یك متخصص عفونی گفت: تب كریمه كنگو بیماری است كه در مرحله‌ نخست از دام به انسان منتقل می‌شود، انتقال این ویروس از ترشحات ریوی فرد مبتلا به افراد دیگر هم صورت می‌گیرد.

دكتر عبدالرضا سودبخش در گفت وگو با ایسنا، در خصوص بیماری تب كریمه كنگو گفت: تب كریمه كنگو یك بیماری ویروسی است كه به طور معمول از كنه منتقل می‌شود اما تماس با خون و ترشحات حیوان یا شخص آلوده هم منتقل می‌شود.

به گفته وی، این بیماری در درجه نخست در دام‌ها وجود دارد و از دام آلوده به انسان منتقل می‌شود، ضمن این كه ترشحات ریوی انسان آلوده به این ویروس، افراد دیگر را آلوده می‌كند.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص علایم این بیماری گفت: تب كریمه كنگو باعث خونریزی می‌شود، نخستین علامت این بیماری تب است اما گاهی با سرماخوردگی شدید یا آنفلوآنزا، كوفتگی عضلانی و سردرد نیز همراه است.

وی ادامه داد: در آزمایش افراد مبتلا به این ویروس معمولا میزان گلبول سفید و پلاكت كاهش می‌یابد و اختلال انعقادی بوجود می‌آید. در مراحل پیشرفته این بیماری سبب خونریزی‌های زیر جلدی پوست، خونریزی از ادرار و یا خونریزی از دستگاه گوارش می‌شود.

این متخصص عفونی گفت: اگر بیمار تحت مراقبت‌های پزشكی قرار نگیرد به جهت این خونریزی‌ها فوت می‌كند اما در صورت اقدامات مراقبتی مناسب و درمان ضد ویروسی تا حدود زیادی از مرگ و میر جلوگیری می‌شود.

دكتر سودبخش راه‌های پیشگیری از بیماری را تشریح كرد و گفت: از آنجا كه این بیماری در درجه نخست از تماس با دام آلوده منتقل می‌شود باید مراقبت‌های لازم جهت تماس با دام صورت گیرد،‌ راه دیگر انتقال این ویروس ترشحات ریوی بیماران مبتلاست لذا در صورت تماس با این بیماران باید نكات بهداشتی نظیر ماسك و دستكش را رعایت كنیم.

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشكی تهران، شستشوی مرتب دستها را از جمله راه‌های موثر پیشگیری از این بیماری دانست.

وی در خصوص راه‌های درمان این بیماری تاكید كرد: «ریوابرین» دارویی ضد ویروسی است كه معمولا برای مبتلایان به هپاتیت C مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در درمان تب كریمه كنگو بسیار ارزشمند است اما نكته مهم این است كه مبتلایان به این ویروس به علت عوارض كلیوی، خونریزی و كبدی نیاز به مراقبت‌های درمانی مناسب و موثردارند، به تعبیر بهتر در این بیماری نگهداری بیمار اساس درمان است.

سودبخش خاطرنشان كرد: آخرین گزارشات مربوط به این بیماری مربوط به 3 سال پیش در سیستان و بلوچستان و تعدادی از دامداران كرج است و در حال حاضر هیچ موردی در بیمارستان امام خمینی (ره) و دانشگاه علوم پزشكی تهران مشاهده نشده است.

وی توصیه كرد: افرادی كه در تماس مستقیم با دام‌ها هستند نكات بهداشتی را به دقت رعایت كنند؛ چرا كه دام‌های مبتلا به این ویروس علایم خاصی ندارند كه بتوان آنها را تشخیص داد. افراد دیگر هم باید دقت كنند گوشت مورد نیازشان را از مكان‌هایی تهیه كنند كه ذبح بهداشتی می‌شود زیرا پزشكان حاضر در این مكان‌ها كوچكترین نكات مشكوك را بررسی می‌كنند، علاوه بر این، برای خرد كردن گوشت از دستكش استفاده شود و پس از آن نیز دست‌ها را كامل با آب و صابون شستشو داده و از مصرف گوشتی كه كم پخته شده پرهیز كنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری به وفور در كشور یافت می‌شود اما متاسفانه فاقد داروهای تزریقی برای این بیماری هستیم. اگرچه برای مبتلایان استفاده از داروهای تزریقی بهتر از داروهای خوراكی است. چون بیماران مبتلا به این ویروس به دلیل بد حالی و تهوع تحمل استفاده از داروهای خوراكی را ندارند و بهتر است تحت درمان تزریقی قرار گیرند. البته در صورت تحمل بیمار داروهای خوراكی هم موثر است اما بهتر است داروی تزریقی هم در كشور موجود باشد.

سودبخش در پایان گفت: هم اكنون در عربستان ویروسی به نام «ریفت والیفیور» وجود دارد كه نوعی بیماری عفونی و تب است كه از دام منتقل می‌شود، البته این بیماری نوعی عفونت مغزی است كه بهبود می‌یابد اما تعداد محدودی از مبتلایان بینایی خود را از دست می‌دهند لذا به زائران حج تمتع توصیه می‌شود زمان ذبح قربانی نكات بهداشتی را كاملا رعایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha