عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ۱۰ برابر شدن شیوع تب مالت در این استان خبر داد و گفت: تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، ضعف، بی‌حالی و درد‌های مفصلی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ۱۰ برابر شدن شیوع تب مالت در این استان خبر داد و گفت: تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، ضعف، بی‌حالی و درد‌های مفصلی از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهرام شکری درباره بیماری تب مالت(بروسلوز) گفت: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است و راه‌های سرایت آن به انسان عمدتاً از راه مصرف شیر غیرپاستوریزه و نجوشیده و فرآورده‌های تهیه شده از شیر خام آلوده مانند دوغ، کشک، ماست، پنیر و غیره است؛ راه دیگر سرایت آن که از راه خوراکی هم مهم‌تر تلقی می‌شود از طریق مواجهه مستقیم با دام است و حتی می‌تواند از طریق تنفس، ترشحات دام‌ها و خراش‌های پوستی و مخاطی به انسان منتقل شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: بیماری بروسلوز از طریق گوشت منتقل نخواهد شد چون انسان عمدتاً خام خوار نیست، وقتی گوشت پخته یا برشته یا سرخ کرده می‌شود میکروب‌ها از بین می‌روند؛ البته باید مراقب انتقال میکروب‌ها از طریق جگر بود زیرا جگر خوب پخته یا برشته نمی‌شود بنابراین جگر‌ معمولاً وقتی به صورت برشته مصرف می‌شود همچنان خام است و می تواند منتقل کننده بیماری تب مالت باشد.


وی به راه‌های اطمینان از سالم بودن شیر اشاره کرد و گفت: اگر شیر حدود 20 دقیقه بجوشد سالم است و میکروب‌هایش از بین می‌روند، راه‌های دیگر سالم نگه داشتن شیر، فریز کردن آن تا 20 درجه سانتی‌گراد و تا 48 ساعت است چون میکروب به مدت طولانی نمی‌تواند در محیط غیر جاندار زنده بماند.


شکری، افزود: علائم شایع بیماری تب مالت تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، ضعف، بی‌حالی، درد‌های مفصلی، کمر درد و سردرد است؛ مدت زمان بیماری شش هفته برای کودکان و هشت هفته برای بزرگسالان تخمین زده شده است؛ همچنین در موارد عود بیماری یا مواردی که به اصطلاح می‌گویند فرد عارضه‌دار شده، مانند بیماری مننژیت درمان آن طولانی‌تر می‌شود.


متخصص عفونی، با بیان مهم‌ترین عوارض بروسلوز بر دستگاه‌های بدن اظهار داشت: التهاب مفاصل در ستون مهره‌ها و دیگر مفاصل (تورم و دردناک شدن مفاصل)، بزرگی کبد و طحال، التهاب روده بزرگ، لوزالمعده و کیسه صفرا، التهاب کلیه و افسردگی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری است؛ مرگ ومیر ناشی از این بیماری اندک و کمتر از دو درصد بوده و معمولا ناشی از التهاب پوشش داخلی قلب و یا گرفتاری شدید دستگاه عصبی است.


وی با بیان اینکه استان لرستان از نظر شیوع بیماری تب مالت جزء چهار استان اول کشور است، گفت: آمار بر حسب سال بروز فرق می‌کند؛ در دو سال اخیر با افزایش شیوع بیماری تب مالت مواجه شدیم یعنی شیوع آن چند ده برابری شد.


شکری، با اشاره بر توانایی مقابله و پاسخگویی حوزه سلامت استان با بیماری بروسلوز، تاکید کرد: حوزه سلامت در گذشته کارهای خوبی در حد نظارت و پایش بیماری انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha