نه ربطی به تحصیلات دارد و نه ارتباط چندانی به میزان هوش و موفقیت شما. این روزها بروز مشکلات جنسی، به یک پای ثابت درگیری‌های زناشویی تبدیل شده است.

سلامت نیوز: نه ربطی به تحصیلات دارد و نه ارتباط چندانی به میزان هوش و موفقیت شما. این روزها بروز مشکلات جنسی، به یک پای ثابت درگیری‌های زناشویی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، چندی پیش هم معاون بهداشتی وزیر بهداشت، آمار تکان دهنده‌ای از مشکلات جنسی در بین زوج‌ها ارائه کرد که ثابت می‌کرد 63 درصد نارضایتی و سردی زوج‌ها به دلیل مباحث جنسی و نارضایتی آنها از این مقوله است.

بسیاری از این نارضایتی‌های جنسی به علت حل و فصل نشدن علمی این مشکل، در نهایت به طلاق ختم می‌شود.

براساس آمارهای رسمی نیز هم‌اکنون در کلانشهرهایی مثل تهران و کرج، از هر 8/2 واقعه ازدواج، یکی به طلاق می‌رسد.

مجموع این شرایط نامطلوب موجب شده که وزارت بهداشت به شکلی اورژانسی در پی یافتن علاجی برای این درد همه گیر باشد.

روز گذشته مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم خبر داد که 13 کلینیک سلامت جنسی قرار است در بهمن و اسفند امسال در برخی استان‌های کشور راه‌اندازی شود و در این بین، بیمه‌ها نیز این خدمات کلینیک‌ها را تحت‌پوشش خود قرار خواهند داد و هفت مرکز دیگر نیز در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر محمداسماعیل مطلق درباره ضرورت‌های راه‌اندازی این کلینیک‌ها توضیح می‌دهد: میزان ازدواج از سال 85 تاکنون روبه کاهش گذاشته، ولی آمار طلاق افزایش پیدا کرده است. یکی از عمده دلایل این طلاق‌ها، بروز مشکلات جنسی در بین زوج‌هاست؛ در حالی که می‌توان با ارائه خدمات درمانی مختلف، از وقوع این طلاق‌ها جلوگیری کرد.

مطلق پیش‌بینی می‌کند که در سال آینده هم هفت کلینیک جنسی دیگر در کشور راه‌اندازی شود.

روان‌شناسان، متخصصان روانپزشکی، متخصصان زنان، متخصصان ارولوژی، متخصصان داخلی و عفونی و کارشناسان حقوق در این کلینک‌ها به ارائه خدمات به زوج‌ها می‌پردازند.

تهران، مشهد، شیراز، ساری و زنجان از جمله شهرهایی است که قرار است کلینیک‌های جنسی در آن فعال باشند.

اگرچه این مقام مسئول تاکید می‌کند هنوز تعرفه این مراکز نهایی نشده است، اما رئیس اداره سلامت خانواده وزارت بهداشت به ایرنا توضیح داد: با توجه به این‌که زمان ویزیت مراجعه‌کنندگان ممکن است، از حد معمول ده تا 20 دقیقه فراتر برود و تا یک ساعت نیز طول بکشد، مابه‌التفاوت زمان فعالیت متخصصان در کلینیک‌های جنسی را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و اعتبارات لازم برای این کار در وزارت بهداشت تامین شده است.

راه‌اندازی کلینیک‌ها کافی نیست

کلینیک‌های سلامت جنسی که قرار است بزودی راه‌اندازی شود، تحت‌نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی فعالیت خواهند کرد و در نتیجه با هزینه‌ای پایین تر نسبت به مراکز خصوصی، خدمات مشاوره جنسی به زوج‌ها ارائه می‌شود.

دکتر ناهید خداکرمی، دبیر کارگروه سلامت و محیط‌زیست معاونت زنان ریاست‌جمهوری است که همزمان ریاست انجمن علمی مامایی ایران را هم به‌عهده دارد.

خداکرمی در گفت‌وگو با جام‌جم، راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کند، اما در عین حال تاکید می‌کند: نباید منتظر بمانیم که کار زوج‌ها به کلینیک‌های سلامت جنسی بکشد، بلکه عاقلانه‌ترین راه این است که پیشگیری کنیم، طوری که آموزش سلامت جنسی را بدون خجالت و رودربایستی از دوران دبیرستان به دانش‌آموزان دختر و پسر آموزش بدهیم.

به اعتقاد خداکرمی، همواره سلامت خانواده‌ها از سوی متولیان چندان جدی گرفته نشده و نتیجه همین شکل از برخوردها به انبوه مشکلات جنسی در بین زوج‌ها منجر شده است.

نکته مهم دیگری که این مقام مسئول روی آن تاکید دارد، بحث لزوم کار گروهی و جمعی برای حل مشکلات جنسی در بین زوج‌هاست: «اصلا منطقی نیست فقط یک نهاد خاص را متولی رفع مشکلات جنسی بین زوج‌ها بدانیم. درست است که وزارت بهداشت برای راه‌اندازی کلینیک‌های جنسی اقدام کرده، اما باید همگام با فعالیت این مراکز، دیگر نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور مثل وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ هم دست به کار شوند تا از همان سنین نوجوانی، به افراد درباره نحوه عملکرد دستگاه‌های جنسی آموزش دهند و نحوه یک ارتباط زناشویی موفق را بدون رودربایستی به جوانان بیاموزند.»

فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورید

هر جا که خدمات علمی برای رفع یک نیاز ضروری ارائه نشود، باید منتظر بود که ارائه خدمات از کانال‌های غیررسمی و غیرعلمی انجام شود. نمونه بارز این مساله را می‌توان در تبلیغات رنگارنگ قرص‌ها و داروهای جنسی پیدا کرد. انبوه این تبلیغات فریبنده در شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی ارسال این آگهی‌ها به شکل پیامک، به‌خوبی نشان می‌دهد که هنوز در کشور ما راه‌حل علمی برای درمان مشکلات زناشویی جا نیفتاده است، طوری که هنوز هم خیلی‌ها مراجعه به کلینیک‌های جنسی را نوعی ننگ و عار می‌دانند و ترجیح می‌دهند در خفا و با مراجعه به سایت‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای، درمانی فوری و به‌زعم خودشان، درمانی آبرومند برای مشکلات جنسی‌شان پیدا کنند.

دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک و روان درمانگر مشکلات جنسی نیز، راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی را یک راه اساسی برای جمع شدن بساط این تبلیغات غیرعلمی می‌داند، اما خاطرنشان می‌کند: این کلینیک‌ها تنها در شرایطی موفق عمل خواهند کرد که برای ارائه‌کنندگان خدمات در این کلینیک‌ها، دوره‌های آموزشی مرتبط با مسائل جنسی از سوی استادان شناخته شده کشور برگزار شود؛ زیرا هم‌اکنون خیلی از افرادی که در زمینه درمان مسائل جنسی در حال فعالیت هستند، توان علمی این کار را ندارند. این عضو کمیته بهداشت و سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران عقیده دارد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ارائه‌کنندگان خدمات در این کلینیک‌ها و حتی برگزاری دوره‌های فوق‌تخصصی سلامت جنسی برای روانپزشکان می‌تواند خدمات باکیفیتی را به زوج‌ها ارائه کند.

از نگاه این روانپزشک، انبوه تبلیغات ماهواره‌ای به دلیل ناآگاهی برخی زوج‌ها رواج پیدا کرده است؛ زیرا تا تقاضایی نباشد، عرضه‌ای هم اتفاق نخواهد افتاد: «طی سال‌ها، محتوای آموزشی مناسب و علمی برای آگاهی از مسائل جنسی در اختیار مردم قرار داده نشده است و به همین دلیل، حالا کار به بحران کشیده شده و خیلی از زوج‌ها درگیر مشکلات جنسی شده‌اند. در این وضعیت، خیلی از زوج‌ها به امید بهبود، دل به تبلیغات تجاری و دروغین شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بندند، در حالی که به آسانی می‌توانند با آموزش و فرهنگ‌سازی، سلامت جنسی زوج‌های ایرانی را ارتقا داد، بدون آن‌که اختلاف زناشویی بین زوج‌ها به طلاق ختم شود یا آنها دست به دامن روش‌های غیرعلمی و نادرست برای حل مشکلات جنسی‌شان شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha