یك فوق تخصص گوارش گفت: ورم معده، زخم معده و زخم اثنی‌عشر از شایع‌ترین بیماریهایی است كه توسط هلیكوباكترپیلوری به صورت عفونت در معده ایجاد می‌شود.

دكتر حسین خدمت در گفت وگو با ایسنا، در خصوص هلیكوباكترپیلوری گفت: این باكتری حدود 25 سال پیش كشف شده كه تنها در معده مستقر شده و در جای دیگر بدن دیده نمی‌شود.

به گفته وی، شایع‌ترین بیماری كه هلیكوباكترپیلوری ایجاد می‌كند ورم معده است. این باكتری از سنین كودكی در معده مستقر می‌شود كه نیمی از مردم دنیا این عفونت را دارند.

این متخصص گوارش تصریح كرد: هرچه بهداشت بیشتر رعایت شود احتمال گرفتاری كمتر می‌شود. در حال حاضر در كشورهای پیشرفته بهداشتی صنعتی شیوع این عفونت بسیار كمتر شده و در حدود 10 تا 20 درصد افراد را درگیر می‌كند. این در حالی است كه در كشورهایی كه از نظر بهداشتی ضعیف هستند حدود 70 تا80 درصد افراد به این عفونت مبتلا هستند.

خدمت درباره دیگر بیماری‌هایی كه این باكتری سبب آن می شود، گفت: غیر از ورم معده با گذشت زمان كه این عفونت در معده مستقر باشد زخم ایجاد می‌شود كه این زخم‌ها معمولا در اثنی عشر یعنی ابتدای روده است و 90 درصد كسانی كه این زخم‌ها را دارند علت بیماری‌شان همان عفونت هلیكوباكترپیلوری است.

به گفته این متخصص گوارش، زخم‌های معده از دیگر بیماری‌هایی است كه توسط این عفونت ایجاد می‌شود و حدود 50 تا60 درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در ادامه افزود: جدای از بحث زخم‌ها زمانی كه عفونت به طور كامل درمان و ریشه كن می‌شود، مشكلات دیگری در سیستم گوارش به وجود می‌آید مانند عفونت‌های معده كه منجر به سرطان معده می‌شود. این سرطان‌ها شامل سرطان‌های لنفومی و غیر لنفومی است كه سرطان لنفومی معمولا با آنتی بیوتیك بهبود می‌یابد، اما سرطان‌های غیر لنفومی نیاز به جراحی و یا شیمی درمانی دارد.

دكتر خدمت همچنین خاطرنشان كرد: كم خونی، بیماری‌های روماتیسمی و حتی آرتروز جزو بیماری‌هایی هستند كه علت آنها عفونت هلیكوباكترپیلوری است؛ البته این موارد ثابت شده نیست و آنچه كه ثابت شده توسط این باكتری و عفونت بوجود می‌آید شامل ورم معده، زخم معده، زخم اثنی عشر و درصد كمی از سرطان‌های معده است.

این متخصص گوارش در پاسخ به این پرسش كه این بیماری بیشتر در كدام مناطق كشور شایع است، اظهار كرد: این بیماری در همه جای كشور مشاهده می‌شود و نقطه خاصی از كشور وجود ندارد كه این بیماری در آنجا شایع‌تر باشد، از لحاظ میزان مبتلایان استان‌ها، تفاوت اندكی دارند.

وی تاكید كرد: در مجموع در كشور ایران در سنین بزرگسالی حدود 50 درصد از افراد به این بیماری مبتلا هستند.

دكتر خدمت در خصوص درمان این بیماری گفت: خوشبختانه درمان این بیماری با توجه به آنتی بیوتیك‌های موجود عملی است و حدود 50 تا 80 درصد مبتلایان با داروهای موجود در داخل كشور درمان و بیماری‌شان ریشه كن می‌شود اما از آنجا كه سیر بیماری بسیار كند است و عوارض آن در همه افراد دیده نمی‌شود لذا نمی‌توان گفت هر فردی كه مبتلا به این عفونت است درمان شود. زیرا آنتی بیوتیك‌های مذكور‌ بسیار سنگین بوده و تحمل مصرف آنها مشكل است، ضمن این كه هزینه بسیاری نیز به افراد تحمیل می‌كند.

وی در ادامه افزود: افرادی كه به واسطه این عفونت، ورم معده دارند نیازی به درمان آنها نیست. اما افرادی كه توسط این عفونت به زخم معده و زخم اثنی‌عشر و یا سرطان‌های نوع لنفومی دچار شده‌اند حتما باید درمان شوند. مابقی افراد در اكثریت موارد نیاز به درمان ندارند بنابراین توصیه می‌شود تنها افراد خاصی كه نیاز به درمان دارند با راهنمایی پزشك معالج خود تحت درمان قرار گیرند.

دكتر خدمت تاكید كرد: بیمارانی كه تحت درمان قرار می‌گیرند حتما باید دوره درمان را كامل كنند؛ چرا كه در صورت درمان ناقص مقاومت ایجاد می‌شود و ایجاد میكروب‌های مقاوم عوارض شدیدی دارد. در افرادی هم كه درمان كامل می‌شود باید مكرر پیگیری صورت گیرد تا عفونت ریشه كن شود، ‌پس از ریشه كنی بیماری، معمولا افراد دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

این متخصص گوارش در خصوص علایم شایع این بیماری عنوان كرد: از شایع‌ترین علائم این بیماری می‌توان به سوء‌هاضمه، احتمال نفخ شكم، احساس سنگینی در ناحیه بالای شكم،‌ سیری زودرس، بی‌اشتهایی مختصر و درد و سوزش در ناحیه بالای شكم اشاره كرد كه ممكن است ناشی از این میكروب باشد. هلیكوباكترپیلوری در آزمایش و بررسی‌های آندوسكوپی مشاهده می‌شود.

وی در پایان در خصوص پرهیزغذایی مبتلایان به این بیماری گفت: هیچ نوع پرهیزغذایی خاصی برای مبتلایان به این میكروب وجود ندارد اما به طور كلی توصیه می‌شود افرادی كه سوء‌هاضمه دارند از مصرف غذاهای محرك، غذاهای ترش، ترشی و غذاهای سنگین و پرچرب پرهیز كنند. البته این توصیه‌ها برای افراد سالم نیز ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha