجه به اینکه این نوع حوادث که در خدمات جاری ما وجود ندارند، باید به فکر آنها باشد و تا کنون نیز این گونه بوده است.


وی با بیان اینکه برای خدمات بیوتروریسم، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت هر گونه خطری را احساس کند آغاز به اطلاع‌رسانی و ارائه خدمت می‌کند، افزود: همانطور که در مواردی مانند کرونا و... اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دادیم، توانستیم با همدلی و هم‌فکری خدمات خوبی را ارائه و مراقبت‌های خوبی را انجام دهیم.


صابری‌نیا با بیان اینکه در پدافند غیرعامل، بر لزوم پیش‌بینی‌های مناسب جهت جلوگیری از رخ دادن حادثه‌ای خاص تاکید می‌شود، اظهار کرد: ما حتی اگر احساس خطر کنیم که ممکن است خطری وجود داشته باشد، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم؛ چرا که ما بیشتر سعی در پیشگیری داریم تا درمان. همین بحث در حوزه هسته‌ای نیز وجود دارد.


وی با بیان اینکه البته هم‌ اکنون هم می‌توانم بگویم که احتمال وقوع حوادث هسته‌ای در کشور ما بسیار پایین است، ادامه داد: با این حال ما باید آماده باشیم. بر این اساس در مانور هسته‌ای تهران نیز همکاری، همفکری و هم بستگی میان سازمان‌های درگیر در بحث حوادث هسته‌ای را بررسی می‌کردیم.


رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه در این زمینه برخی نیازهای ساختاری وجود دارد، گفت: سازمان‌های هسته‌ای باید این نیازهای ساختاری را در اختیار ارگان‌ها بر اساس اعلام نیاز و هدفشان قرار دهند.

صابری‌نیا افزود: خوشبختانه ما در دو منطقه هسته‌ای کشور، یعنی در بوشهر و اصفهان، بیمارستان و پرسنل آماده داریم. در تهران نیز تقریبا اورژانس تهران آمادگی نسبی در این زمینه دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم این آمادگی کامل است.


وی با بیان اینکه آمادگی کامل نیازمند چند ویژگی است، گفت: اول نیازمند نوشتن برنامه عملیاتی منسجم است که ما این کار را آغاز کرده‌ایم. دوم اینکه باید مشخص کنیم که خاستگاه ماموریت ما کجاست. اگر خاستگاه ماموریت ما از صفر تا 100 یک حادثه باشد، تعریف ما کاملا متغیر می‌شود، اما اگر تعاریف ما فقط بحث انتقال بیمار بعد از آلودگی‌زدایی باشد؛ در حال حاضر هم آمادگی بسیار بالایی داریم. البته همه این بحث‌ها نیاز به برنامه‌ریزی کامل و جامع دارد و امیدوارم تا سال آینده بتوانم پاسخ کامل‌تر و جامع‌تری در این زمینه ارائه دهم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha