موج جدید بارش‌ها در کشور که از روز جمعه گذشته شروع شده موجب بسته شدن راه‌های روستایی، تعطیلی مدارس در روز گذشته (شنبه) و ایجاد مشکلاتی برای مردم برخی مناطق شده است. بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف، سرما و کولاک همچنین به رغم ایجاد خوشحالی میان مردم بویژه کشاورزان، مشکلاتی را نیز ایجاد کرده که قطع برق برخی ازمناطق از جمله آنهاست. آموزش و پرورش در برخی از استان‌ها از جمله آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، اصفهان واردبیل تعدادی از مدارس برخی مقاطع مختلف تحصیلی را دیروز شنبه 12دی ماه به علت شدت سرما، کولاک و برف تعطیل اعلام کردند. فعالیت آموزشی مدارس در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری هم دیروز با تأخیر(یک ساعته) آغاز شد.

سلامت نیوز: موج جدید بارش‌ها در کشور که از روز جمعه گذشته شروع شده موجب بسته شدن راه‌های روستایی، تعطیلی مدارس در روز گذشته (شنبه) و ایجاد مشکلاتی برای مردم برخی مناطق شده است. بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف، سرما و کولاک همچنین به رغم ایجاد خوشحالی میان مردم بویژه کشاورزان، مشکلاتی را نیز ایجاد کرده که قطع برق برخی  ازمناطق از جمله آنهاست. آموزش و پرورش در برخی از استان‌ها از جمله آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، اصفهان واردبیل تعدادی از مدارس برخی مقاطع مختلف تحصیلی را دیروز شنبه 12دی ماه به علت شدت سرما، کولاک و برف تعطیل اعلام کردند. فعالیت آموزشی مدارس در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری هم دیروز با تأخیر(یک ساعته) آغاز شد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: همچنین به گفته «کریم حسین زاده» رئیس شورای هماهنگی ستاد بحران چالدران در آذربایجان غربی، بر اثر بارش سنگین برف و کولاک شدید، راه 95 روستای این شهرستان مسدود شد.جریان برق شهرستان مرزی پیرانشهر نیز در جنوب این استان بر اثر برف و کولاک شدید و سرمای کم سابقه 15درجه زیر صفر از ظهر روز جمعه گذشته قطع شد. سرمای شدید موجب یخ زدگی کابل‌های انتقال برق در دکل‌های 132 کیلو ولت شد که قطع جریان برق این شهرستان را به‌دنبال داشت.


«محمد راشد مدرس گرجی» مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان هم از بسته شدن راه 300روستای استان در شامگاه جمعه بر اثر بارش برف سنگین و کولاک خبر داد و گفت:  کولاک شدید در کنار بارش برف مانع از برفروبی توسط عوامل راهداری شده و کار را سخت کرده است.
اداره راه و شهرسازی مریوان در کردستان نیز اعلام کرد، راه بیش از 40 روستای بخش «سرشیو» این شهرستان به‌علت بارش برف و کولاک شدید بسته شده است.


«رضا برهانی» رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم اعلام کرد: با فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق استان به دلیل جاری شدن روان‌آب، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی وجود دارد.


گفتنی است، حادثه سقوط بهمن در جاده کرج - چالوس در محدوده «آبشار خور» هم3 مصدوم برجای گذاشت که با اعزام تیم‌های امدادی و نجات به محل حادثه و با توجه به سخت گذر بودن مسیر، 2 نفر از مصدومان از طریق آمبولانس و یک نفر هم از طریق بالگرد به بیمارستان البرز منتقل شدند.
«امین باقری» فرماندار ریگان در استان کرمان نیز از محاصره بیش از 63 روستای این شهرستان در پی وقوع طوفان شن خبر داد و افزود: بیشتر روستاهای آسیب دیده در منطقه «ده رضا»، «رستم آباد»، «ملک آباد»، «شیر آباد»، «میرآباد» و «علی آباد» پشت ریگ قرار دارد.


احتمال طغیان رودخانه خشک شیراز
در همین حال، کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز برای جلوگیری از خطرات طغیان سیل مسدود شد.
«حسن فیاض‌پور» مدیرکل بحران استانداری فارس با اشاره به بارش شدید باران در شیراز اظهار داشت: با توجه به ادامه بارش‌ها در مرکز احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان سیل در رودخانه خشک شیراز وجود دارد. در حال حاضر با توجه به بارش باران و برف در شهرستان‌های سپیدان و اقلید راه‌های استان باز است و راهداران و نیروهای پلیس راهور به همراه نیروهای امدادی آماده خدمات‌رسانی هستند.


ریگان، گرفتار طوفان
همچنین«کرم جلالی» رئیس سازمان جنگل‌ها ومراتع آبخیزداری کشور در بدو ورود به شهرستان ریگان در کرمان با طوفان شدید شن مواجه شد و ‌اظهار داشت: با توجه به شرایط روستاهای این منطقه لازم است به‌سرعت در این خصوص اقدام شود.
 جلالی با اشاره به اینکه گزارش کاملی از این شهرستان به وزارت کشور ارسال خواهد شد، افزود: مردم ریگان در شرایط سختی زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه  این منطقه از کانون‌های بحرانی در کشور است باید هر چه سریعتر سند مطالعاتی در این زمینه تنظیم شود.

ممنوعیت تردد در بزرگراه تبریز - تهران
از طرفی،«جواد ناموران» رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جمعه شب گذشته هم مسیر مراغه - هشترود به‌علت شدت کولاک برای مدتی بسته شد، گفت: در حال حاضر تردد در این مسیر جریان دارد. تردد در این مسیر و دیگر مسیرهای کوهستانی و برفگیر استان بدون زنجیر چرخ ممنوع است. «جلال محمدی»رئیس اداره راه و شهرسازی پیرانشهر در آذربایجان غربی هم به تداوم بارش برف و کولاک کم سابقه در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ارتفاع برف در جاده‌های این شهرستان به بیش از 2متر رسیده است.


 958 روستای آذربایجان شرقی در محاصره برف
اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه راه 958 روستای استان به‌علت کولاک و برف مسدود شده، اعلام کرد: شهرستان‌های چاراویماق با 155روستا، مراغه با 125 روستا، ورزقان با 100روستا و بستان آباد با 90روستا بیشترین روستای گرفتار در برف را دارند. شهرستان‌های کلیبر، هشترود، میانه و جلفا هم به ترتیب در رده‌های بعدی دارای بیشترین روستاهایی هستند که برف و کولاک راه آنها را بسته است.


 برف و کولاک در غرب و جنوب اصفهان
«محمد مؤمنی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان هم با اعلام این مطلب که ۳۹۱مسافر در راه مانده با توجه به برف و کولاک در مناطق غربی و جنوبی استان نجات یافتند، اظهار داشت: در نقاط مختلف استان در مجموع 855 نفر توسط نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند که بیشترین حوادث مربوط به حوادث جاده‌ای با 31 مورد و 6 مورد برف و کولاک، 2 مورد حادثه صنعتی و 12 مورد حادثه شهری و آب‌گرفتگی بوده است. حوادث اخیر توسط 95 تیم امدادی شامل 265 نفر نجات‌گر و امدادگر با تجهیزات کامل امدادرسانی شده است.


تداوم شدت باد و گرد و خاک در سیستان و بلوچستان
«رضا آزادمنش» کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیزاظهار داشت: امروز یکشنبه در نواحی مرکزی و غربی این استان وزش باد شدید و در برخی نقاط گرد و خاک تداوم دارد. از اواخر امروز هم با ورود سامانه بارشی در بیشتر نقاط استان رگبار باران و گاهی رعد و برق و وزش تندباد خواهیم داشت. در خاش و برخی شهرهای جنوبی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی انتظار می‌رود. همچنین از امروز تا چهارشنبه دریای عمان مواج و متلاطم و از روز دوشنبه با خروج سامانه بارشی از سیستان و بلوچستان کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دما برای کل استان و در شهرهای سردسیر نیمه شمالی استان مه غلیظ پیش‌بینی می‌شود.


آبگرفتگی بیش از ۵۰۰خانه در دهدشت و یاسوج
«علی وفایی» مدیرکل ستاد بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم از آبگرفتگی بیش از ۵۰۰ خانه در دهدشت و یاسوج طی بارش جمعه شب گذشته خبرداد و گفت: بارش‌های شدید باران و وقوع سیل دربرخی از مناطق از جمله دهدشت خساراتی را در پی داشت. در یاسوج نیز آبگرفتگی موجب واردآمدن خسارت به برخی از منازل مردم شد. همچنین سیل موجب وارد آمدن خسارت به بسیاری از زیرساخت‌های روستایی و شهری از جمله پل‌ها در این استان شد.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha