دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 17223

یک متخصص پوست و مو اعلام کرد: لیزر درمانی باعث کاهش حجم موهای زائد می شود و اگر بیمار مشکل هورمونی داشته باشد باید در کنار لیزر دارو نیز مصرف کند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موها به سه دسته تقسیم می شوند در توضیح دسته اول گفت: یک سری از موها به نام لانگو مربوط به دوره ی جنینی است که در رحم مادر روی بدن ظاهر می شود و در موقع تولد به تدریج می ریزند.

وی ادامه داد: دسته دوم موها، موهای کرکی خوانده می شوند که در لمس زبر و خشن نیستند؛ اکثر موها در قسمت های مختلف بدن غیر از نواحی وابسته به هورمون کرکی هستند. البته این موها نیازی به درمان ندارد.

دکتر احسانی در خصوص دسته آخر موها گفت: آخرین نوع مو به نام موهای ترمینال که زبر و خشن و خیلی مشکی هستند در نواحی خاص مثل پشت لب ها، ناحیه ریش، دور و بین سینه، بالا و دور ناف یا ناحیه چانه و نواحی مختلفی چه در خانم ها و آقایان ایجاد می شود، افزایش این نوع موها پر مویی از نوع مردانه یا «هیرسوتیسم» خوانده می شود.

وی درخصوص عوامل ایجاد کننده پر مویی (موی زاءد) در یک فرد گفت: یکی از علل مهم رشد موی زائد، تخمدان پلی کیستیک یا PCO است، یعنی تخمدان های چند کیستی هورمون مردانه تولید می کند و این افزایش هورمون مردانه در خانم ها باعث پر مویی از نوع مردانه، ریزش موی مردانه، جوش شدید و بی نظمی قاعدگی می شود.

این متخصص بیماری های پوست و مو در ادامه تصریح کرد: پرکاری غدد فوق کلیوی، مصرف یک سری داروها و زمینه های ژنتیکی به علاوه پرمویی با دلیل ناشناخته قسمت عمده ای از علل هیرسوتیسم را به خود اختصاص می دهند.

وی در رابطه با درمان موهای زائد اظهار داشت: اگر مریض دچار بیماری تخمدان پلی کیستیک یا غدد فوق کلیوی باشد باید به پزشک مراجعه کند تا تحت درمان دارویی قرار گیرد.

دکتراحسانی ادامه داد: فرد باید از لحاظ هورمونی، مصرف دارو، سابقه خانوادگی، نظم عادت ماهیانه و ریزش مو بررسی شود و درصورت کشف علت باید در صدد رفع آن باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر پزشک به این نتیجه برسد که فرد دچار هیرسوتیسم با علت ناشناخته است، استفاده از درمان های دارویی و غیر دارویی تجویز می شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح درمان دارویی بیان کرد: یک سری کرم های موضعی گران قیمت با تبلیغات زیادی عرضه می شود اما این کرم وقتی به صورت موضعی استفاده می شود تنها اثر موقت برای چند ماه دارد و برگشت پذیر است.

وی درمان غیر دارویی را به دو روش الکترولیز و لیزر تقسیم کرد و با تاکید بر این مطلب که در الکترولیز با کمک جریان برق و سوزن ظریفی فولکول مو سوزانده می شود گفت: این روش باید چند بار انجام شود و بسیار وقت گیر و دردناک است و ممکن به پوست صدمه وارد کند اما در چند سال اخیر با استفاده از لیزرهای خاص موهای زائد درمان می شود.

دکتر احسانی درخصوص لیزر درمانی گفت: لیزر گرمای زیاد تولید می کند و گرما رنگ دانه مو را تخریب می کند و مو را از بین می برد اما ممکن است یک سری از موها از بین نروند و این روش نیاز به تکرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: جلسات لیزر باید به طور متوسط 4 تا 7 جلسه و یا هر یک ماه یک بار انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha