رییس انجمن تالاسمی ایران از وزیر بهداشت درخواست كرد تا داروهای تالاسمی زیر نظر متخصصان خون وارد یا تولید شود و از واردات داروهای ناشناخته جلوگیری به عمل آید.

دكتر مینا ایزدیار، در گفت وگو با ایسنا، ‌با تاكید بر اینكه یكی از مشكلات عمده بیماران تالاسمی مربوط به خدمات بیمه‌ایست، تصریح كرد:‌ هنگام تعویض دفترچه بیمه خدمات درمانی بیماران تالاسمی، افراد ملزم به پرداخت همه هزینه بیمه هستند و از مزایای ویژه‌ای كه در خصوص بیماریهای خاص عنوان می‌شود نیز بهره‌ای ندارند.

وی همچنین با بیان اینكه بیمه‌های مختلف، خودسرانه از خدماتی كه باید ارائه دهند می‌كاهند، تشریح كرد: یك نمونه شایع این است كه از تعداد آب مقطر یا سرنگی كه باید به تعداد دستفرال تجویز شده به بیمار تحویل داده شود كاسته می‌شود.

رییس انجمن تالاسمی با اشاره به عوارض نامطلوب داروی دسفوناك كه به جای دستفرال در كشور استفاده می‌شود، اظهار داشت: علاوه برعوارض نامطلوب در محل تزریق، دسفوناك نه تنها سبب كاهش آهن بیماران نشده، بلكه در مواردی موجب افزایش آهن نیز شده است.

در این راستا، دكتر ایزدیار از نگارش نامه‌ به وزاری بهداشت جهت درخواست واردات دستفرال استاندارد به جای دسفوناك خبر داد و ابراز امیدواری كرد: پس از ارسال این نامه در آینده نزدیك، دستفرال استاندارد و سایر وسایل و امكانات به صورت یكنواخت در اختیار همه بیماران قرار بگیرد.

وی در ادامه،‌ مقابله با ممنوعیت استخدام و یا اخراج بیماران تالاسمی از بخش‌های دولتی و نیمه دولتی را از جمله وظایف انجمن تالاسمی دانست و تاكید كرد: كم توانی نسبی بیماران تالاسمی نباید باعث حذف آنان از چرخه كار و فعالیت شود.

وی همچنین تولید داروی خوراكی «دفرا زیروكس» در كشور را گام مهمی برای كاهش بار مالی از دوش كشور دانست و تاكید كرد: در صورت تولید این دارو در آینده، نیاز به واردات دستفرال از بین خواهد رفت.

رییس انجمن تالاسمی ایران در پایان با بیان این كه همه بیماران مزمن باید از امكانات موجود بهره بگیرند از وزیر بهداشت دولت دهم درخواست كرد: برای بیمارانی كه انجمن صنفی ندارند امكاناتی فراهم شود تا آنها با ارائه گواهی پزشك دال بر مزمن بودن بیماری، از امكانات بیماریهای خاص استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha