نتایج یک مطالعه نشان می دهد: دادن قطره آهن از روز بیستم تولد به نوزادان نارس در پیشگیری از کم خونی فقر آهن موثر است.

این مطالعه توسط نرگس بیگم میر بهبهانی و کروهی از همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی گرگان با هدف بررسی و مقایسه اثر شروع زودرس آهن بر اندكس‌های خونی و بروز كم‌خونی فقرآهن ونقش آن در پیشگیری از كم‌خونی فقرآهن در كودكان پره‌ترم انجام شده است.

این كارآزمایی بالینی روی 30 شیرخوار پره‌ترم 20 روزه مراجعه كننده به 4 مركز بهداشتی درمانی شهرستان گرگان كه تحت تغذیه انحصاری با شیر مادر بودند و بیماری زمینه‌ای و اختلال رشد نداشتند، صورت گرفت.

این شیرخواران به دو گروه 15نفری (مداخله و مقایسه) تقسیم و برای هر شیرخوار پرسشنامه‌ای حاوی مشخصات فردی تكمیل گردید. گروه مداخله از 20 روزگی روی آهن پروفیلاكسی 2mg/kg قرارگرفتند. تمامی شیرخواران در دوماهگی از نظر وجود كم‌خونی فقرآهن بررسی شدند سپس اطلاعات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .

یافته‌های مطالعه نشان می دهد: میزان خطر نسبی ابتلاء به كم‌خونی فقرآهن در گروه مداخله 4/0 برابر گروه مقایسه بود كه نشان‌دهنده اثر پیشگیری‌كننده قطره آهن در گروه مداخله می‌باشد اما ازنظر آماری این اختلاف بین دو گروه معنی‌دار نبود.

نتایج نهایی این بررسی حاکی از آن است كه شروع قطره آهن در 20 روزگی در نوزادان نارس در پیشگیری از كم‌خونی فقرآهن از نظر بالینی مؤثر بوده است، هرچند این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نمی‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha