دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 17218

پژوهشگران فرانسوی و انگلیسی سه ژن مرتبط با بیماری آلزایمر را کشف کردند و نشان دادند که این ژنها می توانند موجب کاهش 20 درصد موارد متاثر از این بیماری شوند.

محققان دانشگاه کاردیف انگلیس و انیستیتو پاستور فرانسه سه ژن به نامهای Clu، Picalm و Cr1 را یافتند که می توانند راهی جدید در درمان بیماری آلزایمر ارائه کنند. درحال حاضر 26 میلیون نفر در سراسر دنیا از این بیماری رنج می برند که این رقم تا سال 2050 به رقم 100 میلیون خواهد رسید.

گروه انگلیسی این تحقیقات با نقشه برداری کامل ژنتیکی 16 هزار داوطلب در هشت کشور اروپایی موفق شد دو ژن  Clu و Picalm را شناسایی کند و تیم فرانسوی نیز با مطالعه بر روی 6 هزار فرد متاثر از آلزایمر و 9 هزار فرد سالم در کشورهای فرانسه، بلژیک، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا ژن Clu و سومین جهش ژن CR1 را کشف کرد.

براساس گزارش نیچر ژنتیک تا پیش از این تحقیقات تنها چهار ژن مرتبط با بیماری آلزایمر شناخته شده بود.

به گفته این محققان، ژن Clu پروتئین "کلاسترین" را تولید می کند. این پروتئین یک عملکرد حفاظتی روی مغز دارد و نشان می دهد که 10 درصد از موارد آلزایمر به دلیل جهشهای حاضر بر روی این ژن است.

ژن Picalm بر روی سیناپسها (اتصالات میان سلولهای مغز) عمل می کند، در حمل و نقل مولکولهای حاضر در سلولهای عصبی شرکت داشته و به تشکیل حافظه و عملکردهای بالای مغزی کمک می کند. جهشهای این ژن عامل 9 درصد از موارد ابتلا به آلزایمر است.

ژن Cr1 نیز در پنج درصد از موارد بیماران حضور دارد. این در حالی است که ژنی با عنوان Nota Apoe4 که 15 سال قبل کشف شد مسئول ظهور بیماری در 20 تا 25 درصد از موارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha