رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، از کاهش ۴۶ درصدی کاهش پوسیدگی دندان ها با استفاده از «وارنیش فلورایدتراپی»، خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، از کاهش ۴۶ درصدی کاهش پوسیدگی دندان ها با استفاده از «وارنیش فلورایدتراپی»، خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حمید صمدزاده همزمان با اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست طرح ارتقاء سلامت دهان و دندان و «وارنیش فلورایدتراپی» دانش آموزان کشور، اظهارداشت: طبق مجموعه ای از مطالعات جهانی، استفاده از فلوراید به صورت موضعی بطور متوسط ۲۶ درصد و با وارنیش فلورایدتراپی ۴۶ درصد، موجب کاهش پوسیدگی دندانها می شود.


وی گفت: اثر بخشی وایمنی، كاربرد سریع و آسان، استفاده دو بار در سال و موثر بودن برای دندان های شیری و دائمی مهمترین مزایای استفاده از وارنیش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است.


صمدزاده با اشاره به اینکه مصرف سیستمیك فلوراید (برای مثال از طریق آب آشامیدنی) در كودكان زیر ۶ سال سبب ورود فلوراید به عاج و مینای دندان های رویش نیافته می شود و باعث استحكام دندان و افزایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی می گردد، گفت: بخشی از فلوراید مصرفی به داخل بزاق ترشح می شود و بخشی دیگر وارد پلاك میكروبی شده كه همین امر سبب كاهش تولید اسید از میكروب های پوسیدگی زا می گردد كه در نهایت باعث كاهش پوسیدگی دندانی می شود.


وی با اشاره به  مستندات معتبر جهانی، تصریح کرد: عوارض استفاده از وارنیش فلوراید بسیار نادر است و در عین حال وارنیش فلوراید برای کودکان ایمن محسوب می شود.


صمدزاده گفت: تاریخچه استفاده از وارنیش فلوراید به سال های بسیار قبل بر می گردد از جمله در آلمان اولین بار در سال ۱۹۶۴ از وارنیش فلوراید استفاده شد و از سال ۱۹۷۰ تا كنون یعنی بیش از ۴۵ سال است كه برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی در كانادا واروپا از این ماده به طور وسیعی استفاده می شود که مطالعات صورت گرفته نیزحاکی از مزایا و اثربخشی آن است.


رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، افزود: فلوراید عنصری از طبیعت است که باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود و معمولاً از راه آب آشامیدنی و مواد غذایی همانند ماهی و میگو، چای و بعضی میوه ها به بدن انسان می رسد.


وی در خصوص عوارض احتمالی استفاده از فلوراید، گفت: اغلب بحثها در مورد روش خوراکی که تاثیر آن در مدت زمان طولانی و درمعرض بودن با غلظت های بالای فلوراید و در دوره هایی که تکامل مینای دندانها انجام می شود، است.


صمدزاده گفت: فواید ضد پوسیدگی فلوراید موضعی (مثل استفاده از وارنیش فلوراید) اساساً به پیشگیری از دمینرالیزاسیون(غیر معدنی شدن) و ارتقای رمینرالیزاسیون (دوباره معدنی شدن) نسبت داده می‌شود. به عبارت دیگر استفاده موضعی از فلوراید در دهان به پیشگیری از انحلال مینا كمك کرده و باعث معدنی شدن مجدد مینای دندان می‌شود.


رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: انجمن دندانپزشكی آمریكا استفاده از وارنیش فلوراید جهت پیشگیری از پوسیدگی در كودكان برای تمام سنین (حتی زیر ۶ سال) و بزرگسالان را توصیه می‌کند؛ مطالعات بالینی مبتنی بر شواهد نشان می‌دهد كه وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی به صورت وسیعی در دنیا استفاده می‌شود.


وارنیش فلوراید مایعی غلیظ، چسبنده و حاوی فلوراید است كه استفاده از آن آسان، بدون درد، ناراحتی و بدون نیاز به بی حسی بوده و به راحتی این میزان اندك توسط برس یكبار مصرف بر روی دندان های كودك مالیده می شود و تجربه دندانپزشكی خوشایندی برای دانش آموزان محسوب می شود؛  وارنیش فلوراید غالباً باعث تغییر رنگ موقتی دندان به رنگ زرد می شود ولی این تغییر رنگ با گذشت زمان و  پس از جذب فلوراید، با پاك شدن وارنیش از سطح دندان حذف می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha