رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام وزارت بهداشت، آخرین شمار مبتلایان به بیماری تب كریمه كنگو در كشور را 63 نفر عنوان كرد و گفت: این بیماری از ابتدای سال تاكنون هشت مورد مرگ و میر به دنبال داشته است.

دكتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه معمولا بیماری تب كریمه كنگو در دام‌ها علامت واضحی ایجاد نمی‌كند، تاكید كرد كه ذبح دام‌ها در كشتارگاه‌ها صورت گیرد. همچنین لازم است كه دام‌ها از مكان‌های مورد تایید سازمان دامپزشكی خریداری شوند.

وی، تب، بدن درد و علائم خونریزی دهنده را از علائم تب كریمه كنگو در انسان دانست و گفت: معمولا افرادی كه در تماس مستقیم با دام قرار دارند از جمله دامداران و افرادی كه در كشتارگاه‌ها فعال هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. همان طور كه تاكنون نیز اغلب موارد این بیماری در كشور مربوط به این گروه از افراد بوده است.

دكتر شیرزادی، ورود دام قاچاق، ذبح غیربهداشتی دام‌ها و همچنین فصل گرما و به دنبال آن افزایش فعالیت كنه را از جمله عوامل شیوع تب كریمه كنگو دانست و بر رعایت اصول بهداشتی هنگام خریداری و ذبح دام‌ها تاكید كرد و گفت: شمار مبتلایان انسانی به تب كریمه كنگو در سال گذشته 120 نفر بوده كه از این تعداد 19 مورد مرگ گزارش شده است.

گفتنی است، تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha