امروزه بخش‎های مراقبت ویژه جزء جدایی ناپذیر از بیمارستان‎های تخصصی و فوق تخصصی در سراسر دنیا هستند. دانش مراقبتهای ویژه، شاخه‌ای از علم پزشكی است كه وظایف آن شامل حمایت از بیماران بسیار بدحال است كه نیاز به ارزیابی دقیق و مداوم دارند.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت وگو با ایسنا با اشاره به کمبود تختهای بخش مراقبتهای ویژه در کشور گفت: معمولا این تختها اشغال هستند و علی رغم تلاشهای وزارت بهداشت در سالهای اخیر، هنوز کمبود تخت در بخش ICU مشهود و ملموس است.

به گفته رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، براساس استاندارد جهانی، اختصاص 5 درصد از تخت‌های هر بیمارستان به بخش مراقبت‌های ویژه ضروری است، این درحالی است که در كشور ما تقریبا هیچ بیمارستان خصوصی و دولتی از استاندارد لازم برخوردار نیست.

وی در خصوص راه حلهای رفع این کمبود گفت: مشكل فقط كمبود بودجه برای احداث این تخت‌ها نیست بلكه عدم‌ مدیریت صحیح، توزیع غلط و غیره نیز این مشكلات را دوچندان می‌كند.

قیامت یک از راه حل‌های رفع این کمبود را انجام برنامه‌های مناسب حمایت تغذیه‌ای از بیماران بستری در بخش آی سی یو دانست و افزود: برای مطلوب شدن شرایط مراقبت‌های ویژه و استفاده بهتر از ظرفیت محدود تختهای بخش آی سی یو، باید از همین ظرفیت موجود بیشترین و موثرترین استفاده را داشته باشیم. بر این اساس، آنچه که مطالعات بالینی در سراسر دنیا بر آن دلالت دارد آن است که حمایت تغذیه‌ای مناسب از بیماران بستری در ICU می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

وی در ادامه گفت: بهرحال باید اذعان كرد امروزه نیازمند یک دستورالعمل مدون و جامع در خصوص مقابله با سوء تغذیه در بیماران بستری در بیمارستانها و چگونگی تامین کالری، پروتئین و سایر مواد مغذی هستیم. بعنوان نمونه، علی رغم آن که علم روز دنیا، انجام حمایت‌های تغذیه‌ای را برای بیمارانی که امکان بلع ندارند و یا از هوشیاری مناسبی برخوردار نیستند، توصیه می‌کند، گاهی شاهد آن هستیم که هیچ گونه جایگزینی به منظور تامین مواد مغذی بیمار لحاظ نشده است و این به معنای افزایش احتمال عفونت، کاهش سرعت التیام زخم‌ها، عدم پاسخگویی بدن به بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها و در نهایت افزایش مدت بستری بیمار است.

دكتر قیامت با اشاره به عدم پوشش بیمه‌ها نسبت به غذاهای فرموله می‌گوید: به طور کلی تغذیه روده‌ای برای هر بیماری که نتواند نیازهای تغذیه‌ای خود را از طریق خوردن تامین كند و منعی برای این روش نداشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما متاسفانه غذاهای فرموله‌ای که امروزه بر اساس استانداردهای جهانی و با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند، فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و این موضوع موجب می‌شود که هزینه قابل توجهی بر بیماران تحمیل شود.

وی در پایان بر حضور مستمر مسئول بخش مراقبتهای ویژه اشاره و تاکید كرد: یکی دیگر از شیوه‌های تسهیل در چرخش بیماران و استفاده بهینه از ظرفیت ICU ، حضور مستمر پزشک مقیم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha